اخبار اخبار سیاسی

۵۷ درصد از پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف تهران به سازش ختم می‌شود

تبلیغات بنری


بر اساس آنچه مجله توژال از قوه قضائیه منتشر کرده است. علی القاصی در مراسم افتتاحیه شورای جدید عدالت خواهی و حل منازعات در شهر بیت المقدس، محوریت مردم را از ویژگی های بارز و بارز نظام مقدس جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: مقدسات. نظام جمهوری اسلامی از بدو پیدایش تا کنون مبتنی بر اراده مردم بوده و در واقع تمامی ارکان آن مظهر اراده ملی به شمار می رود.

رئیس قاضی استان تهران حضور مؤثر و قوی اراده مردم در نظام جمهوری مقدس اسلامی را از افتخارات ایران اسلامی و از دستاوردهای انقلاب اسلامی و اندیشه های عمیق امام راحل دانست. وی گفت: اراده مردم همواره در موقعیت ها و مراحل مختلف مشهود است و نمونه آن انتخابات است.

وی به حضور مردم در انتخابات شورای اسلامی و مرحله اول ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: برای نظام جمهوری مقدس اسلامی افتخار است که مردم با حضور در پای صندوق های رای خادمان خود را انتخاب کنند. و با توجه به اینکه همه توانمندی ها در ایران اسلامی در خدمت مردم و به خاطر مردم است، مدیران در پست ها، مناصب و مسئولیت های مختلف چاره ای جز خدمت به مردم ندارند.

القاصی در بخشی دیگر از سخنان خود قوه قضائیه را مرجع و مرجع دعوا در بین مردم توصیف کرد و گفت: اگر فردی از اقشار مختلف جامعه مورد ظلم و تعدی قرار گیرد همان شخص است. او باید با بی عدالتی مبارزه کند، عدالت طلب کند، از امور مهم خود محافظت کند، به قوه قضائیه متوسل شود و برای احقاق حقوق خود به قوه قضائیه اعتماد کند. بنابراین دستگاه قضایی در ایران اسلامی چاره ای جز خدمت به مردم ندارد و بر این اساس قوه قضاییه از جایگاه بسیار مهم و تاثیرگذاری برخوردار است.

رئیس کل دادگستری استان تهران به نقش دستگاه قضایی در ایجاد بستر امنیت، آرامش و عدالت در جامعه اشاره کرد و اذعان داشت: قدرت قضایی متعلق به همه آحاد جامعه و هر فرد در هر جایگاهی است. با هر نوع تفکر و نگاهی که بخواهد به حق توسل به قوه قضائیه دست یابد، در هر جایگاه و اندیشه ای که باشد، دستگاه قضایی معیار را قانون قرار می دهد و عدالت و برابری را در جامعه حاکم می کند.

وی از ملزومات خدمت شایسته به مردم، فضای فیزیکی مناسب را برشمرد و گفت: در کنار نیروی انسانی متعهد، مؤثر، مجرب و دلسوز، از ملزومات یک دستگاه قضایی برای اجرای صحیح عدالت و رویه قضایی عدالت خان است. ، تا مشتریان در محیطی مناسب و آرام قرار گیرند.

القاصی با قدردانی از زحمات مسئولان شهر بیت المقدس در تکمیل ساختمان جدید دادگستری این شهر گفت: با توجه به اینکه قرار است این ساختمان محلی برای اجرای عدالت باشد و اجرای عدالت در جامعه واجد اهمیت زیاد. اجر ویژه و بزرگ از جانب خداوند متعال بدون شک همه عزیزانی که در ساختن و تکمیل این گروه نقش داشتند در زندگی اخروی این گروه شرکت خواهند کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخشی دیگر از سخنان خود «ایجاد امنیت پایدار»، «جلوگیری از بروز اختلاف و منازعات» و «کسب رضایت طرفین» را از مزایای فعالیت شوراهای حل اختلاف برشمرد و گفت: خوشبختانه با تلاش های انجام شده 57 درصد از پرونده های ارجاع شده به هیأت حل اختلاف استان تهران به حل و فصل ختم می شود در شهر تهران حدود 65 درصد پرونده های ارجاع شده به هیأت حل اختلاف منجر به حل و فصل می شود. علاوه بر مزیت های ذکر شده، ورودی ها را کاهش می دهد و منجر به تشکیل پرونده های حقوقی می شود.

وی حضور شوراهای حل اختلاف در مراجع قضایی را یکی از مظاهر «تعمیم قضایی» دانست و گفت: در حال حاضر شوراهای حل اختلاف به عنوان شعب صلح در کنار شعب قضایی در تمامی مجتمع‌های قضایی وجود دارد و در تلاش برای ایجاد سازش در دعاوی است.

وی رویکرد قانونگذار در قانون جدید شورای حل اختلاف را «استفاده حداکثری از نیروهای شایسته و قابل اعتماد مردمی»، «حصول حل و فصل» و «کوتاه کردن روند رسیدگی به کمک‌های مردمی» عنوان کرد و گفت: یکی از آنها و ملاک مهم در انتخاب مدیران این است که فردی که پشت میز می نشیند، رئیس جمهور باید خود را خادم مردم و کمتر مردم بداند و خادم شریفی باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به عملکرد قوه قضائیه در شهر بیت المقدس گفت: با تلاش های انجام شده امروز تشریفات دادگستری شهرستان قدس به حداقل رسیده است. نرخ رسیدگی نزدیک به 102 درصد است و تراز دستگاه قضایی در شهر بیت المقدس تاکنون به 400 پرونده رسیده است و کمترین میزان نارضایتی در منطقه بیت المقدس وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم احترام به ارباب رجوع در دستگاه قضایی تاکید کرد: درب اتاق افسران پلیس قضایی باید همیشه به روی مردم باز باشد و مردم صبور باشند.

القاصی معیار ارزیابی عملکرد خود در دستگاه قضایی و دادگستری کل استان تهران را رضایتمندی مردم عنوان کرد و گفت: در ارزیابی شاخص ها، بخشداری شهرستان بیت المقدس در بین 15 شهرستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. اما وضعیت کنونی کافی نیست و باید برای ارتقای کیفیت خدمات در همه بخش‌ها تلاش کرد.

رئیس کل دادگستری استان تهران در آخرین بخش از سخنان خود ابراز امیدواری کرد با پیگیری منویات مقام معظم رهبری و تلاش های جهادی، رضایت خداوند متعال و مردم بیش از پیش محقق شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال