اخبار اخبار تکنولوژی

درددل‌ها و توصیه‌های دانشجویان نمونه؛حامی مالی نداریم

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن خبرنگار مجله اقتصاد ایرانیان جشنواره ملی انتخاب دانشجوی ایده آل هر ساله با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور و با هدف ایجاد انگیزه در دانشجویان دانشگاه های سراسر کشور برای رقابت برگزار می شود. در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری به صورت بین المللی برگزار می شود.

به دانش آموز ایده آل گفته می شود که فردی متین است که از نظر تحصیلی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، بین المللی و فعالیت های فنی بر سایر دانش آموزان برتری دارد. برای انتخاب دانشجوی نمونه اول، دانشجویان در سطح دانشگاه با یکدیگر به رقابت می پردازند و دانشجویانی که بر اساس آیین نامه گزینش دانشجوی نمونه بهترین امتیاز را کسب کرده اند، در سطح کشور انتخاب و به دبیرخانه مرکزی ارائه می شوند.

دانش آموزان نمونه کشوری علاوه بر دریافت هدایا و جوایز نقدی از مزایایی چون معرفی به یک موسسه ملی نخبه و تحصیل در مقاطع بالاتر بدون شرکت در کنکور آن مقطع برخوردار می شوند.

دستیابی به شرط تمایز اولیه در سالهای بعد برای ورود به مسابقات انتخابی جشنواره دانش آموزی نمونه کشور الزامی است. بر اساس آیین نامه صادره برای انتخاب شاگردان ممتاز و اصلاح قوانین و مقررات انتخاب شاگردان ممتاز سال 1402 هجری قمری، در سی و دومین دوره انتخاب شاگردان ممتاز، فقط دانشجویانی هستند که حداقل یک بار به عنوان شاگردان ممتاز انتخاب شده باشند. مرحله مورد نیاز می تواند در مسابقه شرکت کند.

دانشجویان مقطع کارشناسی پس از 4 ترم، کارشناسی ارشد پس از 2 ترم و دکتری تخصصی پس از کسب نمره آزمون جامع مجاز به شرکت در این مسابقات کشوری می باشند.

در دوره انتخاب دانشجو برای سی و یکمین نمونه، در سطح دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1176 درخواست اولیه در سامانه مربوطه ثبت و در نهایت 953 درخواست تکمیل شد که از این تعداد 66 نفر مرحله کشوری در مرحله کشوری پس از داوری مجدد 19 نفر به عنوان دانش آموزان نمونه کشوری انتخاب و معرفی شدند.

11 نفر برای سی و یکمین دوره گزینش دانشجوی نمونه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتخاب شدند و این افراد از بین 883 شرکت کننده اولیه به عنوان برگزیدگان نهایی جشنواره سراسری دانشجوی نمونه 1402 انتخاب شدند.

همچنین طی 30 نوبت انتخاب دانشجوی نمونه در سطح وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نزدیک به هزار دانشجو از نمونه کشوری انتخاب شدند که اکثر این دانشجویان منتخب در حال حاضر مشغول به کار هستند. مراکز علمی و تحقیقاتی کشور

ادامه مطلب

دردسرها و توصیه ها برای دانش آموزان ایده آل: ما حامی مالی نداریم/تک بعدی نباشید

سی و یکمین جشن دانشجویان برتر کشور در 19 تیرماه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف با حضور… محمدعلی زلفی گل دکتر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بهرام عین الله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هاشم داداسپور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان این نشست را در تالار استاد ربیعی این دانشگاه برگزار کرد.

دانشگاه تهران بیشترین تعداد شرکت کننده را داشت

هاشم داداسپور از تغییرات آیین نامه انتخاب دانشجویان ایده آل کشوری خبر داد و گفت: این تغییرات در راستای تغییرات نسلی است که دانشگاه ها شاهد آن هستند.

به گفته معاون وزیر علوم، با حذف شاخص های سنی، معدل تحصیلی و زبان، تعداد شرکت کنندگان در این آیین به 1176 نفر رسید که از این تعداد 48 درصد دارای مدرک دکتری تخصصی ناپیوسته، 30 درصد دارای مدرک کارشناسی و 14 نفر بودند. درصد دارای مدرک لیسانس بودند. درصد مدرک کارشناسی ارشد پیوسته را اخذ کرده اند. از دانش آموزان شرکت کننده: 39 درصد علوم انسانی، 26 درصد فنی و مهندسی، 16 درصد کشاورزی، 13 درصد علوم پایه و 4 درصد. همچنین 132 نفر از شرکت کنندگان از دانشگاه تهران بودند، بنابراین بیشترین تعداد افراد متعلق به این دانشگاه است.

دردسرها و توصیه ها برای دانش آموزان ایده آل: ما حامی مالی نداریم/تک بعدی نباشید

جذب بهترین دانشجویان از اعضای هیات علمی کشور

در بعدی محمدعلی زلفی گل وی با بیان اینکه دانش آموزان نهال الاسیمه نمادین هستند، تصریح کرد: نامه ای با دو امضا با امضای وزیر بهداشت تهیه و به بنیاد ملی نخبگان ارسال می شود تا دانش آموزان نمونه کشوری مشمول طرح ملی شوند. بنیاد نخبگان و خارج از محدوده دعوت به کادر آموزشی منصوب شود.

وزیر علوم درباره تسهیلات اختصاص یافته به دانشجویان ممتاز در سطح کشوری گفت: در صورتی که این دانشجویان عضو نهاد ملی نخبگان باشند، در دانشگاه های خارج از محدوده دعوت به عنوان هیات علمی و در صورتی که در مقطع کارشناسی و کارشناسی باشند منصوب می شوند. در مقطع کارشناسی ارشد می توانند ادامه تحصیل دهند.

نمونه ای از دانشجویان وزارت علوم

ولادت پیران حمال آبادی از دانشگاه محقق اردبیلی محمد حسن سعیدی مطلق از دانشگاه بین المللی امام خمینی زینب رحمتی از دانشگاه ایلام مریم دوورزنی و امیرحسین یزدانبخش هر دو از دانشگاه تهران. ساسان آزاد از دانشگاه شهید بهشتی سید کریم تهامی از تولون از دانشگاه محقق اردبیلی ایلگار آردبلچه از دانشگاه تهران محمد حسین جلالیان از دانشگاه صنعتی اصفهان زهرا خاکباز از دانشگاه تربیت مدرس شاهین فقیری از دانشگاه صنعتی شریف 11 دانشجوی نمونه به دوره دکتری دانشگاه های وزارت علوم راه یافتند.

در دوره کارشناسی ارشد سه دانشجو به عنوان دانشجوی نمونه کشوری معرفی شدند نگین خاتونی از دانشگاه فردوسی مشهد محمد حاتمی نژاد از دانشگاه لرستان بری فاندژ سعدی اسامی این افراد از دانشگاه شیراز است.

دردسرها و توصیه ها برای دانش آموزان ایده آل: ما حامی مالی نداریم/تک بعدی نباشید

در دوره دانشگاه، پنج دانشجو از کشور به عنوان دانشجوی ایده آل سال 1402 معرفی شدند علی ادامه داد از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهنار اراک مریم اکبری از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهانار شیراز علی جوکر از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری شیراز محمد حسن آقایی از دانشگاه علامه طباطبایی مهدی ناجی زاده بقیع از دانشگاه محقق اردبیلی هستند.

در زیر با دانشجویان ممتاز حوزه فعالیت علمی و دغدغه ها و مطالبات آنان از مسئولین و دست اندرکاران گفت وگویی انجام دادیم که به ارائه می پردازیم.

پروژه ها و ایده ها حمایت مالی نمی شوند

مریم داورزنی یکی از دانشجویان رشته اصلاح نباتات باغی و بیوتکنولوژی دانشگاه تهران به خبرنگار توژال گفت: برای انتخاب نمونه از دانشجویان مسیر سختی را طی کردیم و از جنبه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتیم.

وی افزود: در این جلسه همچنین فعالیت های نوآورانه و فناورانه برای دانش آموزان ارائه شد.

این دانشجوی نمونه درباره وضعیت علمی دانشگاه های کشور توضیح داد: برنامه ریزی های خوبی در کشور برای حوزه کشاورزی انجام شده و جهش هایی را در این زمینه شاهد بوده ایم اما کافی نیست و باید اقدامات بیشتری در حوزه کشاورزی انجام شود. کشاورزی. نوآوری.

قاضی تاکید کرد: با بکارگیری دانش آموزان ممتاز با ایده هایی مانند من که در زمینه کشاورزی و باغبانی تخصص دارند می توانیم از مرحله نظری و آموزشی به فعالیت های فناورانه و نوآورانه بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی مهم ترین مشکل نخبگان است، افزود: طرح ها و ایده های ما حمایت مالی نمی شود و برای اجرای این طرح ها و تعیین بودجه لازم برای فعال سازی طرح ها نیازمند حمایت هستیم.

مهاجرت تاثیر منفی بر توسعه علمی کشور داشت

ایلگار آردبلچه این دانشجوی معماری دانشگاه تهران به توژال گفت: ارائه روایتی جدید از شیوه حفظ بافت تاریخی که باعث تغییر نگرش به این روش شد، همراه با ارزیابی‌های فرهنگی و اجتماعی، دلیل انتخاب من به‌عنوان عنوان شد. یک مدل.” دانشجوی وطن.

وی مهمترین مشکل دانشجویان نخبه رشته خود را نداشتن اسپانسر برای اجرای طرح ها دانست و گفت: بسیاری از اساتید ما بی حوصله و بی انگیزه هستند و رغبتی برای انجام کار ندارند.

این دانش آموز نمونه تایید کرد: البته نبود حامی مالی برای اجرای پروژه ها مهم ترین مشکل ماست.

وی افزود: دانشگاه های کشور در حوزه معماری عملکرد خوبی نداشتند و افزایش مهاجرت تاثیر منفی زیادی بر این رشته گذاشت.

این کارشناس ارشد دانشگاه تهران گفت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید از دانشجویان ممتاز و نخبه برای ارتقای جایگاه علمی کشور در عرصه معماری کمک گرفت.

دردسرها و توصیه ها برای دانش آموزان ایده آل: ما حامی مالی نداریم/تک بعدی نباشید

حمایت از نخبگان ضروری است

محمد حسین جلالیان یک دانشجوی دکتری مهندسی معدن از دانشگاه اصفهان درباره انتخاب شدن به عنوان نمونه دانشجو به خبرنگار توژال گفت: مقالات علمی در زمینه های مختلف داشتم و از نظر تحصیلی عالی بودم و دو پروژه تحقیقاتی در این زمینه داشتم. از معدن، علاوه بر امتیاز در زمینه تکنولوژی، که دلیل انتخابی من بود که در آن او بهترین دانش آموز شد.

وی مهمترین دغدغه خود و سایر دانشجویان نمونه را مشکلات اقتصادی دانست و گفت: مهم ترین دغدغه ما عدم حمایت اقتصادی است و بسیاری از دانشجویان مجبور هستند علاوه بر تمرکز بر فعالیت های دانشگاهی برای خود صاحب کسب و کار شوند. برای رفع نیازهای آنها

این دانشجو معتقد بود که ما در حوزه معدن جایگاه علمی خوبی نسبت به کشورهای منطقه داریم اما این کافی نیست و باید خود را با کشورهای اروپایی و آمریکایی مقایسه کنیم و تلاش کنیم به آن رتبه علمی برسیم.

جلالیان تاکید کرد: با حمایت از نخبگان و دانشجویان ممتازی که طرح های نوآورانه دارند می توان به جایگاه های خوبی در عرصه علمی دست یافت.

تحقیق باید کاربردی باشد

محمد حسن آقایی دانشجوی استثنایی روانشناسی کودک دانشگاه علامه طباطبایی یکی دیگر از دانشجویان برتر کشور به خبرنگار توژال گفت: انتخاب دانشجوی نمونه امسال بر این اساس بود که دانشجو در رشته های مختلف سرآمد باشد و بنابراین در رشته تحصیلی؛ من دانش آموز درخشانی بودم.

وی افزود: از نظر علمی جزو اولین دانش آموزان المپیاد علمی بودم، در حوزه فرهنگی جزو اولین اعضای انجمن بودم و در حوزه فناوری در شرکت های استارتاپی فعالیت داشتم.

به گفته این دانش آموز نمونه، دسترسی به منابع، امکانات و حمایت از دانش آموزان مهم ترین مسئله پیش روی دانش آموزان است.

وی تاکید کرد: اگر دانشجویان امکانات لازم برای مطالعه و پژوهش را داشته باشند شاهد حضور دانشجویان نمونه بیشتری در کشور خواهیم بود و می توانیم به عنوان نیروی انسانی برتر از این افراد بهره مند شویم.

آقایی درباره جایگاه علمی رشته روانشناسی کودکان استثنایی گفت: کشور در این زمینه خوب عمل کرده و اساتید خوبی در این زمینه داریم.

وی از این موضوع به عنوان دانشجوی نمونه کشور یاد کردتحقیق باید عملی باشد و نتایج آن را وارد زندگی مردم کند. در این صورت شاهد رنسانس کشور خواهیم بود.

دانش آموز باید چند بعدی باشد

ساسان آزاد یک دانشجوی دکتری مهندسی برق از دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار توژال گفت: دانشجوی ایده آل دانشجویی است که در آموزش، پژوهش، فرهنگ، نوآوری و کارآفرینی سرآمد باشد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل انتخاب من به عنوان دانشجوی نمونه این است که در چهار پنج سال گذشته توانستیم با تخصص خود مشکلات صنعت برق را حل کنیم. همچنین سه تا چهار پروژه ملی در صنعت برق ارائه کردم که همه آنها به عنوان دانشجوی برتر انتخاب شدم.

این دانش آموز نمونه کشوری در مقاطع مختلف به دانش آموزان مشاوره می داد در فعالیت های فرهنگی، نوآورانه، کارآفرینی و اجتماعی تک بعدی نباشند به شرکت

انتخاب دانشجو الگویی برای دانش آموزان است

مهدی هادیان یکی از دانشجویان دوره بالینی تخصصی جراحی ارتوپدی به خبرنگار توژال گفت: به دلیل فعالیت در حوزه آموزشی، پژوهشی و فناوری به عنوان دانشجوی برتر انتخاب شدم.

وی درباره مشکلات و دغدغه های خود گفت: سرپرستی سفت و سخت علاوه بر مسائل مالی و رفاهی به دانشجویان ارتوپدی آسیب می زند.

هادیان گفت: کشور ما نه تنها در تخصص های بالینی نسبت به کشورهای همسایه و خاورمیانه برتری دارد. بلکه در دنیا حرفی برای گفتن دارد و بسیاری از کشورهای دیگر برای دریافت خدمات به ایران سفر می کنند. اما ما باید این کیفیت را ارتقا دهیم و به مردم کمک کنیم.

این دانش آموز نمونه کشوری معتقد است که تکریم دانش آموزان ممتاز برای بقیه دانش آموزان الگو قرار می گیرد و در آنها شور و انگیزه ایجاد می شود و دانش آموزان را از افسردگی نجات می دهد.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال