اخبار اخبار فرهنگی

دست‌های پشت پرده‌ای که نخواستند این هنرمند معرفی شود

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، نمایشگاه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی همزمان با گرامیداشت هفتاد و چهارمین سالگرد تاسیس انجمن خوشنویسان ایران، چهل و دومین سالگرد درگذشت هنرمند خوشنویس رضا مافی را برگزار کرد.

رضا مافی هنرمند خوشنویس از شاگردان استاد حسین میرخانی بود که در مهرماه 1361 در پشت صحنه سریال هزاردستان درگذشت.

محبوبی کاظمی مدیر مسئول و موسس گالری آواز باران که رضا ماوی را یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در عرصه هنر معاصر و موضوعات مرتبط با خوشنویسی می داند، گفت: میشل تاپیه هنرمند مشهور ایتالیایی درباره خوشنویسی رضا ماوی گفت. در میان نقاشان نسل جوان تهران، سبک‌های هنری شگفت‌انگیزی را در سطح جهانی دیده‌ام، اما او یک «آگاهی» دارد که به معنای دگرگونی در طبیعت است هنری که بسیار نادر است، اما در خارج از آن هیچ چیز مقاومی وجود ندارد، از نظر کیفی، او بدون شک یک «نقاش» است این به مقدار ثابت است، اما در سطح هنری بالاترین مقامی است که در اختیار او قرار دارد و آنقدر در این زمینه پیشرفت کرده است که ما به عنوان علاقمندان به هنر پیشنهادات جذاب او را دنبال می کنیم.»

الکاظمی با اشاره به اظهارات این هنرمند که گمان می رود مخترع خوشنویسی است، گفت: او تایید می کند که تفاوتش این است که از دنیای خوشنویسی وارد دنیای طراحی شده است. او بر حفظ تاریخ تمدن و هویت ایرانی تاکید می کند، از تاثیر هنر غرب بر فرهنگ و هنر ایران انتقاد می کند و آن را استعمار فرهنگی می نامد و می گوید وقتی هنر غرب بر هنر و فرهنگ ایران مسلط شود، هنرهای بی هویت خلق می شود.

موسس گالری آواز باران با توجه به نظر مافی در مورد استفاده از سنت های محلی گفت: یک هنرمند متعهد نباید اجازه دهد فرهنگ اصیل او تسلط یابد، زیرا در این صورت فرهنگ خالی از ریشه می شود در مواجهه با هجوم فرهنگ غرب در این دوران، من تبدیل به عبارات محلی در بیشتر کشورها فراموش شده و در آستانه نابودی است، بهره گیری از سنت های محلی در واقع در برابر این هجمه می ایستد و هنر محلی راه را بر نفوذ غرب می بندد منظورم از تقلید تکرار فرمول های سنتی نیست، بلکه استفاده از سنت به عنوان ریشه برای نزدیک شدن به مردم است و خوشنویسی در بین مردم ما ریشه سنتی دارد.

وی سکوت در مورد رضا ماوی را عمدی عنوان کرد و ادامه داد: رضا ماوی در دست نوشته های خود که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود اصرار دارد که 20 اختراع دارد. او آدم بزرگی است و حتی اگر دست های پشت پرده نخواهند به جامعه معرفی شوند، باز هم عالی است. قطعا این همه سال سکوت در مورد مافی عمدی بوده و هست.

تبلیغات بنری