اخبار اخبار تکنولوژی

رشد بهره‌وری وزارت علوم در سال ۱۴۰۲

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن خبرنگار گروه علوم و معارف اقتصاد ایرانبهره وری به معنای اثربخشی همراه با کارایی است، به همین دلیل بهره وری در اقتصاد به معنای کسب بیشترین سود ممکن از طریق استفاده و بهره برداری بهینه اعم از نیروی کار، نیرو، استعداد و مهارت نیروی انسانی، زمین، ماشین آلات، پول، تجهیزات، زمان و مکان برای ارتقای رفاه جامعه

سازمان ملی بهره وری ایران در سال 1372 به عنوان یکی از ادارات وابسته به وزارت صنایع سنگین و سپس وزارت صنایع در طی چند دهه حتی بر اساس ماده 79 برنامه پنجم توسعه تغییر یافت قانون، در سال 1390. سازمان ملی بهره وری ایران یک نهاد دولتی وابسته به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور است. با استفاده از امکانات موجود ایجاد شد و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. سازمان ها و نهادهای مختلف به منظور ایجاد بهره وری بیشتر در کشور متعهد به اجرای اعلامیه های این سازمان دولتی هستند و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یکی از موضوعات مورد توجه وزارت علوم در دولت سیزدهم افزایش بهره وری در آموزش عالی است. برگزاری اولین اجلاس بهره وری در این وزارتخانه در آذرماه گذشته و نامگذاری اجلاس روسای دانشگاه ها بهمن ماه گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد دو نمونه از تلاش های انجام شده برای ارتقای بهره وری در مجموعه دانشگاهی این وزارتخانه بود.

همچنین در اجلاس بهره وری با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان ملی بهره وری و رئیس کل کشور، سند نظام افزایش بهره وری وزارت علوم نیز رونمایی شد. سازمان اداری و استخدامی کشور.

میرسامان بیشوی وی دکترای تخصصی رشته مهندسی صنایع را از دانشگاه تهران در مقطع دکتری و همین رشته را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران 1400. رئیس بنیاد ملی بهره وری بوده است.

وی در دیدار با وزارت علوم موضوع بهره وری را شناسایی کرد و گفت: در بند اول سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، هدف اولیه این برنامه دستیابی به رشد اقتصادی مبتنی بر افزایش بهره وری همه است. عوامل تولید و ارتقای بهره وری در کشور طی پنج سال آینده یک اولویت و لازمه تلاش همه نهادهای دولتی و خصوصی برای دستیابی به این هدف است.

پیشوای ادامه داد: همه دستگاه های اجرایی باید شامل چهار جزء باشند منابع انسانی، سرمایه، علم، فناوری و مدیت پرداختن به موضوع بهره وری یکی از حوزه هایی که نقش محوری و زیرساخت های اساسی برای بهره وری دارد، حوزه علم، پژوهش و فناوری است که نقش درونی و فرابخشی دارد که بر سایر نهادها نظارت دارد، زیرا اگر درست کار کند، حوزه های دیگر کارساز خواهد بود. آنها نیز در حال ارتقا هستند. بر این اساس رئیس‌جمهور به دانشگاه‌ها دستور داد تا به بهره‌وری خود و سایر حوزه‌ها توجه کنند.

ادامه مطلب

رشد تولیدی وزارت علوم در سال 1402/ضرورت بهره وری زمین و تجهیزات

تاکید بر ارتقای بهره وری سرمایه و تجهیزات در وزارت علوم

برای گزارش دادن خبرنگار مجله اقتصاد ایرانیان، میرسامان بیشوی در گفتگو با کارشناس اقتصاد ایران وی در خصوص بهره وری در مجتمع آموزش عالی گفت: گزارش بهره وری سال 1402 هجری شمسی که اخیراً منتشر شده است، رتبه بندی تمامی موسسات را در بر می گیرد و وضعیت وزارت علوم را نیز در بر می گیرد.

این استاد دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در مورد وزارت علوم هم مانند بسیاری از وزارتخانه ها برنامه بهبود بهره وری اعلام کردیم که روی نقاط ضعف این وزارتخانه تمرکز می کنیم.

وی در توضیح بیشتر گفت: بهره وری را به صورت عملی اعمال کنید: بحث بهره وری سرمایه یک موضوع جدی در وزارت علوم است. مجتمع آموزش عالی زمین و تجهیزات زیادی دارد. نیازی به تبدیل این زمین یا تجهیزات نیست، اما در صورت راکد بودن باید از این ظرفیت زمین و تجهیزات بهره وری شود. مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، زمین می تواند برای طرح ملی مسکن، برای کارآفرینی یا پارک های علم و فناوری استفاده شود. در نهایت نباید راکد باشد، زیرا یک ثروت ملی است.

پیشوایی ادامه داد: مورد دیگری نیز وجود دارد و آن ارتباط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع بهره وری نیروی کار است که سال گذشته در گزارش دیگری به آن پرداختیم و طبق گزارش ما افزایش آموزش چندان قابل توجه نیست. رابطه با افزایش بهره وری نیروی کار

به گزارش سایت ایرانیان اکونومیستبرنامه افزایش بهره وری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اواخر دی ماه 1402 ه مشام لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی کشور بر افزایش ۷۵ درصدی پژوهش های مسئله محور، رشد سالانه ۴ درصدی اشتغال فارغ التحصیلان و افزایش بهره وری در استفاده از امکانات و دارایی های این معاونت تاکید کرد. این برنامه با تمرکز بر نقش کلیدی وزارت عاطف در زمینه افزایش بهره وری نیروی انسانی و تولید دارایی های فیزیکی تهیه شده است.

در این برنامه 4 مشکل و 13 روش رانندگی در 5 محور اقتدار علم مفید و توانمند، تربیت نیروهای متخصص، متعهد، خلاق، ماهر و کارآفرین، تقاضامحور، کاربرد و تجاری سازی دستاوردها و محصولات علمی، با محوریت عدالت در توزیع منابع و امکانات و بهره وری آنها و دیپلماسی علمی به عنوان فناوری و نوآوری تعریف می شود.

رشد تولیدی وزارت علوم در سال 1402/ضرورت بهره وری زمین و تجهیزات

تعیین تکلیف کمیته تولید در وزارت علوم. در سازمان سنجش کشور یا وزارت علوم

رئیس سازمان ملی بهره وری در خصوص تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور در خصوص همپوشانی وظایف این سازمان با سازمان ملی بهره وری در حوزه ارزشیابی آموزش و پرورش گفت: سازمان ملی بهره وری کشور یک موسسه سازمان یافته بین بخشی است که فقط در زمینه آموزش عالی فعالیت نمی کند. اما سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور که یک سازمان فرابخشی است فقط باید در حوزه آموزش عالی فعال باشد.

وی ادامه داد: اما کار باید بین مرکز نظارت و ارزشیابی وابسته به وزارت علوم و مرجع سنجش و سنجش نظام آموزش کشور در حوزه ارتباط با سازمان ملی بهره وری تقسیم شود. برای سازمان تولیدی ملی فرقی نمی کند که به عنوان یک ارگان مقطعی با کدام یک از سازمان ها ارتباط برقرار کنیم، بلکه خود این دو سازمان باید تقسیم کار داشته باشند تا بدانیم با کدام یک ارتباط برقرار کنیم.

رئیس سازمان ملی بهره وری تایید کرد: نکته مهم این است که تا این لحظه کمیته تولید وزارت علوم در مرکز کنترل ارزشیابی این وزارتخانه قرار گرفته و حالا باید تصمیم گیری شود که در همین مرکز بماند یا به سازمان سنجش کشور منتقل شود.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال