اخبار اخبار فرهنگی

روایتی از پیمان حاج قاسم با رزمندگان

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، شهر مهران که در عملیات الفجر 3 آزاد شد، در اردیبهشت 65 پس از عملیات 8 الفجر مورد تهاجم ارتش عراق قرار گرفت.

دو ماه بعد عملیات کربلای 1 توسط سپاه پاسداران طراحی و در پنج مرحله اجرا شد. در این عملیات کل منطقه از جمله شهر مهران، پاسگاه دراجی و 223 قله ارتفاعات قلاویزان آزاد شد.

این پیروزی فراتر از حد انتظار قبل از عملیات بود. سرعت پیروزی در این نبرد، تأثیر اقدامات قبلی عراق را در دوران پدافند متحرک خنثی کرد، به طوری که پس از آن هیچ تحرکی از ارتش این کشور (تا روزهای پایانی جنگ) متوجه نشد و ارتش عراق بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. در تله فرو رفت قفل دفاعی

شور و شوق رزمندگان

اما شور و اشتیاق وصف ناپذیر مجاهدان به اسلام، قبل از شروع این جریان، از بارزترین ویژگی های این جریان بود که نمونه ای از آن را ذکر می کنیم:

در لشکر 41 ثارالله، سربازان با دیدن قاسم سلیمانی; فرمانده لشکر او را مانند نگینی به گروه خود می برند و ضمن ابراز احساسات محبت آمیز فریاد می زنند: فرمانده، فرمانده، ما از شما حمایت می کنیم. فرمانده، فرمانده، ما از شما اطاعت می کنیم. ما اهل کوفه نیستیم و امام را باید تنها گذاشت.

سپس قاسم سلیمانی خطاب به پاسداران و داوطلبان بسیجی به تحلیل اهداف عراق در حمله و تصرف مهران پرداخت و گفت: اگر در مهران وارد عمل نشویم و مهران را پس بگیریم و پاسخ قاطع به عراقی ها ندهیم، دشمن در عمل گستاخی بیشتری خواهد داشت. و تصرف شهرهای دیگر ما در این صورت عواقب بدتری به دنبال خواهد داشت.

سپس به پیگیری امام از وقایع مهران اشاره می کند که فریاد رزمندگان به آسمان بلند می شود: ما اهل کوفه نیستیم، باید امام را تنها بگذاریم.

پس از آن قاسم سلیمانی اعلام کرد: همه قبول داریم که تا آخرین نفر و آخرین قطره خون تا آزادی کامل مهران و دفاع مستحکم در منطقه برنمی گردیم.

منابع:

الف- اطلس جنگ ایران و عراق (نبردهای زمینی فشرده)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم، 1398، صفحه 61.

2- حاج خداوردی خان، مهدی، مجله جنگ ایران و عراق: تصحیح مهران. شکست راهبرد دفاع متحرک عراق (کتاب چهل و دوم جلد دوم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران، 1396، ص 509

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال