اخبار اخبار تکنولوژی

فروش نرم‌افزار کسپرسکی در آمریکا ممنوع می‌شود

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، منابع آگاه به رویترز گفتند: روابط نزدیک این شرکت با دولت روسیه خطر امنیتی جدی برای ایالات متحده به همراه دارد و دسترسی برنامه های کسپرسکی به سیستم های کامپیوتری ممکن است به این شرکت اجازه دهد اطلاعات حساس را از رایانه های آمریکایی سرقت کند اما نرم افزارهای مخرب را دانلود یا نصب نکنید یا به روز رسانی های مهم را ارائه نکنید.

به گفته دو نفر از افراد آشنا، مقررات جدید که از قدرت های گسترده ایجاد شده توسط دولت ترامپ استفاده می کند، با اقدامی برای قرار دادن کسپرسکی در لیست محدودیت های تجاری همراه خواهد بود که به اعتبار شرکت آسیب می رساند و به طور بالقوه به فروش خارجی آن لطمه می زند.

طرح اضافه شدن کسپرسکی به لیست نهادها و شرکت های مشمول تحریم که مانع از معامله شرکت های آمریکایی با این شرکت می شود، پیش از این تاریخ و جزئیات ممنوعیت فروش نرم افزارهای این شرکت اعلام نشده است قبلا اعلام شده بود.

کسپرسکی قبلاً اعلام کرده بود که یک شرکت خصوصی است و هیچ ارتباطی با دولت روسیه ندارد.

این اقدامات نشان می دهد که دولت ایالات متحده در تلاش است تا هرگونه خطر حملات سایبری روسیه مربوط به نرم افزار کسپرسکی را از بین ببرد و فشار بر مسکو را حفظ کند، زیرا اقدامات نظامی روسیه در اوکراین دوباره سرعت گرفته و ایالات متحده تحریم های جدیدی را اعمال کرده است که ممکن است این مشکل را تشدید کند. هیچ برنامه ای برای اقدام علیه روسیه وجود ندارد.

همچنین به نظر می‌رسد که دولت بایدن از قدرت‌های قدرتمند جدیدی استفاده می‌کند که به او اجازه می‌دهد معاملات بین شرکت‌های آمریکایی و اینترنت، مخابرات و شرکت‌های فناوری «دشمنان خارجی» مانند روسیه و چین را مسدود یا محدود کند.

این ابزارها تا حد زیادی آزمایش نشده اند. دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده از آن برای جلوگیری از استفاده آمریکایی ها از پلتفرم های رسانه های اجتماعی چینی TikTok و WeChat استفاده کرد، اما دادگاه های فدرال این تلاش ها را مسدود کردند.

محدودیت‌های جدید در فروش ورودی نرم‌افزار کسپرسکی، که همچنین دانلود به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار و فروش مجدد و صدور مجوز محصول را ممنوع می‌کند، از ۲۹ سپتامبر، ۱۰۰ روز پس از اعلام آن‌ها آغاز می‌شود تا به شرکت‌ها فرصت داده شود تا گزینه‌های جایگزین را پیدا کنند. کسب‌وکارهای جدید کسپرسکی در ایالات متحده 30 روز پس از اعلام محدودیت‌ها مسدود خواهند شد.

به گفته منابع آگاه، فروش محصولات دارای برچسب سفید که کسپرسکی را با نرم افزار فروخته شده با نام تجاری دیگر اشتباه می گیرند، نیز ممنوع خواهد شد و وزارت بازرگانی قبل از اقدام اجرایی علیه آنها، شرکت ها را مطلع خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که قرار گرفتن در لیست محدودیت های تجاری چه تأثیری بر کسپرسکی خواهد داشت که تجارت روسی آن در حال حاضر هدف محدودیت های صادرات ایالات متحده به دلیل جنگ در اوکراین است.

اگر وزارت بازرگانی آمریکا یک واحد خارجی کسپرسکی را تحریم کند، این شرکت توانایی خرید از ایالات متحده را از دست داده و زنجیره تامین آن فلج خواهد شد. اگر تنها واحد روسی این شرکت مجازات شود، تحریم ها به شدت بر اعتبار این شرکت تاثیر می گذارد.

کسپرسکی مدت‌هاست با آژانس‌های نظارتی ایالات متحده درگیر بوده است. در سال 2017، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده استفاده از محصول ضد ویروس پیشرو کسپرسکی را با استناد به روابط کسپرسکی با اطلاعات روسیه و قوانین روسیه که به آژانس های اطلاعاتی اجازه می دهد به کسپرسکی کمک کنند و ارتباطات را با استفاده از شبکه های مسدود شده روسی رهگیری کنند، ممنوع کرد.

گزارش های رسانه ای در آن زمان حاکی از آن بود که کسپرسکی در به دست آوردن ابزارهای هک از یک کارمند آژانس امنیت ملی دست داشته است که در نهایت به دست دولت روسیه رسید. در پاسخ، کسپرسکی اعلام کرد که این کد را تصادفی پیدا کرده است، اما هیچ شخص ثالثی آن را ندیده است.

فشار بر فعالیت کسپرسکی در آمریکا پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تشدید شد. یک روز پس از آغاز عملیات روسیه در اوکراین در فوریه 2022، ایالات متحده مخفیانه به برخی شرکت ها هشدار داد که مسکو ممکن است نرم افزار تولید شده توسط کسپرسکی را دستکاری کند تا به آنها آسیب برساند.

این جنگ همچنین وزارت بازرگانی ایالات متحده را بر آن داشت تا تحقیقات امنیت ملی خود را علیه کسپرسکی مضاعف کند که منجر به آخرین اقدام شد.

به گزارش رویترز، بر اساس مقررات جدید، فروشندگان و توزیع کنندگانی که این محدودیت ها را نقض کنند با جریمه هایی از سوی وزارت بازرگانی مواجه خواهند شد. اگر کسی عمداً این ممنوعیت را نقض کند، وزارت دادگستری می تواند پرونده جنایی تشکیل دهد. کاربران کسپرسکی با مجازات قانونی مواجه نخواهند شد، اما به شدت تشویق می شوند که از آن استفاده نکنند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال