اخبار اخبار عمومی

وام‌ اجاره بوی رانت می‌دهد

تبلیغات بنری



به گزارش مجله توژال؛ متولی املاک در نظر دارد با وجود «صف عظیم تقاضای وام اجاره» به اولین گروه از مشمولان این تسهیلات «امتیاز مضاعف» اعطا کند.

بر اساس این تصمیم تعداد محدودی از مستاجران می توانند دو بار از وام سپرده مسکن استفاده کنند.

تاکنون از هر 5 مستأجر واجد شرایط، یک نفر موفق به دریافت وام شده است و تصمیم جدید به معنای محرومیت مستاجران از حمایت بانکی است.

وزیر مسکن دولت که “مسئول معرفی مستاجران به شبکه بانکی برای دریافت وام سپرده” است، به “کسانی که زمانی موفق به دریافت وام یارانه اجاره مسکن شده اند” بدون توجه به “صف طولانی” مستاجران اجازه دسترسی به این را داد. امکان بهره مندی از این امکان برای بار دوم.

بررسی ها نشان می دهد که از 19 آگوست 2019 – زمانی که «وام اجاره» برای اولین بار آمده است – تا کنون، از هر 5 مستأجر واجد شرایط «حمایت» تنها 1 نفر توانسته است این تسهیلات را دریافت کند.

وام سپرده مسکن با 50 میلیون تومان آغاز شد و امروز 200 میلیون تومان در تهران پرداخت می شود.

در بازه زمانی ژوئیه 1401 تا اکتبر 1403 هجری قمری، تقریباً 700 مستأجر در سراسر کشور، پس از ثبت نام در سامانه دولتی، توانستند این تسهیلات را دریافت کنند، البته تعداد درخواست ها و درخواست های مستاجران چندین برابر این تعداد بود.

طی دو سال قبل از آن، حدود 300000 مستأجر – در دوران حفاظت از کرونا – توانستند از «فیلترهای نظارتی مانند نداشتن مسکن و…» و پس از «گذراندن مراحل بررسی مدارک مورد نیاز بانک‌ها» عبور کنند. بالاخره یک وام اجاره گرفتند.

این در حالی است که از سال 2009 تاکنون حدود 70 درصد از زوج های جدید به دلیل «ناتوانی مالی در خرید مسکن» مستقیماً وارد بازار اجاره شده اند و به همین دلیل در این سال ها حداقل 3 برابر اجاره نشینان هزینه را بازپرداخت کرده اند. تعداد “وام های اجاره”.

علاوه بر این، مستأجران سال های گذشته نیز در مواجهه با «تورم تاریخی اجاره مسکن» «فقیر خانه» شدند و در ردیف «مستاجران یارانه ای» قرار گرفتند.

اما ظرفیت شبکه بانکی به دلیل «بار سنگین تسهیلات مسکن و عدم تعادل منابع و هزینه‌های متاثر از نرخ سود دستوری» بسیار کمتر از تقاضای وام مسکن است.

در این بین به احتمال بسیار زیاد عده ای توانسته اند از «صف درخواست تسهیلات ثبت نام و سپرده گذاری» عبور کرده و دستور تسریع در پرونده وام دهی آنها صادر شود.

اجاره “استفاده مجدد از تسهیلات مسکن حمایتی”

با وجود «بحران وام دهی» از یک سو و «انباشت تقاضای وام مسکن» از سوی دیگر، بازگشایی «راه خصوصی برای استفاده مجدد از تسهیلات سپرده مسکونی» آسیب مستقیمی به «مستاجران» و بازماندگان می‌زند. این امکانات در سال های اخیر

رانت حاصل از «استفاده مجدد از تسهیلات یارانه مسکن» در شرایطی شکل گرفته است که «سیاست مسکن دولت» در چهار دهه گذشته تنها به «خانوارهای مدل C سبز» زمین و وام ارزان برای مسکن ارائه کرده است.

مدل Gem Subs اصطلاحی در بخش مسکن است که طبق آن از ابتدای دهه 1960 خانواده‌ای که شامل سرپرست خانوار، همسر و فرزندان می‌شود، نمی‌توانند از «امکانات دولتی در زمینه مالکیت، مانند به عنوان دریافت زمین یا یک آپارتمان حمایتی.”

به عنوان مثال، در این دوره، آن دسته از خانواده هایی که در دهه 90 «مسکن جهیزیه» دریافت می کردند، به دلیل قرمز بودن فرم سالن ورزشی آنها، اجازه «ثبت نام مسکن ملی» را نداشتند.

این اقدام برای «حمایت از تیراژ محدود برای تأمین مسکن برای گروه‌های نیازمند حمایت» تا حد امکان «برای همه ذینفعان» در نظر گرفته شده است.

سیاست نامطلوب جیم سبزیرنگ در وام یارانه اجاره ای که اخیراً اعلام شده است باید فوراً متوقف شود.

این فوریت به دلیل «تورم مستمر اجاره بها» و «بیشترین سهم هزینه مسکن» در بودجه خانوار در استان‌های مختلف کشور است.

منبع: اقتصاد جهانی

تبلیغات بنری