اخبار اخبار فرهنگی

نگارش برای کودکان بدون مطالعات کودکی‌ ممکن نیست

تبلیغات بنری


به گزارش سایت «توژال»، پنجمین نشست «نقد و پژوهش در ادبیات کودک و نوجوان» سه شنبه 10 آبان ماه در کانون نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد و منتقدان به ارائه نظرات و نوشته های جدید خود پرداختند.

کمال الشافعی شاعر در این نشست گزارشی از بحث های نظری ادبیات کودک و نوجوان با دانش آموزان ارائه کرد و از تهیه این آثار خبر داد که در ادامه تحقیقات قبلی وی درباره ریشه های ادبیات کودک در دوره صفویه و دوره صفویه است. دوران قاجار.

گفتگوی لازارگولامی او همچنین به نتایج مطالعات مستمر خود در مورد «گفتن داستان کودکان با استفاده از عینک واقعیت مجازی» در یکی از کلینیک‌های درمانی اشاره کرد.

شهرام الشافعی او آخرین مقاله خود را با عنوان «خرد جمعی و ادبیات کودکان» آغاز کرد.

لیلا دارابی و نسرین اسدی درباره تأثیر مثبت و ضرورت مطالعات نظری ادبیات کودک و نوجوان بر خلاقیت ادبی صحبت کردند.

بخش دوم این نشست به نقد و بررسی کتاب «آینده کودکی» نوشته آلن پروت با ترجمه علی رضا کرمانی اختصاص داشت.

علی رضا کرمانی، مترجم این کتاب وی در خصوص دیدگاه نویسنده در این کتاب گفت: کاوش در نظام های دوتایی دنیای مدرن و پذیرش مطالعات دوران کودکی به عنوان دانشی میان رشته ای که فراتر از جامعه شناسی و سایر رشته هاست، موضوع اصلی این کتاب است. نویسنده بر اساس نظریه شبکه کنشگر لاتور فیلسوف فرانسوی، با گذر از چهارچوب های دوگانه دنیای مدرن و با استفاده از مفاهیمی چون جمع، تلاش می کند فضا را برای فعالیت غیرانسان اعم از اشیا و مفاهیم باز کند. در عوض از جامعه.

پررو، نظریه شبکه کنشگر را چارچوبی نسبتاً مناسب برای درک و توصیف دوران کودکی در دنیای امروز می‌داند و بر این اساس، کودکی را به عنوان یک پتانسیل ناب و اکنون گریزان، مفهومی زیست‌شناختی، تکنولوژیکی و فرهنگی تعریف می‌کند.

به گفته کرمانی، نوشتن برای یا درباره کودکان بدون شناخت مفهوم کودکی و ابعاد آن ممکن و قابل قبول نیست.

سید علی کاشفی خوانساری وی در خصوص آثار کودکی علی رضا کرمانی نیز گفت: مفهوم کودکی قبل از کرمانی توسط دیگران در زبان فارسی مطرح شده بود، اما کیفیت، کمیت، تنوع و تداوم آثار وی در این زمینه باعث شد تا در مطالعات کودکی پیشگام باشد. . در ایران.

شایان محمدی وی همچنین گفت: در آکادمی‌های مطالعات اجتماعی، دوران کودکی موضوعی است که ارزش مطالعه و تحقیق ندارد، اما ترجمه‌های کرمانی نشان‌دهنده پیشرفت مطالعات کودکی در جهان است و ارزش این مقوله و جایگاه آن در دانش امروز را ثابت می‌کند.

ناهید معتمدی بی توجهی نویسنده به تحولات تاریخی مفهوم کودکی و تنوع جغرافیایی و فرهنگی آن از کاستی های کتاب به شمار می رفت. یاشار حدایی وی همچنین سه کتاب «درآمدی بر مطالعات دوران کودکی»، «مفاهیم پایه در مطالعات دوران کودکی» و «آینده کودکی» را مجموعه ای دانست که فعالیت تمامی ارگان ها و نهادها در حوزه کودکی را در مهندسی خود نشان می دهد. او نقاشی می کند.

از دیگر نویسندگان و منتقدان حاضر در این نشست می توان به فریده خرمی، سید علی محمد رفیعی، شهناز آزادی، مهدی ابراهیمی علامه، مجید مسعودی، محمود اکبرزاده، حسن اسماعیلی طاهری و حمید باباوند اشاره کرد.

نشست های نقد و پژوهش انجمن نویسندگان کودک و نوجوان هر دو هفته یک بار در روزهای سه شنبه برگزار می شود.

تبلیغات بنری