اخبار اخبار فرهنگی

وعده‌های تازه خزاعی برای شفاف‌سازی و فیلمخانه ملی ایران

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، یکصد و نوزدهمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی روز سه شنبه 28 تیرماه با حضور محمد خزاعی (رئیس سازمان سینمایی) سینمای ملی ایران برگزار شد. اعضای سازمان سینمایی کشور گزارشی از تکمیل سینما ارائه شد.

رئیس بنیاد سینمایی در این دیدار با قدردانی از مدیریت سینماتک ملی (لادن طاهری) و کارشناسان و همکاران این مجموعه، از پیشرفت مثبت این مجموعه در سه سال گذشته ابراز خرسندی کرد. سال‌ها و گفت: اهمیت و نقش سینمای ملی در حفظ و ثبت آثار تجسمی بدون پوشش; از این رو یکی از اولین برنامه ها و اقدامات دولت سیزدهم در حوزه سینما در سال 1400، بازدید شخصی وزیر و معاونان وزیر از این مجموعه بود. تلاشی که برای جمع‌آوری، حفظ و ارائه انواع آثار و اسناد کاغذی، تصویری و شنیداری انجام می‌شود، بخشی از میراث فرهنگی کشور است و این نشریه قطعاً به بقا، توسعه و ارتقای فرهنگ و تمدن ملی کمک می‌کند.

خزاعی با بیان اینکه فیلم ها از گنجینه های هویت و فرهنگ کشور است، تصریح کرد: در این مدت توسعه و بهسازی ساختمان سینما و توانمندی های داخلی آن از اولویت های جدی ما بود که خوشبختانه با پیشرفت این مرکز توانسته است. میوه های آن را امروز دیدم ما از اینها حمایت می کنیم.

وی به تکمیل پروژه ترویج و توسعه این گنجینه ملی اشاره کرد و گفت: تلاش های انجام شده طی سه سال گذشته در خصوص آماده سازی و راه اندازی سینما دستاوردی همیشگی برای سینمای ایران بوده و پیشرفت بیشتری داشته است. بیش از 95 درصد و تلاش ما افتتاح هفته دولت است.

لادن طاهری – مدیر سینمای ملی ایران – نیز با ارائه گزارشی از دستاوردها و پیشرفت های این مرکز، به ظهور و افول سینما از ابتدا تا امروز اشاره کرد و گفت: روند حفظ و نگهداری دشوار و پیچیده است. همچنین نگهداری و تامین مواد سمعی و بصری و نیز اهمیت توسعه و گسترش این آرشیو ملی، که طراحی ساخت ساختمان جدید و مجهز سینمای ملی ایران را ضروری ساخته است. بنایی که طراحی و ساخت آن از سال 1371 آغاز شد اما به دلایل متعدد و یا شاید عدم علاقه عده ای به حفظ میراث گذشتگان و یا توجه به اهمیت فیلم به عنوان یک سند میراثی و تاریخی و البته محدودیت های اقتصادی. و عدم تخصیص بودجه کافی، کار به کندی پیش رفت که هیچ یک از دولت های قبلی موفق به تکمیل، تجهیز و افتتاح آن نشدند.

وی با اشاره به سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی رئیس سازمان سینمایی در اولین روزهای کاری گفت: وعده ها و دستورات جناب وزیر و رئیس سازمان بسیار دلگرم کننده بود. تکمیل و توسعه این اثر ملی.

امکان ذخیره سازی دیجیتالی فیلم ها در سینمای کشور

مدیرعامل سینمای ملی در ادامه از مجموعه اقدامات انجام شده در سینمای ملی در دولت سیزدهم ابراز خرسندی کرد و گفت: نه تنها وعده تکمیل عملیات ساخت سینما اختصاص داده شد، بلکه این روند نیز انجام شد. افزایش یافت تا ساخت و تکمیل ساختمان با سرعت بیشتری ادامه یابد.

طاهری با تاکید بر اینکه اقدامات مهمی برای رفع نواقص و تکمیل کار ساخت ساختمان سینما انجام شده است، گفت: کانونی که از چند دهه پیش با 160 فیلم در فضایی بسیار کوچک کار خود را آغاز کرد، امروز به یک مرکز بزرگ تبدیل شده است. گنجینه ای برای سینما در ایران دگرگون شده است و بیش از 40000 فیلم از 80000 قطعه نگاتیو 16 میلی متری، 35 میلی متری و یک چهارم اینچی ذخیره شده است. در طول دهه گذشته، بیش از 800 عنوان فیلم دیجیتال در آنجا ذخیره شده است و بازسازی آثار کلاسیک و ماندگار همچنان ادامه دارد.

وی افزود: با رویکرد دولت سیزدهم و با حمایت شخصی رئیس سازمان سینمایی، روند تکمیل، توسعه و نوسازی تجهیزات و فضای عمومی ساختمان سینما با سرعت و جدیت بیشتری در حال پیشرفت است و خداوند متعال امید است در آینده نزدیک این مرکز با مجموعه ها و قابلیت های جدید خود رونمایی و افتتاح شود.
مدیرعامل سینمای ملی ایران با بیان اینکه در این مدت اقداماتی برای ارتقا و نوسازی آرشیو و آزمایشگاه دیجیتال سینما انجام شد، افزود: با توجه به اینکه وظیفه سینمای ملی ایران حفظ و صیانت از تولیدات سینمای ایران است. محصولات این سینما در سال های اخیر به صورت دیجیتال تولید شده و نمایش فیلم ها از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافته است، امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداری فیلم ها به صورت دیجیتال در یک سینما فراهم شده است.

بیشتر بخوانید:

آیا ساخت و تجهیز سینمای ملی ایران پس از 30 سال به پایان می رسد؟

تاکید بر انتشار خروجی های تیم کاری شفاف سازی

رئیس سازمان سینمایی در بخشی دیگر از این جلسه با اشاره به تصمیم «تاکید بر لزوم تداوم شفافیت در سازمان و نهادهای ذیربط» در اواخر بهمن ماه 1402 هجری شمسی، خاطرنشان کرد: پیرو برنامه‌های ابلاغی در سال جاری. 1403 هجری شمسی کارگروهی برای شفاف سازی با حضور نمایندگان نهادهای سینما در سازمان تشکیل شد و بر لزوم بارگذاری خروجی های این کارگروه در سامانه های مربوطه تاکید می کنم.

وی تصریح کرد: الزام همه حوزه ها به پیگیری برنامه های ابلاغی 403 در تقویم تاریخی مشخص شده و موضوع شفاف سازی و ارائه گزارش عملکردی که به اشکال مختلف و به صورت متناوب در قالب گزارش کتبی در اختیار مردم قرار گرفته است. موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و اجرا شود.

خزاعی با اشاره به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات خاطرنشان کرد: تا امروز تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبات و سوالات خود را از طریق این سامانه مطرح کرده و زمینه اطلاعات و پاسخ های لازم در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

نشست معاونان و مدیران بنیاد سینمایی با حضور محمد خزاعی، مجید زین العابدین، قدیر آشنا، اصغر فارسی، حبیب البیجی، یزدان عشیری، علی رضا اسماعیلی، محمدرضا سوخندی، هاشم میرزاخانی، غلامرضا نجاتی، لادن طاهری، رمضانعلی حیدری خلیلی، محمد الطیب و سیدصادق موسوی.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال