اخبار اخبار فرهنگی

یادگاری‌های خلبان شهید سیدطاهر مصطفوی

تبلیغات بنری


او معتقد بود که هر چه در زمینه های مختلف آگاهی بیشتری داشته باشد، در پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی موفق تر خواهد بود و به همین دلیل در مقاطع راهنمایی و دبیرستانی که تحصیل می کرد در فعالیت های فرهنگی حضور فعال داشت. در اردوهای جهادی نیز شرکت می کرد. خونسردی و اخلاق نیکو و تقوا و شوق به انجام فرایض دینی و تهذیب نفس و تصوف، آقا جعفر را جوان مسلمانی به سبک انقلاب اسلامی کرد.

با شروع جنگ تحمیلی برای حضور در جبهه و دفاع از دین و میهن اسلامی روز شماری می کرد تا سرانجام در قالب لشکر رسول اکرم (ص) به صورت داوطلبانه به جبهه اعزام شد. خدا (ص)، در تهران، پس از چند ماه به خانه برگشت و در زیرزمین مدرسه در جبهه مشغول شد.

این متن بالا بخشی از گفته هاست.سرتیپ ستاد ثانویه شهید خلبان سید طاهر مصطفویدرباره برادر شهیدش «سید جعفر مصطفوی» او هست.

هشت سال پیش این تیتر بود “یک سفر بی قرار” ترجیح دادم برادرش شهید سید جعفر مصطفوی را به شما معرفی کنم و فکر نمی کردم چند سال بعد از سفر ایشان بنویسم.

امروز 16 تیر 1403 هجری قمری مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت سردار سرتیپ سید طاهر مصطفوی است و در این یادداشت سعی شده است برخی از خصلت های اخلاقی این شهید عزیز مرور شود.

روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 بالگرد حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه که برای بازدید از سد خدورین و افتتاح بسیاری از پروژه های ملی و منطقه ای عازم آذربایجان شرقی بود، به دلیل بد حادثه دچار سانحه شد. شرایط جوی و تمامی سرنشینان این بالگرد شهید شدند. در این سانحه هواپیما آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهانش از جمله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز ملک رحمتی جان باختند. حاکم آذربایجان شرقی سردار سید محمد مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت نهاد ریاست جمهوری و خلبانان و خدمه پرواز این بالگرد نیز به شهادت رسیدند.
گروه پروازی رئیس جمهور در این پرواز از آشیانه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

امیر سرتیپ ثانی امیر سید طاهر مصطفوی خلبان اصلی پرواز رئیس جمهور با تجربه پرواز با هلیکوپتر 214 با 2000 ساعت پرواز بود. شهید سید طاهر مصطفوی دارای دو دختر، یک پسر و یک نوه است. یگان خدماتی شهید مصطفوی نیز مقر جمهوری اسلامی ایران بود.

شهید مصطفوی یکی از ماهرترین و قوی ترین خلبانان بود و از نظر تعهد، فداکاری، تجربه و مهارت یکی از بهترین کارگران نیروی هوایی و طی پانزده سال گذشته به عنوان خلبان خصوصی هلیکوپتر آشیانه بود. جمهوری اسلامی ایران برای سران قوا و مقامات درجه یک کشور پروازهای ویژه انجام می شود. وی از خلبانان شریف و از خانواده ای روحانی بود.

هر یک از شهدا قبل از شهادت، زمینه را برای «عاقبت به خیر» خود فراهم کرده بودند. شاید جمله «شهدا سنگ می اندازند تا راه گم نشود» راهی برای بیان بخشی از این عاقبت به خیر برای شهدا باشد. نکته جالب در این زمینه این است که بسیاری از خصوصیات رفتاری شهدا قبل از شهادتشان مشابه بود.

ویژگی های شهید مصطفوی

وثیقه: از ویژگی های شهید خلبان آقای طاهر مصطفوی است. اگر از منظر بزرگان دین به این اطمینان بنگریم به عمق این کلام مقدس و میزان تطبیق شهید مصطفوی به عنوان یک نظامی با تعالیم اسلامی پی خواهیم برد. امام علی (علیه السلام) می فرماید: به کسانی که به شما اعتماد دارند خیانت نکنید، به آنها خیانت نکنید و به آنها خیانت نکنید.
به کسانی که به شما اعتماد دارند خیانت نکنید حتی اگر به شما خیانت کنند و اسرار آنها را فاش نکنید حتی اگر اسرار شما را فاش کنند. [بحارالأنوار:۷۷/۲۰۸/۱ ]
شهید مصطفوی به شهادت اعضای خانواده، اقوام، دوستان و آشنایان، کاملاً به معنای واقعی کلمه صادق بود و به همین دلیل مرجع و نصیحت بسیاری از کسانی بود که به او اعتماد داشتند. شهید مصطفوی نه تنها راهنمای خوبی بود، بلکه حافظ اسرار کسانی بود که به وسیله علم عمیق، ممکن بود برخی از اسرار زندگی خود را به او بازگو کنند و برای رفع مشکلاتشان کمک بخواهند.

مسئولیت اجتماعی: امام مجتبی (علیه السلام) فرمود: در حسن خلق ده چیز است: صداقت، اخلاص در تسلیم، گذشت از گدا، حسن خلق، ثواب کار، حفظ پیوند خانوادگی، حمایت از همسایه، شناخت حقوق، و مهمان نوازی سخاوتمندانه و ننگ بر ذریه آنها. حیا و ذکر مکرر است.

شاید بتوان گفت تمام ویژگی هایی که در این بیان امام مجتبی (علیه السلام) ذکر شده نیازهای روزمره همه جوامع است و البته همه آنها را می توان تحت عنوان مسئولیت اجتماعی جمع آوری کرد. بنابراین یکی دیگر از ویژگی هایی که خلبان شهید آقای طاهر مصطفوی را متمایز می کرد، علاقه خاص ایشان به مسئولیت اجتماعی بود که از این طریق می توانست مشکلات دیگران را حل کند.

چند سالی است که شهید مصطفوی با تشکیل صندوق خانواده بر اساس مانده صندوق، مشکلات مالی بسیاری از افراد و خانواده ها را حل کرده است. در این صندوق هر یک از اعضا هر ماه 100 هزار تومان به عنوان حق عضویت پرداخت می کنند و عواید حاصل از این پول بدون بهره صرف کمک به نیازمندان می شود. پس از شهادت وی و پس از بررسی گردش حساب صندوق، مشخص شد که به دلیل کاهش توان مالی صندوق، شهید مصطفوی بارها مبالغی را از حساب شخصی خود برای بازپرداخت وام های جزئی به حساب صندوق و پرداخت اقساط واریز کرده است. و این وام ها همچنان ادامه دارد. شهید مصطفوی کمک به کسانی که قصد تشکیل خانواده دارند یا برای درمان بیماری نیاز به پول دارند برای استفاده از موجودی صندوق را در اولویت قرار داد. نام این صندوق پس از شهادت ایشان «صندوق تعاون شهید مصطفوی» نامگذاری شد. می گویند بعد از دیدار شهید مصطفوی هیچکس دست خالی برنگشت.

از دیده شدن خودداری کنید: نوع تربیت خانوادگی و همچنین خودسازی خلبان شهید سید طاهر مصطفوی چیزی است که باعث شد این شهید فارغ از موقعیت شغلی و مسئولیتی که در «لانه جمهوری» دارد و بسیاری از مردم حتی نزدیکان این شهید را به همراه داشته باشد. ، از این موضوع آگاه نبودند. من بعد از شهادتش و رفتارش با دیگران با او آشنا شدم و به همین دلیل هرکسی برای اولین بار با این شهید آشنا می شد جذب شخصیت متواضع او می شد. در این میان، رفتار متواضعانه شهید در میان کودکان و نوجوانان محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

نگرانی برای صلح: شهید مصطفوی هیچ گاه کسی را طرد نمی کرد و در دیدارهای خانوادگی به اقوام توصیه می کرد که فارغ از وضعیت قانونی و نوع تفکر با یکدیگر رفتار کنند. یکی از کارهایی که شهید مصطفوی در این زمینه انجام داد، تشکیل اجتماعات خانوادگی در آخرین پنجشنبه هر ماه بود و این ایده شهید همیشه در خاطره ها باقی مانده است.

تعهد و تجربه: پس از شهادت مصطفوی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح از جمله سردار سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل ارتش تجلیل شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. فرمانده کل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حمید وحیدی و فرمانده کل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده معظم کل قوا سید محمد میرسامی. «ایران» در بازدید از منزل شهید خلبان سید طاهر مصطفوی برای تسلیت به خانواده این شهید، از مهارت، رازداری، تعهد و تجربه این خلبان گفت.

وفای به قول: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: به خدا و روز بازپسین ایمان آوردم تا این وعده محقق شود.
هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان دارد، هرگاه وعده داد، وفا کند. (الکافی (اسلامی) ج 2 ص 364 ح ). شهید مصطفوی برای جلب توجه دیگران به امور مهمی از قبیل گفتار نیکو یا نوعی وفای به عهد، در طول زندگی خود در خانواده یا محیط بیرونی همواره اولین گام را در این زمینه برمی داشت و به شدت بر این امر تاکید می کرد. حرف خوبی زد و معتقد بود که وقت همه برایش مهم و حیاتی است، اگر باید کاری کرد، همه باید به آنچه می گویند و می نویسند وفادار باشند. مثلاً اگر برای انجام کاری زمان مشخصی را با شخصی تعیین کرده باشد، زودتر از زمان مقرر در قرار حاضر می شود.

استان گرمسیری: یکی از ویژگی های بارز شهدا، درک عمیق آنان از مرجعیت دینی و پایبندی آنان به ولایت است. شهید مصطفوی نیز از این امر مستثنی نبود. شهید مصطفوی بنا به شهادت خانواده و نزدیکان خود نه تنها در قالب کلام اندیشه حکومت داری را مطرح می کرد، بلکه همواره سعی داشت از منویات مقام معظم رهبری برای تبیین مسائل مختلف جامعه استفاده کند. به دیگران. شهید حاج قاسم سلیمانی درباره اهمیت پیروی از مرجعیت می گوید: بخدا قسم یکی از مهم ترین خوبی ها دل ما و رابطه واقعی ما با این مرد فرزانه ای است که امروز در رأس انقلاب قرار دارد. خانم بهاری مصطفوی دختر شهید می گوید پدرم همیشه با این جمله لزوم اطاعت از مرجع تقلید را به گونه ای دیگر اما به همین معنا به حاج قاسم گوشزد می کرد و می گوید: هر کس امروز از رهبر عقب نماند عاقبت خوبی نخواهد داشت.

از قضاوت و غیبت بپرهیزید: شهید مصطفوی هیچ گاه در روابط خود وارد حوزه قضاوت دیگران نمی شد. این اجتناب در محیط کار و زندگی شخصی اش مشهود بود. بارها می‌گفت قضاوت‌های نابجای یک یا چند نفر بر همدیگر یا دیگران، دل‌ها را از هم جدا می‌کند و این فاصله‌ها برای فیض زندگی مضر است.

میهن پرستی: خلبان شهید سید طاهر مصطفوی معتقد بود هر ایرانی در هر شغل و مقامی وظایفی دارد و باید تمام تلاش خود را برای خدمت به کشورش به کار گیرد. در این راستا هرکس برای دفاع از وطن لباس نظامی به تن کند وظیفه دفاع از کیان دین اسلام و میهن را بر عهده دارد و نباید در این راه احساس خستگی کند. سرباز وطن روز و شب نمی شناسد و من هر مأموریتی را با جان و دل انجام می دهم و آرزوی هر سرباز وطنی روشن است؛ یک شاهد.

دین و خانواده: با مطالعه نکات ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که فردی که این ویژگی ها را دارد ممکن است در مسائل دینی افراطی باشد. مواردی مانند نماز، حجاب یا حجاب در خانواده ها از نکات مهمی است که در جامعه مطرح می شود و این در حالی است که شهید مصطفوی همواره در مورد مسائل دینی به ویژه با توجه به سابقه خانوادگی خود توصیه هایی داشته است. در مورد اهمیت نماز، زندگی شهید مصطفوی توصیه بود نه شرط.

آرزوی شهادت: شهید خلبان سید طاهر مصطفوی دریای ادب و دانش بود و به گفته همسر و فرزندانش همیشه آرزوی شهادت داشت. در این رابطه خانم بحر مصطفوی دختر شهید می گوید:

به یک نکته ای که می توانم به یقین اشاره کنم این است که شهادت آرزوی پدرم بود. مادرمان بعد از شهادت به ما می گفت که هر وقت پدرمان می خواست به مأموریت برود، می گفت: امیدوارم شهید شوم. در سال 1401 که در راهپیمایی اربعین شرکت کردیم، در یکی از موکب‌ها، عکس‌هایی از شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» نصب شد. پدرم بین مجسمه این دو شهید ایستاد و گفت: از من عکس بگیر و از خدا می خواهم که من هم مثل این عزیزان شهید شوم. او الگوی پدرم شهید حاج قاسم بود، زیرا علاقه خاصی به این شخصیت داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پدر سید احمد مصطفوی و مادر این شهید کلثوم سلطانی به ترتیب در تاریخ 17 فروردین 1380 و 4 خرداد 1399 به رحمت ایزدیان پیوست.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال