اخبار اخبار فرهنگی

کاروان‌های راهیان نور برای آشنایی با شهید چمران در دهلاویه توقف کنند

تبلیغات بنری


داود احمدپور به مناسبت سالروز شهادت مصطفی شمران وی در گفت و گو با مجله توژال گفت: شهید چمران جمعی از منتقدان بود. یعنی از یک طرف سیاستمدار و در عین حال صوفی بود که در محیط زندگیش با دیگران تفاوت داشت. مثلاً زیر شلیک گلوله شدید، عاشقانه با گل ها و پرندگان بازی می کند و می گوید من قدرت خدا را می بینم.

وی افزود: چمران در حالی که دانشمند تجربی بود و بالاترین نمرات را از بهترین دانشگاه دنیا کسب می کرد، فردی متدین و متعهد به مسائل دینی بود و نسبت به حلال و حرام بسیار حساس بود. او در دانشگاه برکلی آمریکا تحصیل کرد و در حالی که این دانشگاه فضای رقابتی برای جذب بهترین دانشجویان ایجاد کرد، شمران به عنوان مرجعی برای حل مشکلات تحصیلی دانشجویان مشهور شد. دانش آموزان برای پیشرفت خود از چمران کمک می گرفتند و او از ملیت ها و زبان های مختلف به آنها کمک می کرد.

این رزمنده در دوران دفاع مقدس ادامه می دهد: شمران چریک و رزمنده ای بود که در میدان جنگ هیچ مخالفتی نداشت اما در عوض با ایتام فلسطینی و لبنانی در پرورشگاه بازی می کرد.

شهید چمران هرگز دنبال نام و رسم نبود، افزود: چمران شاگرد استاد شهید بود. مرتضی مطهری ارشاد در حسینیه لبنان بود امام موسی صدر او در ایران با امام خمینی (رضوان الله علیه) ارتباط مستقیم داشت و ارتباط خود را با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قطع نکرد.

کاروان های راهیان نور برای اطلاع از شهید شمران باید در دهلاویه توقف کنند
داود احمد پور راوی دفاع مقدس

احمدپور ذکرا نقل می کند: رابطه شمران با حضرت امام (ره) به گونه ای بود که امام (رضی الله عنه) به سید احمد گفتند که دلت برای شمران تنگ شده و از او خواست که به تهران بیاید. هنگامی که شمران برای ملاقات با امام از خوزستان به تهران می رفت، دوستانش لیستی به او دادند و از شمران خواستند که مشکلات را به امام بگوید، اما ایشان هیچ یک از مشکلات را به امام مطرح نکردند: «وقتی من می بینم که مشکلات اطراف امام زیاد است و من از گفتن مشکلات خجالت می کشم و سعی کردم مشکلات را از دوش امام بردارم.

وی افزود: وقتی به نمودار زندگی شهید چمران نگاه می کنیم یک خط صعودی را می بینیم. او یک معلم نجیب منحصر به فرد بود. چمران می توانست بدون هیچ مانعی در مجلس مسلمین بماند، اما به میدان جنگ رفت و بصیرتش آنقدر بالا بود که برای آزادی دشت آزادگان وارد میدان شد. زیرا اگر دشت آزادگان سقوط می کرد، دشمن از طریق جاده الله اکبر به جاده اهواز – اندیمشک می رسید و سقوط آبادان و اهواز قطعی بود.

این راوی دفاع مقدس افزود: شمران با وجود اینکه جایگاه علمی، دینی و نظامی بسیار بالا بود، اما در میان یارانش انواع رزمندگان دلاور حضور داشتند و شمران می توانست در اردوگاه بنشیند، اما با بچه های ستاد می جنگید و جنگ های نامنظم ایجاد می کرد. و حماسه های بزرگ

وی افزود: شمران زندگی عاشقانه و مبارزاتی داشت اما متأسفانه در فضای رمان شمران احساس تنهایی مفرط وجود دارد. زیرا بسیاری از کاروان های راهیان نور به منطقه دهلاویه می روند، اما به ندرت در آنجا توقف می کنند، در حالی که اگر انسان بخواهد با این شهید آشنا شود، خاطراتش در کوچه پس کوچه ها گم می شود و برای شناختن شمران باید یک عاشق و مرد عاقل

کاروان های راهیان نور برای اطلاع از شهید شمران باید در دهلاویه توقف کنند

زندگینامه شهید مصطفی شمران

شهید چمران در 10 مهر 1311 در تهران، خیابان 15 خرداد، بازار عنگره، منطقه سربلک، چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه انتصاریه نزدیک منار و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون و البرز به پایان رساند. در سال 1332 در رشته الکترومکانیک دانشگاه تهران پذیرفته شد و رتبه پانزدهم را کسب کرد و در تمام دوران تحصیل یکی از بهترین دانشجویان بود. وی پس از دریافت بورسیه تحصیلی به دانشگاه تگزاس A&M آمریکا رفت و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی برق گرفت.

او برای اخذ مدرک دکتری در فیزیک پلاسما به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی رفت و در آنجا به برتری رسید تا جایی که پایان نامه او مرجعی برای دو مقاله علمی در زمینه فیزیک پلاسما شد. در دهه 1960، او در آزمایشگاه بل و آزمایشگاه رانش جت ناسا کار می کرد.

شهید چمران به زبان های فارسی، عربی، ترکی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی تسلط کامل داشت و در کنار دانش به هنر نیز علاقه داشت.

جمران 15 ساله در جلسات تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله سید محمود طالقانی همانطور که در درس فلسفه و منطق شهید مرتضی مطهری و در جلسات دیگر حضور داشت، آماده خواهد بود. او از اولین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود که در دوران مصدق، از دوره چهاردهم مجلس شورای ملی تا ملی شدن صنعت نفت، فعالانه در مبارزات سیاسی شرکت کرد.

وی از مسئولان نهضت مقاومت ملی و از اعضای جبهه ملی ایران در دانشگاه تهران بود. ریچارد نیکسوناو معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بود.

چمران پس از حضور در آمریکا به همراه تعدادی از یاران خود شاخه نهضت آزادی ایران در خارج از کشور و برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکایی را تأسیس کرد و از بنیانگذاران انجمن اسلامی ایرانیان بود. دانش آموزان در کالیفرنیا به دلیل این فعالیت ها، بورسیه دانشجوی ممتاز وی توسط رژیم شاه قطع شد و متعاقباً تا پایان دوره دکتری در دانشگاه برکلی به عنوان دستیار پژوهشی مشغول به کار شد.

آمادگی برای تظاهرات و بسیج دانشجویان در مقابل سازمان ملل در نیویورک و کاخ سفید در واشنگتن و همچنین سفارت ایران در واشنگتن و سایر کنسولگری ها در شهرهای شیکاگو، نیویورک و سانفرانسیسکو برای اعتراض به مسائل سیاسی و اجتماعی. تصمیم گیری اوضاع ایران بخش عمده ای از تلاش ها و فعالیت های او در این سال هاست.

شمران پس از جنگ اعراب و اسرائیل و شکست کشورهای عربی، به دلیل ایجاد فضای منفی علیه مسلمانان، تصمیم به ترک آمریکا و شرکت در تحولات جهان اسلام و مبارزه با دشمنان گرفت. شهید شمران برای هدفش و در زمان مناسب به مصر می رود جمال عبدالناصررئیس جمهور مصر سخت ترین دوره های چریکی و پارتیزانی را فرا گرفت و در این دوره به عنوان شاگرد برتر شناخته شد.

کاروان های راهیان نور برای اطلاع از شهید شمران باید در دهلاویه توقف کنند

شهید شمران در لبنان است و در کنار امام موسی صدر به فعالیت های فرهنگی و خرابکاری می پردازد. او هشت سال است که مدرسه صنعتی جبل عامل را اداره می کند. ایجاد پایگاه باند مستقل برای آموزش رزمندگان ایرانی در لبنان از دیگر اهداف شهید چمران بود. از سال 1350 به جنوب لبنان رفت و دروس اسلام را به سبک انجمن های اسلامی دانشجویان آغاز کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، شهید چمران در 30 بهمن ماه به همراه یک گروه 92 نفره از لبنان به ایران آمد و به توصیه امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) اولین گروه را تربیت کرد. انقلاب اسلامی. نگهبانان او در ناآرامی‌های کردستان برای مقابله با جدایی‌طلبانی که با دولت مرکزی می‌جنگیدند، در کنار شهید شرکت کرد. ولی الله کشاورز من است فرمانده نیروی زمینی ارتش در آن زمان عازم آن منطقه شد. مریوان در جریان درگیری ها به نمایندگی از دولت موقت به مأموریت رفت و 10 روز در آنجا ماند.

اوج شهرت شمران حادثه خونین بافه بود. وی پس از حوادث کردستان از سوی حضرت امام خمینی (ره) به سمت وزارت دفاع منصوب شد و از 30 اردیبهشت 1359 مشاور شورای عالی وزارت دفاع شد. نماینده مردم هم بود. تهران در اولین دوره انتخابات شورای اسلامی.

با شروع جنگ ایران و عراق عازم جبهه جنگ شد و ستاد جنگ های نامنظم را تأسیس کرد. ایجاد یگان مهندسی فعال برای ستاد جنگ های نامنظم یکی از برنامه هایی بود که از طریق آن راه های نظامی در نقاط مختلف و با نصب پمپ های آب در حاشیه رودخانه کارون و احداث کانالی به طول حدود 20 کیلومتر به سرعت ساخته شد. عرض یک متر در مدتی و حدود یک ماه آب کارون را به سمت تانک های عراقی هل داد و مجبور شدند چند کیلومتر عقب نشینی کنند و سد بزرگی در مقابل آنها بسازند.

پس از ناامید شدن عراقی ها از فتح اهواز، ارتش این کشور برای دومین بار به سوسنگرد حمله کرد و تانک های عراقی به مدت سه روز شهر را محاصره کردند و در روز سوم تعدادی از آنها توانستند وارد شهر شوند. شمران که از محاصره تعدادی از رفقا و رزمندگان در آن شهر به شدت آشفته شده بود، برای اولین بار حمله جدی و نامتناسب را آغاز کرد و با سازماندهی نیروهای مردمی، سپاه پاسداران و ارتش، با سیستمی جدید و به شیوه ای جدید از جاده اهواز – سوسنگرد به دشمن حمله کرد.

کاروان های راهیان نور برای اطلاع از شهید شمران باید در دهلاویه توقف کنند

در این نبرد با هدف انحراف دشمن از آسیب رساندن به سایر رزمندگان، وی به همراه دو تن از همراهانش با چند تانک و نفربر درگیر شدند که منجر به فرار نیروهای عراقی از صحنه نبرد شد. شهید شمران از ناحیه ران مجروح و به بیمارستان سوسنکرد منتقل شد. اما یک شب بیشتر در بیمارستان نماند و به ستاد جنگ های نامنظم رفت.

در 31 خرداد 1360، شمران که برای معرفی و توجیه فرمانده جدید محور به منطقه جنگی دهلاوی رفته بود، در خط مقدم نبرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره دشمن مجروح و در بیمارستان سوسنگرد به وی منتقل شد با آمبولانس به اهواز رفت، اما پیکرش در همان تاریخ به شهادت رسید.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال