اخبار اخبار تکنولوژی

برپایی نمایشگاهی از مطبوعات قاجار و پهلوی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

تبلیغات بنری


برای گزارش دادن گروه علمی اقتصاددانان ایران این نمایشگاه از دانشگاه تهران با هدف آشنایی بیشتر مردم با منابع اداره انتشارات کتابخانه مرکزی در دو بخش روزنامه و مجلات و با نمایش تصاویر بیش از 40 روزنامه و مجله دوره قاجار و پهلوی برگزار می شود. اعصار از گنجینه کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران آمده است

تصاویر 17 روزنامه در بخش روزنامه، در پنج ویترین و بر اساس سال اول انتشار به نمایش گذاشته شده است. در هشت ویترین زیر 24 پنل مجله وجود دارد و ترتیب مجلات نیز به سال اول انتشار بستگی دارد.
قدیمی ترین اثر این نمایشگاه روزنامه است دانش با توسط علی قلی خان، مخبر ایالت اداره می شود در سال 1299 قمری مطابق با 1260 شمسی و هر پانزده روز یکبار با موضوعات علمی، آموزشی، خبری و فرهنگی در تهران منتشر شده است.

ادامه مطلب

نمایشگاه روزنامه نگاری قاجار و پهلوی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برپا شد

قدیمی ترین اثری که در قسمت نمایش مجلات به نمایش درآمده نیز عکس مجله است بهار با مدیریت میرزا یوسف خان آشتیانی اعتصام الممالک، السید جواد، پیشوای ممالیک و عباس خلیلی، در سال 1328 قمری منطبق با سال 1288 خورشیدی به عنوان ماهنامه ای با محوریت ادبیات در تهران منتشر شد. این مجله اولین مجله ادبی ایران است در این نمایشگاه عکسی از مطبوعات منتشر شده در شهرهای دیگر ایران یا خارج از کشور نیز به نمایش گذاشته شد.

از جمله مجلات وابسته به دانشگاه تهران که در این نمایشگاه عرضه شد می توان به «مجله هیئت علمی معقول و قابل حملبا مدیریت استاد بدیل الزمان فورزانفر و “مجله ثانویه الفلاحت» با مدیر مسئول مرتضی گلسرخی اشاره کرد

نمایشگاه روزنامه نگاری قاجار و پهلوی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برپا شد

مهران عاشوریرئیس اداره انتشارات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری این نمایشگاه گفت: گروه نشریات ادواری مهم ترین منابع دانش و ابزارهای اطلاعاتی را بر اساس تهیه، جمع آوری، سازماندهی و نگهداری می کند. نیازهای اطلاعاتی جامعه هدف کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و ارائه خدمات به اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان محترم به عنوان یکی از مهمترین بخشهای کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، نقش بسیار مهمی در چرخه دانش دارد . تولید این بخش از نظر حفظ منابع ارزشمند فارسی باستان و لاتین که از ارزش آرشیوی بالایی برخوردار است نیز مورد توجه محققین است.

وی افزود: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران با هدف آشنایی بیشتر مردم با این منابع ارزشمند تصمیم به راه اندازی نمایشگاه نقاشی با جلد روزنامه ها و مجلات فارسی منتشر شده در دوره قاجار و پهلوی گرفت. زبان ها به طوری که نگاه اجمالی مخاطب به این نقاشی ها و مطالعه شناسه این منابع واقع در کنار تابلو اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست می دهد و همچنین این آگاهی زمینه ای را برای آنها فراهم می کند تا از این منابع در تحقیقات مختلف در مورد موضوعات مختلف استفاده کنند.

تبلیغات بنری