اخبار اخبار فرهنگی

زنده‌یاد «فرمان مرادی» بخشی از تاریخ موسیقی بود

تبلیغات بنری


به گزارش توژال به نقل از روابط عمومی خانه موسیقی ایران: حمیدرضا نوربخش در مراسم یادبود زنده یادت باشه حکم مرادی یکی از اعضای باسابقه و عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان آلات موسیقی خانه هنرمندان ایران، ضمن تجلیل از چهره ارزشمند زنده یاد مرادی، گفت: آقای مرادی را همه می شناسند. برخی از هنرمندان در شرایطی که امکان برگزاری کنسرتی در خور شخصیت آنها وجود ندارد ما را ترک می کنند و در این زمینه نیز به آنها ظلم شده است. مرادی فردی استثنایی بود. او نه تنها برای صنعت ماشین آلاتش بی نظیر است، بلکه برای پنجاه سال زندگی کاری خود شخصیتی منحصر به فرد داشت.

وی با اشاره به اینکه مرادی به تنهایی بخشی از تاریخ موسیقی بود، افزود: خوشبختانه توانستیم بخشی از این خاطرات را ثبت کنیم اما آنطور که باید پیش نرفت. این خاطرات در نوع خود کمیاب هستند. خاطرات او از وقایع قبل از انقلاب در مرکز حفظ و نشر موسیقی، در دوران انقلاب و روزهای دهه 60 جالب و شنیدنی است.

نوربخش با بیان اینکه المرادی خوش قلب، خوش اخلاق، خوش اخلاق، زلال و شفاف بود، گفت: در این مرد بزرگ تکبر وجود نداشت. ایشان در تمام سالهایی که در خانه موسیقی خدمت ایشان بودیم، علاقه و تعصب خاصی نسبت به این رشته و همکارانش داشت و تمام وقت خود را صادقانه به آن اختصاص داد. در اعماق وجودش آدم فداکاری بود، نان و شهرت برایش مهم نبود، هیچ وقت چیزی نمی خواست و شخصیت بالایی داشت.

خاطره بود

مدیرعامل خانه موسیقی ایران گفت: زنده یاد مرادی هم بچه های خوبی تربیت کرد. پسر بزرگش رحمان، هم تحصیل کرده و هم نخبه، یک نوازنده تار درجه یک بود که در اثر بدبختی بیمار شد و در سنین پایین دنیا را ترک کرد. مرادی گرچه با این فاجعه روبه‌رو می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد پیشانی خود را در هم ببرد. او به انزوا کشیده شد.

نوربخش گفت: مرادی همواره تلاش می کرد تا در عرصه کار آشتی و هم افزایی برقرار کند. متاسفانه ما شخصیت بزرگی را از دست داده ایم. این جلسه برگزار شد و باید جلسات مکرری برای صحبت و آشنایی بیشتر برگزار شود. هر چه زمان بیشتر می گذرد، بیشتر متوجه می شویم که چقدر دلتنگ این دوست زیبا شده ایم. آن نسل معلم و مربی بودند و خوشبختانه تاثیرات زیادی داشتند و کسانی را در جایگاه سازندگان تربیت کردند که الان فعال هستند و زیر نظر این بزرگان تربیت می شوند و امیدوارم این مسیر ادامه داشته باشد.

پس از آن کلیپی دیگر از فرمان مرادی و یک قطعه موسیقی پخش شد محراب آقاجانی با ساز تنبور نواخته شد که یاد مرادی زنده کرد.

سپس محمود فرهمند این ساز که از دوستان صمیمی فرمان مرادی بود بخشی از خاطرات مشترک خود را برای حاضران تعریف کرد.

عملکرد دوتار و تنبک در دستگاه نمک توسط فریدون احتشامی و سعید احتشامی قسمت بعدی این جشن بود.

خاطره بود

سپس محمد رضا روشن است المرادی طی یک سخنرانی همراه با شعرخوانی به وضوح خاطرات خود را یادآور شد.

قسمت بعدی این مراسم شعرخوانی و غزل خوانی است رضا العبیدی او بود

در پایان برنامه مهرداد ترابی وی با استفاده از ساز ساخته زند یاد مرادی، سه گانه ای را برای حضار نواخت. پخش بخش کوتاهی از مستند زند یاد مرادی از دیگر بخش‌های این آیین بود.

به گزارش سایت توژال، فرمان مرادی، استاد پیشکسوت آلات موسیقی و عضو سابق هیئت مدیره انجمن سازندگان آلات موسیقی ایران، خردادماه امسال پس از یک دوره طولانی بیماری در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

پنجم خرداد سال 1326 در کرمانشاه به دنیا آمد. مرادی ساخت آلات موسیقی را با یادگیری ساز در محضر استاد محمد نوی (معروف به عشقی) آغاز کرد.

مرادی نویسنده کتاب «کتاب سوز و ساز عشقی» (در هنر و زندگی محمد نواوی) با همکاری انتشارات «تصنیف» در سال 1387 بوده است.

از جمله فعالیت های اجرایی این هنرمند فقید، علاوه بر خدمت 23 ساله به مرکز حفظ و نشر موسیقی، عضویت در کمیته کتاب انجمن آلات موسیقی، عضویت در هیئت مدیره، عضو انجمن آلات موسیقی (هر دوره سه دوره دو ساله) و مدت عضویت دوره او به عنوان عضو علی البدل هیئت مدیره دو سال است. مدیر خانه موسیقی از دو دوره عضویت متناوب در انجمن مدرسین ساز و کارشناس موزه موسیقی ایران یاد کرد.

تبلیغات بنری