اخبار اخبار تکنولوژی

کشف جدید تلسکوپ جیمز وب پنجره‌ای تازه به دنیای ابرنواخترها باز می‌کند

تبلیغات بنری


کشف جدید تلسکوپ جیمز وب دریچه جدیدی را به دنیای ابرنواخترها باز می کند

به گزارش سایت توژال، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا با رصد عمیق کیهان، اطلاعات جدیدی درباره ابرنواخترها در دوران اولیه کیهان در اختیار محققان قرار داده است. برخی از این ستارگان در حال انفجار دورترین نمونه ها در نوع خود هستند و برخی برای اندازه گیری سرعت انبساط کیهان مفید هستند.

برای انجام این اکتشافات، محققان داده های تصویری به دست آمده از برنامه جیمز وب به نام JADES را تجزیه و تحلیل کردند. تلسکوپ جیمز وب برای رصد ابرنواخترهای بسیار دور ایده آل است، زیرا نور آنها دارای طول موج های بلند است، پدیده ای که به “انتقال به سرخ کیهانی” معروف است.

کشف ابرنواخترهای باستانی با تلسکوپ جیمز وب

قبل از پرتاب جیمز وب به فضا، تنها چند ابرنواختر بسیار دور کشف شده بود که قدمت آن به 3.3 میلیارد سال می‌رسد. اکنون با برنامه JADES، محققان توانسته اند ابرنواخترهایی را پیدا کنند که قدمت آن به زمانی باز می گردد که کیهان کمتر از 2 میلیارد سال سن داشته است.

پیش از این، محققان از تلسکوپ فضایی هابل برای رصد ابرنواخترها در جهان جوان استفاده می کردند. با استفاده از JADES، دانشمندان می توانند ابرنواخترها را زمانی که کیهان در سنین نوجوانی خود بود، شناسایی کنند. محققان امیدوارند در آینده حتی ابرنواخترهای قدیمی‌تری پیدا کنند.

برای کشف این ابرنواخترها، محققان چندین تصویر گرفته شده توسط جیمز وب را با فاصله یک سال مقایسه کردند. آنها به دنبال نشانه هایی بودند که در این سال ناپدید یا شکل گرفتند. این اجرام که با گذشت زمان تغییر می کنند «گذرا» نامیده می شوند و ابرنواخترها نیز نوعی از اجرام گذرا هستند. در نهایت، محققان با بررسی اجرام عبوری حدود 80 ابرنواختر را کشف کردند.

این ستارگان در حال انفجار به قدری درخشان هستند که از آنها برای اندازه گیری فواصل کیهانی استفاده می شود و دانشمندان می توانند نرخ انبساط کیهان را محاسبه کنند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال