اخبار اخبار اقتصادی

عرضه قطره چکانی خودرو در بورس اشتباه است

تبلیغات بنری


حمید مرتضی کوشکی – کارشناس بازار سرمایه – در گفت و گو با مجله توژال با اشاره به موضوع احتمال فروش خودرو در بورس کالا گفت: موضوع بورس کالا به ویژه در حوزه خودرو این است که موضوعی که حواشی زیادی در صنعت خودرو دارد و بازار سرمایه را ایجاد کرده است.

وی گفت: بسیاری از ما معتقدیم دلیل قیمت گذاری خودرو به گونه ای است که سود آن نصیب اکثریت جامعه و مردم نمی شود.

این کارشناس بورس تصریح کرد: امروز ادعا می کنیم که مدل قیمت گذاری فعلی می تواند به رفاه مردم کمک کند، در حالی که اگر به آن طرف خیابان می رفتیم و از مردم می پرسیدیم که خودروهای خود را به چه قیمتی می خرند، خیلی کم پیش می آید که به اصول اولیه بازگردیم. قیمت های کارخانه

کوشکی اضافه کرد: این موضوع نشان می دهد که بیشتر سودی که در این مقطع زمانی از مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار حاصل می شود، در نهایت به نفع مردم نیست و در واقع سود واسطه ها گاهی اوقات می شود. از سود واسطه ها بیشتر است. سود شرکت های خودروسازی، این بخش تاسف بار مشکل است، زیرا شرکت های خودروسازی تاکنون حدود 200 دلار زیان انباشته کرده اند.

وی بیان کرد: اما این باور که آزادسازی قیمت خودرو منجر به بهبود وضعیت صنعت می شود، آن چیزی نیست که برخی معتقدند. زیرا در کنار آزادسازی باید سیستم مدیریت و کارایی تولید نیز تعدیل شود. چرا که امروزه شاهد ایراداتی به اعداد و ارقام و داده های مالی هستیم، چرا هزینه ها اینقدر بالاست و وضعیت مناسب نیست؟

عرضه خودرو در بورس کالا سیگنال منفی به بازار نمی دهد

آیا این کارشناس بورس به این موضوع مرتبط است که عرضه خودرو در بورس باعث افزایش قیمت می شود؟ وی بیان کرد: از سوی دیگر واقعیت بازار مشخص است و بازار کار خود را انجام می دهد، بنابراین اینکه بگوییم زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه می شود سیگنال هایی برای افزایش قیمت در بورس داده می شود صحیح نیست. بازار آزاد بازار خودرو.

کوشکی ادامه داد: اتفاقاً فروش خودرو در بورس کالا برای بازار آزاد این پیام را دارد که در بحث قیمت ها باید منطقی تر عمل کنیم. در این زمینه می توان از روی دیگر سکه به موضوع نگاه کرد. به عبارت دیگر باید در بورس کالا و به صورت توافقی یک سامانه معاملاتی شفاف تشکیل شود که از طریق آن قیمت خودرو به صورت رسمی و توافقی با نرخ کمتر حتی بیش از 20 درصد معامله شود. قیمت بازار آزاد، یعنی بازار آزاد باید با احتیاط و عقلانیت بیشتری عمل کند.

خودروی قطره‌ای نباید در بورس کالا عرضه شود

وی در خصوص نوع و مدل نمایش خودرو مورد نیاز در بورس کالا خاطرنشان کرد: مهمترین نکته در این زمینه نوع و نحوه نمایش خودرو در بورس کالا است. ضرب المثلی در علم اقتصاد وجود دارد که می گوید: یک نفر صفر می شود و یک نمی شود. یعنی اگر قرار است کاری را انجام دهیم باید آن را درست و بهینه انجام دهیم متأسفانه بسیاری از تصمیمات در حوزه اقتصاد ناقص گرفته می شود و در نهایت منتقدان می گویند ما گفتیم این کار را نکنیم و حالا اینطور شده است. . کار نکرد

صفحه نمایش باید در اندازه و اندازه مورد نیاز باشد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین اگر قرار است در بورس عرضه شود باید در اندازه و حجم مناسب عرضه شود و نه بین 5 تا 10 درصد عرضه بورس. به عبارت دیگر، مقدار عرضه شده باید در حجمی باشد که ما به آن بازار می گوییم. زیرا در غیر این صورت نمایش خودروها در بورس کالا ویژگی و ماهیت بازار را ندارد و روند قیمت خودرو در نهایت منجر به قیمت بازار آزاد می شود.

کوشکی بیان کرد: نکته دیگر این است که در برخی مواقع شاهد ابطال در معاملات هستیم و وظیفه مقام ناظر نظارت بر معاملات است. اما این بدان معنا نیست که وقتی تنش بازار در جهت افزایش قیمت است، نهاد ناظر مدام در حال سرکوب و لغو معاملات است، باید اجازه داد بازار مسیر خود را طی کند تا به تعادل برسد. چرا که در این صورت بحث افزایش قیمت خودرو و نزدیک شدن آن به قیمت بازار آزاد تا حدودی عطش کاذب سرمایه گذاری را به جای مطالبات کاذبی که امروز شکل گرفته و خودرویی که یک مصرف کننده محصول در همه کشورها تبدیل به یک محصول سرمایه داری و قابل تنظیم شده است.

حاکمیت شرکتی سالم باید اعمال شود

این کارشناس بورس گفت: بدون شک نمایش خودروها در بورس کالا در مقیاس موثر، نقش واسطه ها را در بازار خودرو کاهش می دهد و به توسعه شرکت ها کمک می کند، اما در این صورت باید مدیریت و حاکمیت شرکتی خوبی وجود داشته باشد. شرکت ها تا با افزایش درآمد شرکت ها هزینه ها افزایش نیابد.

کوشکی ادامه داد: بنابراین اگر عرضه خودرو در بورس کالا در مقیاسی محقق شود که بتوان آن را بازار نامید و به توسعه سالم و واقعی بازار منجر شود، باید منابع و هزینه های شرکت ها را مدیریت کرد تا کاهش و کاهش شکاف نقدینگی زیان انباشته شرکت ها

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد فروش خودرو در بورس به جای ایجاد تحول در بورس، دست واسطه ها را از بازار کوتاه می کند و به شرکت های خودروسازی کمک می کند تا خودروهای خود را در بازار بدون انتظار بفروشند. نقش خود را در بازار سهام در کوتاه مدت به یک تحول خصوصی ایفا کند.

باید گفت؛ با گذشت بیش از یک سال و نیم وقفه از آخرین فروش خودرو در بورس کالا و مخالفت شورای رقابت در این خصوص، بحث بازگشت خودرو به بورس کالا برای فروش با اظهار نظرهای جدید از سر گرفته شد. رئیس سازمان بورس اما با وجود اصرار بورس ها بر بازگشت خودروها به این کانال، شورای رقابت همچنان بر انحصاری بودن بازار خودرو تاکید و بر اجرای قانون تاکید دارد.

تبلیغات بنری