اخبار اخبار تکنولوژی

درمان سرطان پروستات با لیزر جدید

تبلیغات بنری


لیزر درمانی جدید برای سرطان پروستات

به گزارش مجله توژال؛ سرطان پروستات دومین عامل مرگ ناشی از سرطان در میان مردان آمریکایی است. مطالعه اخیر انجام شده توسط محققان دانشگاه ویرجینیا، دانشگاه میشیگان، دانشگاه تگزاس و چندین مرکز تحقیقاتی دیگر موفقیت بالینی درمان جدید مبتنی بر نانوذرات را نشان داد. در این روش علاوه بر نانوذرات، از لیزر برای درمان سرطان پروستات نیز استفاده شده است. نتایج این پروژه در قالب یک مقاله در مجله اورولوژی منتشر شد.

در این مطالعه که شامل 44 مرد مبتلا به سرطان پروستات بود، از نانوپوسته‌های طلا با تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و همجوشی اولتراسوند استفاده شد. همجوشی اولتراسوند یک فناوری پیشرفته است که کیفیت داده های MRI را افزایش می دهد. به این ترتیب آنها توانستند بافت سرطان پروستات را به طور دقیق هدف قرار داده و از بین ببرند.

نانو مقیاس‌های طلا ذرات بسیار ریزی هستند که هزاران بار کوچک‌تر از موی انسان هستند و می‌توانند به‌گونه‌ای طراحی شوند که طول موج‌های خاصی از نور را به شدت جذب کرده و گرما تولید کنند. در این پروژه، نانوپوسته‌های طلا برای انباشته شدن در تومورها طراحی شدند و لیزر مادون قرمز نزدیک به هدف را قادر می‌سازند. آنها بافت سرطانی را گرم کرده و از بین می برند در حالی که سلول های سالم اطراف را دست نخورده باقی می گذارند.

این روش ابتکاری که فرسایش حرارتی کانونی هدایت شده با نانوذرات نام دارد، سلول های سرطانی را در 73 درصد بیماران پس از 12 ماه با موفقیت از بین برد. نکته مهم این است که این درمان با حفظ عملکردهای کلیدی از جمله سلامت ادراری و جنسی و بدون هیچ گونه عوارض جانبی قابل توجهی توانست به این نتایج دست یابد که نشان دهنده بهبود قابل توجه کیفیت زندگی بیماران است.

جنیفر ال گفت: وست، یکی از محققان این پروژه در دانشگاه ویرجینیا گفت: «یافته‌های ما نشان‌دهنده گام بزرگی در درمان سرطان پروستات است. این درمان نه تنها به طور موثر سلول های سرطانی را از بین می برد، بلکه کیفیت زندگی را نیز بهبود می بخشد، که یک پیروزی بزرگ برای بیماران است.

وست می افزاید: «این مطالعه قدرت همکاری چند رشته ای را نشان می دهد. ما با هم مرزهای درمان سرطان را پیش می‌بریم و در خط مقدم این نوآوری هیجان‌انگیز حرکت می‌کنیم.»

تبلیغات بنری