اخبار اخبار سیاسی

هیچ برنامه‌ای برای افزایش سلاح‌های هسته‌ای وجود ندارد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، استولتنبرگ روز دوشنبه پس از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن گفت که ناتو مدتی است که چنین به روز رسانی را انجام داده و شفافیت این روند را تضمین می کند.

در حالی که استولتنبرگ روز یکشنبه به دیلی تلگراف گفت که کشورهای ناتو در مورد امکان استقرار کلاهک های هسته ای بیشتر و قرار دادن آنها در حالت آماده باش جنگی به عنوان یک عامل بازدارنده بحث می کنند، او در مصاحبه اخیر خود گفت که ناتو برنامه ای برای افزایش تعداد سلاح های هسته ای ندارد اما در عوض بر نوسازی و جایگزینی هواپیماهای جنگی متمرکز شد.

دبیرکل ناتو همچنین روز دوشنبه خواستار مجازات چین به دلیل حمایت از عملیات نظامی روسیه در اوکراین شد و مدعی شد که پکن با تامین تجهیزات الکترونیکی دقیق و سایر اجزای کلیدی به مسکو به درگیری دامن می زند.

استولتنبرگ همچنین در سخنرانی خود در مرکز ویلسون در واشنگتن گفت: حقیقت این است که چین بزرگترین درگیری مسلحانه در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را دامن می زند. در عین حال، چین خواهان حفظ روابط خوب با غرب است. خب، پکن نمی‌تواند از هر دو طرف آن را داشته باشد. در مقطعی، اگر چین مسیر خود را تغییر ندهد، متحدان مجبور خواهند شد قیمتی را به پکن تحمیل کنند.

استولتنبرگ از زمان آغاز بحران اوکراین در فوریه 2022 به طور مکرر به چین حمله کرده است و استدلال می کند که پکن روسیه را قادر می سازد تا با کی یف “دوست اروپایی” ناتو بجنگد. او در شرایطی چنین اظهاراتی را بیان می کند که کشورهای ناتو با ارائه صدها میلیارد دلار کمک اقتصادی و نظامی به اوکراین، درگیری را طولانی کرده اند.

اظهارات تند او در روز دوشنبه نشان می دهد که ناتو ممکن است تحریم ها علیه چین را تشدید کند. او همچنین از کره شمالی و ایران انتقاد کرد که معتقد است از شرکت های صنعتی دفاعی روسیه حمایت می کنند.

استولتنبرگ این ادعا را تکرار کرد که ناتو – یک بلوک نظامی که در اصل علیه اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده بود – باید بیشتر در منطقه هند و اقیانوس آرام مشارکت کند تا با “ائتلاف رو به رشد بین روسیه و دوستان متکی به خود در آسیا” مقابله کند. وی خاطرنشان کرد که از رهبران ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزلند دعوت کرده است تا در نشست ماه آینده ناتو در واشنگتن شرکت کنند تا با یکدیگر برای حفظ “نظم بین المللی مبتنی بر قوانین” همکاری کنند.

ینس استولتنبرگ مدعی شد که چین نیمه هادی ها و سایر فناوری های کلیدی با کاربردهای نظامی، از جمله قطعات مورد نیاز برای ساخت موشک ها و تانک ها را به روسیه می دهد. وی افزود که پکن همچنین قابلیت های ماهواره ای و تصویربرداری پیشرفته ای را در اختیار روسیه قرار داده است. وی افزود: «همه اینها مسکو را قادر می‌سازد تا مرگ و ویرانی بیشتری را به اوکراین وارد کند، پایگاه صنعتی دفاعی روسیه را تقویت کند و از تأثیر تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی فرار کند».

رئیس ناتو روز دوشنبه در مصاحبه با بی‌بی‌سی درباره نگرانی‌های خود درباره چین نیز صحبت کرد. وی در پاسخ به این سوال که بلوک نظامی غرب در این خصوص چه کاری می تواند انجام دهد، گفت: مذاکرات در مورد تحریم های احتمالی ادامه دارد.

وی افزود: در مقطعی اگر چین رفتار خود را تغییر ندهد، باید به نوعی هزینه اقتصادی فکر کنیم.

پکن بارها درخواست های ایالات متحده و دیگر کشورهای ناتو برای پیوستن به تحریم ها و منزوی ساختن روسیه را نادیده گرفته است. رهبران چین با اشاره به اینکه نگرانی های امنیتی مشروع روسیه را نمی توان نادیده گرفت، طرح صلحی را برای پایان دادن به مناقشه ارائه کرده اند.

در اوایل سال جاری، وزارت خارجه چین ناتو را به عنوان یک “ماشین جنگ متحرک” توصیف کرد که “هر جا که می رود باعث هرج و مرج می شود.” پکن ناتو را به مداخله در امور آسیایی متهم کرد و گفت که این اتحادیه یک “هیولا وحشتناک” است و “دست اتحاد یا مرگ” را به سوی منطقه دراز کرده است.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال