محصولات دانشبنیان از تامین ارز تا اخذ استانداردها برای صادرات حمایت میشوند
به گزارش گروه اقتصادی علم و آموزش ایران. پیرزن راضی روز شنبه با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان حمایت گسترده ای از صادرات محصولات دانش بنیان دارد، اظهار داشت: حمایت های فعلی از این حوزه به طور کلی به سه بخش خارجی تقسیم می شود. پشتیبانی تبادل، پشتیبانی گمرکی و سیستم هایی که دسترسی به استانداردهای بین المللی را تسهیل می کنند.
وی افزود: حمایت های ارزی شامل تسریع در تخصیص ارز، تسهیل در تسویه تعهدات ارزی، تسهیل تعرفه واردات و تخصیص خط اعتباری به خریداران محصولات دانش بنیان در کشورهای هدف است به عنوان معافیت از پرداخت حقوق گمرکی معافیت از سود بازرگانی و معافیت از … عوارض صادراتی، واردات جزئی بدون تبدیل ارز، تسهیلات استاندارد اجباری، فعالان اقتصادی منتخب (AEO)، ترخیص اضطراری کالا، واردات و صادرات موقت و اعتبار. تسهیلات ترخیص
کوهنسال به بازوهای حمایتی و اجرایی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناوری بین المللی اشاره کرد و مهمترین این ابزارها را کریدور توسعه صادرات و تبادل فناوری، باشگاه شرکت های صادراتی دانش بنیان و نوآوری دانست. و خانه های تولیدی فناوری، شرکت های مدیریت صادرات و کارگزاران صادرات.
وی ادامه داد: در راستای حمایت از صادرات دانش بنیان از ابزارهای مختلفی از جمله ابزارهای تبلیغاتی، تحقیقات بازار، نشست های بازرگانی بین المللی، ارسال نمونه محصول، بازاریابی خارجی، حل مشکل و توسعه کسب و کار، شرکت در مناقصات بین المللی و ثبت محصول استفاده می شود. یا دارو برندسازی، گواهینامه محصول، طراحی و ساخت صنعتی، آموزش بازرگانی، نمایشگاه های خارجی و غرفه ملی، مشاوره و راهنمایی صادرات که هر کدام زیرشاخه های مختلفی را شامل می شود.
مدیر کلوپ شرکت های دانش بنیان صادراتی و کریدور تبادل صادرات و فناوری معاونت علمی افزود: به عنوان مثال مدیریت و مشاوره صادرات از طریق دفتر مشاوره صادرات و واردات، بخش های مختلف تجارت بین الملل، عملیات صادرات، صادرات ارائه می شود. استراتژی، حمل و نقل بین المللی، حمل و نقل و تبادل ارز، و شامل مذاکرات و مکاتبات بین المللی است.
به گفته وی، این حمایت از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تا سقف 40 ساعت در سال انجام می شود.
کوهنسال با اشاره به مدل ارزیابی شرکت های دانش بنیان، فنی و خلاق خاطرنشان کرد: طراحی مفهومی، مطالعات اولیه و تدوین چارچوب ارزیابی طی سال های 1397 و 1398 انجام شد، اما در نهایت در شهریور ماه 1402 مدل و فرآیند جدید ارزیابی انجام شد. خودکار بودند.
وی معیارهای ارزیابی و طبقه بندی را شامل موارد مختلف، لزوم انجام آن در ایران، حضور تیم تحقیق و توسعه متخصص، قابلیت تولید انبوه، وجود مجوزهای لازم برای کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی و تاریخچه صادرات ، داشتن محصول با تکنولوژی پیشرفته (Hi-Tech)، کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی، رفتار حرفه ای در تعاملات بین المللی، داشتن وب سایت مطلوب به زبان انگلیسی، رقابت پذیری محصول از نظر قیمت و قابلیت عرضه محصولات بین المللی. خدمات پس از فروش، اخذ تاییدیه ها و استانداردهای بین المللی و بیان حق ثبت اختراع یا عدم نقض حق ثبت اختراع.
khabarfarsi به نقل از توژال