اخبار اخبار اقتصادی

دور زدن تحریم چاره‌ساز نیست

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، با نزدیک شدن به ماراتن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، موضوع نحوه حکومت داری، تعاملات بین المللی، موضوع تحریم ها، سیاست داخلی و خارجی و تاثیر این مولفه ها بر اقتصاد کشور مورد توجه قرار گرفته است. . انتظار می رود دولت آینده بتواند برنامه ها و سیاست ها را اجرا کند و گام های منطقی و اصولی برای بهبود وضعیت کشور بردارد.

مرکز پژوهش های اقتصاد مقاومتی چندی پیش با ارسال بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» به شش نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در قالب نامه ای اعلام کرد: تحول و پیشرفت کشور نیازمند اراده حاکمیت است و این امر اراده بدون ایده حکومت ممکن نیست. این ایده با توجه به شرایط فعلی کشور و جهان در بسته سیاستی «مسیر دولت چهاردهم» تبیین شد. در همین راستا شب گذشته نشستی با حضور محمد امینی رایا – رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد مقاومتی، حسین درودیان – اقتصاددان، موسی شهبازی – دبیر کمیته اقتصادی دولت و مهدی رازم انگجی – برگزار شد. کارشناس مرکز پژوهش های شورا. . می خوانید و متن کامل این نشست به زودی منتشر می شود.

دوری از تحریم ها راه حل نیست/تحریم ها باید خنثی شوند

قدرت ایران در منابع، صنایع و جغرافیای آن است

محمدامینی رایا – رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد مقاومتی – در این میزگرد گفت: بعد از انقلاب اسلامی، آمریکا و متحدانش به این نتیجه رسیدند که باید جلوی ایران گرفته شود. چون به جایی رسیده ایم که می توانیم تهدیدی برای لهستانی های بزرگ باشیم. بنابراین تصمیم گرفتند ایران را تحریم کنند. اگر خودمان را به جای کسی که جریمه کرده است بگذاریم، طبیعتا دلیلی برای برداشتن پنالتی وجود ندارد.

وی افزود: تحریم ها اقتصاد ما را تهدید می کند. قدرت ما نیز منابع، صنایع و جغرافیای ماست. ضعف اصلی ما در همه دولت ها مربوط به تورم و معیشت است. به نظر من باید تحریم بخش‌های غیرمقاوم اقتصاد را خنثی کنیم. سوال بعدی این است که چگونه می توان قدرت ایجاد کرد؟ پاسخ این است که توسعه صنعتی حول نظم نوین جهانی متمرکز است. باید بر اساس زنجیره ارزش منطقه ای، صنایعی با قابلیت اشتغالزایی، ارزآوری و صادرات ایجاد کنیم تا قطب های برق جدید مبتنی بر صنایع محرک شکل بگیرد.

لازمه داشتن ایده بزرگ این است که فردی که می خواهد کشور را کنترل کند باید جنبه بلاغی را تقویت کند و افراد معتقد به این ایده را بسیج کند. مثلاً ایده کلی دولت اصلاحات یا احمدی نژاد شناخته شده بود، بنابراین عده ای با آن موافق بودند. این به شما امکان می دهد در اقدامات دولت هماهنگی و اجماع ایجاد کنید.

دوری از تحریم ها راه حل نیست/تحریم ها باید خنثی شوند

برای دستیابی به اجماع بین مردم و دولت

در ادامه این نشست حسین درودیان، کارشناس اقتصادی گفت: بزرگترین ضرورت برای داشتن ایده این است که فردی که می خواهد کشور را در دست بگیرد باید طرف سخنگو را تقویت کند و معتقدان به این ایده را بسیج کند. مثلاً ایده کلی دولت اصلاحات یا احمدی نژاد شناخته شده بود، بنابراین عده ای با آن موافق بودند. این به شما امکان می دهد در اقدامات دولت هماهنگی و اجماع ایجاد کنید. اگر ایده بزرگی وجود نداشته باشد، معیاری برای تشخیص درست یا غلط بودن آن ایده ندارید.

به گفته درودیان، اگرچه توسط جوانان ایجاد شده است، اما متن اصلی ایده اقتصاد مقاومتی بالغ و دانشگاهی است. متن بسیار واقع بینانه نوشته شده و هیچ شعاری در آن وجود ندارد. جنبه مثبت دیگر جنبه میدانی است. مشکلی که بسیاری از اقتصاددانان با آن مواجه هستند هیچ ارتباطی با واقعیت موجود ندارد. به عنوان مثال، صحبت های زیاد در مورد متغیرهای کلان دست نیافتنی مانند شعار تورم تک رقمی، دور از واقعیت است. ما به مسائل بزرگ اهمیت زیادی می دهیم. در حالی که بهتر است روی برخی چیزهایی که در حال بهبود هستند تمرکز کنید.

دوری از تحریم ها راه حل نیست/تحریم ها باید خنثی شوند

تصور عمومی این است که محاصره را می توان از طریق مذاکره برداشت

موسی شهبازی، دبیر کمیسیون اقتصادی دولت گفت: متأسفانه در حال حاضر نگاه جامعه کارشناسی به موضوع تحریم با برداشتی که در حوزه عمومی وجود دارد، متفاوت است. در این انتخابات می بینیم که گفته می شود شاید در آن زمان رفع ممنوعیت ممکن نبود، اما اکنون می توان با مذاکره تحریم را رفع کرد. دولت‌ها همواره تلاش کرده‌اند که تغییر ایجاد کنند. اما چرا اتفاقات نمی افتد؟ آیا در دولت های قبلی عمدتاً به دلیل حل نشدن مسائل اقتصادی ما اولویت نداشتیم یا موضوع ریشه ای و ساختاری تر است؟

شهبازی گفت: دولت رئیسی در استقامت و تلاش (با گذشته) قابل مقایسه نبود. وزرا مردمی سخت کوش و دغدغه مند بودند و بدنه کل دولت به مسائل واقف بودند. اما با آسیب شناسی به این نتیجه رسیده ام که لکوموتیویی که باید اولویت ها را هدایت کند ضعیف است. به فکر ارائه یک برنامه 100 روزه و نگران مدارک نباشید. ما سازمان ها و وزارتخانه های زیادی داریم که در کنار مراجع تصمیم گیری غیردولتی حضور دارند. سیستم تصمیم گیری به گونه ای شده است که گاهی همه چیز را از صفر می سازد و با دعوت از همه دستگاه ها دچار نوعی تکثیر می شود. من معتقدم که تضاد بین ملاحظات سیاسی کوتاه مدت و بلندمدت باید برطرف شود.

دنیای 2024 با دنیای 2014 بسیار متفاوت است. خروج از برجام یک بار تجربه شده است. اروپا و غرب سیاست تکه تکه شدن را در پیش گرفتند و تجارت به ابزار جنگ تبدیل شد. به عنوان مثال، اروپا زنجیره ارزش خود را از روسیه جدا کرد و تصمیم گرفت گاز از روسیه وارد نکند. و در بحث برجام، فردی که با ما در مورد برجام بحث کرده، دیگر آن طرف میز نمی نشیند.

دوری از تحریم ها راه حل نیست/تحریم ها باید خنثی شوند

یک ایده بزرگ می تواند ویژگی دولت باشد

مهدی رزمنگ، کارشناس مرکز پژوهش‌های شورا نیز در این جلسه گفت: به نظر من ایده بزرگ می‌تواند از ویژگی‌های دولت باشد و تا زمانی که نباشد، همه راه‌ها و ایده‌ها از هم جدا نمی‌شود. اگر ایده بزرگی باشد، همه نیروها برای تحقق آن هماهنگ خواهند شد. مثلاً در دولت روحانی بحث عادی سازی روابط بر عهده دولت بود. این ایده بزرگ به آنها یک رگبار داد. بنابراین، فکر می کنم ایده بزرگ مهم است.

وی توضیح داد: دور زدن تحریم ها نمی تواند پاسخ دقیقی به تحریم ها باشد. زیرا غلبه بر محاصره ساختار جدیدی در روابط بین الملل ایجاد نمی کند، بلکه مسائل قبلی را بازتولید می کند. نکته دوم این است که دنیای 2024 با دنیای 2014 بسیار متفاوت است. خروج از برجام یک بار امتحان شده است. اروپا و غرب سیاست تکه تکه شدن را در پیش گرفتند و تجارت به ابزار جنگ تبدیل شد. به عنوان مثال، اروپا زنجیره ارزش خود را از روسیه جدا کرد و تصمیم گرفت گاز از روسیه وارد نکند. و در بحث برجام، فردی که با ما در مورد برجام بحث کرده، دیگر آن طرف میز نمی نشیند. امروز اگر به طرف اروپایی بگوییم بیا سر میز مذاکره بنشین، مسئله غزه برای آنها مهمتر از پرونده هسته ای است. بنابراین مشکل ما باید خنثی کردن محاصره باشد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال