اخبار اخبار فرهنگی

میراث‌دار کهنسال دوتار و کمانچه کیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش کارشناس اقتصادی ایران از انجمن آثار فرهنگی و باستانی محمود شالوی وی در مراسم تجلیل از مقام هنری و فرهنگی استاد محمدرضا اسحقی نوازنده برجسته دوتار و هنرپیشه مازندرانی گفت: موسیقی دوتار و ویولن استاد اسحقی موسیقی وارثان باستانی است که همچنان تیر را ارسال می کنند. فرهنگ از تعظیم خود به نسل های آینده با موقعیت تعظیم.

وی همچنین یاد و خاطره شهید خمت آیت اللهی را گرامی داشت سید ابراهیم رئیسیرئیس فقید و رئیس هیئت امنای انجمن ایثارگران و رؤسا گفت: مسلم است که گستره جغرافیایی وسیع ایران فرهنگی و تاریخی است و با توجه به آیین های موسیقایی آن به آن توجه جدی داشت. شاعران و داستان سرایان این مرز و بوم سعی می کردند در ترانه ها و نغمه های خود راوی حماسه، مرثیه، اشعار و منادی پیروزی باشند.

وارث باستانی دوتار و کمانچه کیست؟
محمود شلاوی، رئیس انجمن اشیای عتیقه و مفاخر فرهنگی

مشاور وزیر فرهنگ افزود: موسیقی روی دیگر زندگی است و به تعبیری بیان قالب‌های اساسی است که در سطوح عالی تفکر مردم جاری و محو می‌شود. رنگین کمان هفت رنگ ایرانیان در وسعت مرزهای این سرزمین کهن، خوانندگان و آهنگسازانی را پرورش داده است که به دین موسیقی خدمت کرده و بر اساس ریشه فرهنگی خود به سازندگان ملودیک تبدیل شده اند که ارتباط دیروز و دیروز را فراهم کرده اند. نسل های امروز به عنوان یک رسانه بیانی.

شلاوی تاکید کرد: از نوازندگانی که به فرهنگ طلایی این سرزمین از خطه همیشه سرسبز مازندران می پردازند، استاد گرجی محمدرضا اسحقی است که با سر موسیقی و گلوی خدادادی خود تاریخ ساز و حماسه آفرین بود. سنت های موسیقی در این منطقه

محمود السالاری معاون فنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تجلیل و تکریم از چهره هایی که در قید حیات هستند ضروری است و باید از دانش و میراث علمی، فرهنگی و هنری آنها به بهترین شکل ممکن بهره برداری شود. زیرا حقیقت فرهنگ در این مشاهیر و مشاهیر مشهود بود، از جمله استاد گرجی اسحاقی، صاحب میراث موسیقی اصیل ایرانی.

وارث باستانی دوتار و کمانچه کیست؟
محمود السالاری معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

وی تاکید کرد: خنیگری یکی از هنرهای اصیل و میراث معنوی ماست که پیشینه و غنای هنر ایرانی را تبیین می کند که استاد اسحقی عمر پر برکت خود را صرف حفظ، توسعه و گسترش این هنر والای ایرانی کرد.

احسان آهنگر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران گفت: معلم گرجی یکی از بهترین چهره های هنری کشور است که در مازندران، سرزمین پرافتخار ایران و جهان اسلام به بلوغ رسیده و رشد کرده است.

وی تصریح کرد: تاریخ مازندران مملو از داستان ها و حکایات تکامل بشری است و در میان آنها می توان اشعار، ترانه ها و نغمه هایی را شنید که برخاسته از فرهنگ و آیین های عاشقانه و صوفیانه این خطه پرافتخار است و از جمله این نشانه های معروف می توان به آن اشاره کرد. هنرمندان، استاد محمدرضا عشاقی.

علی اصغر میرزایی فرماندار پیام بهشهر یوسف النوری استاندار مازندران این آیین ها را برای حاضران قرائت کرد که بخشی از این پیام است: آیین های بزرگداشت استاد محمدرضا اسحقی قرجی به نوعی پاسداشت هنر، ادبیات، فرهنگ و موسیقی غنی مازندران است. این سامانه با جغرافیای فرهنگی هنری ایران بزرگ اسلامی آشنا و صمیمی است.

وارث باستانی دوتار و کمانچه کیست؟
محمدرضا اسحقی گرگی، نوازنده و نوازنده برجسته

جهانگیر نصری الاشرافینوازنده و رئیس دایره المعارف طبرستان گفت: در طول تاریخ و قبل از دوران معاصر، معدن کاران بداهه برای اکثر مقامات، ملودی ها و ترانه های کوچک ادبیات و متون شعری خلق و پردازش می کردند. این سازوکار که مردم شناسان، موسیقی شناسان و زبان شناسان آن را مکتب خانات و شفاهی می نامیدند، توانست همه ترانه های فولکلور یا عامه پسند را جذب و جذب کند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که لقب شیرخون (کینیاجاران) در مازندران به شیرخون با تحریف بسیار نامشخص در گیلان و شیرخان در گلستان و سمنان معروف است. همه این حافظان موسیقی، ادبیات و فرهنگ شفاهی به نوعی وظیفه حفظ و پخش و عرضه کارجانی (مجموعه آثار موسیقایی) را بر عهده دارند که محتوای آن مبتنی بر اشعار و داستان های موسیقایی با مضامین حماسی و پهلوانی است.

رئیس دایره المعارف طبرستان گفت: بدون تردید استاد محمدرضا عشاقی در چند دهه گذشته یکی از برجسته ترین نوازندگانی به شمار می رود که با مشارکت در حفظ، اشاعه و معرفی این مکتب موسیقی نقش برجسته ای ایفا کرد. در کنسرت های مهم محلی.» و جشنواره های خارجی و اجرا و ارائه مقامات موسیقی اقوام مازندرانی.

پس از افشای زندگی نامه و خدمات فرهنگی و هنری استاد اسحاقی گئورگی، هدایایی از سوی رئیس انجمن آثار باستانی و مفاخر فرهنگی، معاون فرهنگی وزیر، رئیس بنیاد رودکی و مدیر کل بنیاد رودکی به ایشان اهدا شد. بنیاد رودکی این جایزه به فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، شهردار بهشهر و روستایی گرجستانی اهدا شد.

وارث باستانی دوتار و کمانچه کیست؟

در خاتمه این مراسم استاد اسحقی قرجی در سخنانی کوتاه از مدیریت انجمن آثار فرهنگی و مدیران فرهنگی و هنری استان مازندران تجلیل کرد و پس از ارائه برنامه موسیقایی نواختن دوتار به همراه فرزندش به رسم یادبود ساز دوتار می نواخت و خود را به انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اهدا کرد.

مراسم تجلیل از مقام هنری و فرهنگی استاد محمدرضا اسحاقی قرجی نوازنده برجسته طبل و نوازنده مازندرانی با حمایت انجمن اشیای عتیقه و مفاخر فرهنگی و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و در با حضور هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشور، چهارشنبه 30 خرداد در سالن محل برگزاری مجالس شهید مطهری (ره) این انجمن.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال