اخبار اخبار تکنولوژی

اشعه ایکس با دوز کم می‌تواند سلول‌های تومور مغزی را از بین ببرد!

تبلیغات بنری


اشعه ایکس با دوز پایین می تواند سلول های تومور مغز را از بین ببرد!

به گزارش مجله توژال؛ یک مطالعه جدید نشان می دهد که استفاده از اشعه ایکس با دوز بسیار کم، ترکیبات کشنده سرطان با رادیکال های آزاد را فعال می کند، رشد تومور مغزی را متوقف می کند و زمان بقا را دو برابر می کند. مهمتر از همه، سلول های سالم تحت تأثیر قرار نگرفتند.

درمان های رایج سرطان با اشعه ایکس

ما می دانیم که اشعه ایکس عمیقاً در بافت بدن نفوذ می کند، به همین دلیل است که برای ارائه رادیوتراپی سرطان استفاده می شود. در حالی که رادیوتراپی از اشعه ایکس برای از بین بردن DNA سلول های سرطانی و کشتن آنها استفاده می کند، درمان فوتودینامیک از روش متفاوتی برای رسیدن به نتیجه مشابه استفاده می کند.

فوتون‌های پرتو لیزر برای تحریک مولکول‌های واکنش‌گر به نور به نام «حساس‌کننده‌های نوری» در تومورها استفاده می‌شوند که باعث تولید رادیکال‌های آزاد کشنده سرطان می‌شوند.

هر دو روش درمانی دارای اشکالاتی هستند. پرتودرمانی می تواند به سلول های سالم نزدیک تومور آسیب برساند و منجر به عوارض جانبی مانند حالت تهوع و ریزش مو شود. درمان فوتودینامیک نمی تواند به تومورهای عمیق تر برسد.

محققان از ترکیبی از پرتودرمانی و فتودینامیک درمانی، معروف به درمان رادیودینامیک، برای هدف قرار دادن و تخریب سلول های تومور مغزی استفاده کردند.

اشعه ایکس

این درمان مبتنی بر ترکیب جدیدی به نام MRAP است که از مواد بیوشیمیایی و ید تشکیل شده است. ترکیباتی که معمولا در درمان رادیودینامیک استفاده می شوند حاوی فلزات سنگینی هستند که می توانند باعث آسیب سلولی شوند. اما MRAP ها حاوی فلزات سنگین نیستند.

آنها مستقیماً به تومور تزریق می شوند و با اشعه ایکس با دوز بسیار کمتر از رادیوتراپی فعلی فعال می شوند. نکته مهم این است که آنها فقط در حضور آنزیم CatB فعال می شوند. این آنزیم در سلول های سرطانی تنظیم می شود و در رشد و پیشرفت تومور نقش دارد.

هنگامی که MRAP ها فعال می شوند، “درخشش پس از مادون قرمز” درخشان و رادیکال های آزاد تولید می کنند که سرطان را از بین می برند.

آزمایش بر روی نمونه های حیوانی

محققان این درمان را روی مدل‌های موش سرطان مغز، به‌ویژه گلیوبلاستوما، آزمایش کردند. گلیوبلاستوما یک تومور به سرعت در حال رشد است و یکی از کمترین میزان بقا را در بین سرطان ها در انسان دارد.

تومورهای تزریق شده با MRAP با دوز معادل اشعه ایکس شش برابر کمتر از دوز معمول درمان شدند.

پس از درمان، رشد تومورها متوقف شد و موش های تحت درمان دو برابر موش های درمان نشده عمر کردند. علاوه بر این، محققان دریافتند که MRAP ها رادیکال های آزاد در سلول های سالم تولید نمی کنند، بنابراین عوارض جانبی ندارند. همچنین هیچ نشانه ای از آسیب بافتی یا کاهش وزن وجود نداشت. MRAP ها در نهایت از طریق ادرار و مدفوع حیوانات دفع شدند.

پروفسور بو کانیه، نویسنده اصلی و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: “ما از دوزهای بسیار پایین اشعه ایکس و MRAP های کشنده سرطان استفاده کردیم.” ترکیبات ضد سرطان فقط در تومورهای مغزی فعال بودند و نه سلول های سالم. بنابراین، ما انتظار داریم روش درمانی ما نسبت به روش های فعلی ایمن تر و عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

محققان به ارزیابی ایمنی و اثربخشی MRAP ها در مدل های بالینی بزرگتر قبل از شروع آزمایشات انسانی ادامه خواهند داد. آنها همچنین در حال کار بر روی بهبود توانایی MRAP برای هدف قرار دادن سلول های سرطانی و افزودن قابلیت های تقویت کننده سیستم ایمنی برای کمک به بدن در مبارزه با عود سرطان هستند.

تبلیغات بنری

khabarfarsi به نقل از توژال