اخبار اخبار سیاسی

کارخانه دارم پس کنسرت می‌گذارم!

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، فرهیختگان نوشت: آیا می خواهید خواننده شوید و در بهترین سالن های تهران کنسرت بدهید؟ نگران نباش آرزوت محقق خواهد شد! تنها کاری که باید بکنید این است که مجوز را بگیرید که گرفتنش سخت نیست، گوشی را بردارید و به شرکت های تبلیغاتی بگویید که پول کافی دارید و حالا همه چیز برای اولین کنسرت شما آماده است. البته در اینجا در مورد چگونگی خواننده شدن که داستان مفصل خودش را دارد صحبت نمی کنیم.

در این گزارش از تبلیغات گسترده ای می گوییم که این روزها در سطح شهر در قالب بیلبوردهای بزرگ و گران قیمت با نام ها و چهره های نامعلوم انجام می شود. افرادی که در بزرگ ترین و مهم ترین سالن های کنسرت تهران اجرا می کنند، هرچند ناشناس، و دلیل آن فقط یک کلمه است؛ پول!

اولین تابلو مربوط به محسن قمی است و در آن نوشته شده است: «خواننده دوباره می خواند!» سوغنی با این متن می خواهد بازگشت خود را پس از سال ها اعلام کند. وی از خوانندگان قبل از انقلاب بود و در سال های اخیر قطعه ای را با مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد در دسترس عموم قرار داد. به نظر می رسد قمی که در حال حاضر یکی از بزرگترین مجتمع های گردشگری شمال ایران را در اختیار دارد، از تبلیغات دریغ نکرده و بیلبوردهای بزرگ او در بزرگراه های تهران به چشم می خورد که وزارت ارشاد مجوز برگزاری کنسرت را به این فرد داده است سالن بزرگ هتل اسپیناس پالاس.

سایر آگهی های مرتبط با محمدرضا منصوری. خواننده ناشناسی که گویا اسپانسر یک شرکت بزرگ را پذیرفته است. با چند جستجوی ساده در اینترنت، پاسخ سوال خود را گرفتیم. محمدرضا منصوری، مدیرعامل صنایع متالورژی آرگون نورد ایران. یک مدیرعامل تصمیم می گیرد خواننده شود و پول کافی برای این کار دارد. البته این فرد از فضای خوانندگی دور نیست و در سال های اخیر حدود 10 قطعه خوانده و در معرض دید عموم قرار گرفته است. المنصوری برای اولین بار است که کنسرت برگزار می کند و در حال حاضر نمی توان در مورد کیفیت اجرای او صحبت کرد، اما گسترش تبلیغات او در سطح شهر و سرعت فروش بلیت کنسرتش. علیرغم عدم شناخت او، موضوع بحث برانگیز است. مسائلی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

صرف ده ها میلیارد دلار برای تبلیغات شهری

یکی از مهم ترین موضوعاتی که توجه این دو خواننده ناشناس را به خود جلب کرد، گسترش تبلیغات در تهران است. البته برای برگزاری کنسرت، تبلیغات یکی از اولین اقدامات برگزارکنندگان است، اما برای کسانی که مخاطبان از آنها اطلاعی ندارند، این تبلیغات باید بیشتر باشد؛ پس تا زمان کنسرت این دو خواننده! تبلیغات گسترده ای برای آنها در تهران پخش می شد. عکس های بزرگ از افراد با چهره ها و نام های ناآشنا. این دو نفر مسئولیت تولید کنسرت خود را بر عهده داشتند و به همین دلیل مانعی برای صرف هزینه نداشتند. حالا ببینیم چقدر برای این تبلیغات هزینه کرده اند؟ بر اساس آمار موجود از قیمت تبلیغات شهری در سال 1402 هجری شمسی، هزینه نصب بیلبورد تبلیغاتی بسته به سایز آن از 500 میلیون تا سه میلیارد تومان است، هزینه نصب بیلبورد حصیری 65 میلیون تومان، پل عرشه از 500 میلیون تا دو میلیارد تومان قیمت دارد و قیمت تابلوی ایستگاه بین 69 تا 89 میلیون تومان است. این رقم در سال 1403 هجری شمسی افزایش یافت و کمترین آگهی مربوط به کاه و کلش به 80 تا 90 میلیون تومان تغییر یافت.

طبیعتاً این افراد به دلیل ناشناس بودن به تبلیغات وسیع تری از نظر زمانی و مکانی نیاز داشتند. با توجه به تبلیغات تصویری در سطح شهر و با یک حساب سرانگشتی می توان تخمین زد که این افراد بیش از 10 میلیارد تومان برای تبلیغات شهری هزینه کرده اند که آیا خواننده شدن ارزش این همه زحمت را دارد یا خیر؟ یا منتظر چه نوع بازگشتی بودند و آیا می توانستند از عهده چنین هزینه های بالایی برآیند؟ البته رقم مذکور (10 میلیارد تومان) فقط مربوط به تبلیغات شهرشان است. چند روز قبل از برگزاری این دو کنسرت، صفحات اینستاگرام، کانال های تلگرامی و حتی برخی رسانه ها متن های یکسانی را برای این دو خواننده اعلام کردند که شاید هزینه جداگانه ای هم داشته است.

این خواننده ناشناس است و بلیت های کنسرتش گران است

از آنجایی که این دو اولین کنسرت خود را برگزار خواهند کرد، گمانه زنی هایی مبنی بر کاهش قیمت بلیت نسبت به سایر کنسرت ها برای جذب مخاطب مطرح شده است. وقتی به سایت فروش رفتیم به دلیل پر بودن ظرفیت نتوانستیم قیمت ها را ببینیم. اما با پیگیری هایی که در مورد کنسرت محمدرضا منصوری انجام دادیم به قیمت رسیدیم. در این مراسم یک صندلی در ردیف هفدهم 650 هزار تومان فروخته می شود. تالار برج تولد شامل 25 ردیف است که ردیف مذکور انتهای این تالار محسوب می شود و از صحنه فاصله دارد. مشکل اینجاست که مبلغ 650 هزار تومان به این خواننده اختصاص داده شده است، در حالی که صندلی های مشابه در کنسرت های خوانندگان معروف بین 700 تا 850 قیمت دارد، یعنی مخاطب با اختلاف 50 هزار تومانی به کنسرت خواننده ناشناس می رود. آماری از قیمت کنسرت محسن قمی به دلیل بسته بودن سایت در دست نیست اما قیمت بلیت ها بسته به کلاس بین 750 هزار تومان تا 1 میلیون و 200 هزار تومان است و به نظر می رسد قیمت بلیت کنسرت برای این خواننده همان خواننده منصوری است با کمی تفاوت نسبت به خواننده های معروف.

بلیت در یک چشم به هم زدن فروخته شد

وقتی سایت های بلیت فروشی این دو خواننده! درخواست دهید، بازدید کنید، شگفت زده خواهید شد که بلیط ها چقدر سریع فروخته می شوند. دو برنامه برای هر دو در نظر گرفته شده بود و جالب اینکه به صورت ناشناس ظرفیت هر دو برنامه به سرعت تمام شد و گفته می شود محمدرضا منصوری زمان کنسرت خود را تمدید خواهد کرد. این موضوع زمانی تعجب برانگیزتر می شود که ظرفیت سالن ها را بدانید. المنصوری در تالار تولد 1600 نفر اجرا می کند، یعنی 3200 نفر می توانند در دو سانس در این کنسرت شرکت کنند. محسن قمی نیز در سالن هتل اسپیناس پالاس با ظرفیت 2500 نفر یعنی 5000 نفر در دو سانس کنسرت برگزار کرد. سرعت فروش بلیت این دو کنسرت مشابه سرعت خوانندگان مشهوری بود که میلیون ها طرفدار دارند و بلافاصله پس از فعال شدن نامشان در سامانه فروش بلیت فروخته شد. طبیعتا بلیت این دو خواننده چند روز مانده به کنسرت فروخته شد، در حالی که بلیط کنسرت خوانندگان معروف با همین شرایط و تعداد اجرا گاهی در همان روز کنسرت تمام می شود. چنین فروشی این تردید را ایجاد می کند که آیا واقعاً مخاطبان این بلیت ها را خریداری کرده اند یا تقصیر برگزار کنندگان این کنسرت هاست؟

اجازه ارشاد برای برگزاری کنسرت بی کیفیت

بعد از دیدن تبلیغات این دو و چند ویدیو از کنسرت های یکی از آنها یک نکته مهم به ذهن متبادر می شود و آن بحث مجوز است. مجوز اجرای نمایش از سوی معاونت فنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. طبق قوانین مندرج در سایت این وزارتخانه، هر خواننده برای دریافت مجوز کنسرت باید یک سری شرایط را داشته باشد. یکی از این شرایط اخذ تاییدیه کارشناسان این وزارتخانه در خصوص کیفیت آثار و صدای نوازنده است. برای این کار خواننده باید اجرای زنده داشته باشد و ویدیو را برای کارشناسان ارسال کند. این ویدئو توسط شورای فنی موسیقی وزارتخانه بررسی و تمرین می شود و در صورت تایید مراحل زیر طی خواهد شد. با دانستن این موضوع این سوال پیش می آید که کارشناسان وزارت ارشاد بر چه اساسی مجوز کنسرت محسن قمی با این کیفیت را صادر کردند؟ به نظر می رسد در صورت ادامه صدور چنین مجوزهایی در آینده ای نه چندان دور شاهد تجاری سازی عرصه موسیقی باشیم و این موضوعی است که مسئولان مربوطه باید به آن توجه کنند و البته متفاوت از آن دیده می شود. تقاضا برای شهرت؛ این روزها انگار تب شهرت همه را درگیر کرده است! برخی افراد بازیگری را انتخاب می کنند و برخی دیگر حضور خود را در فضای مجازی ابراز می کنند. اما برخی دیگر معتقدند که ساده ترین راه برای رسیدن به شهرت، خواننده شدن است. برخی از آنها استعداد دارند اما اسپانسر ندارند که بخواهد از آنها حمایت کند. اما دیگران فقط پول دارند. داشتن این پول راه را برای تحقق رویای شما هموار می کند و مسیر شهرت را آسان می کند! تبلیغات گسترده شهر، فضای مجازی و در نهایت یک شب موسیقی! اگر کسی بلیت نخرد برای کنسرت اشکالی ندارد، زیرا خواننده خودش می تواند بلیت بخرد.

تبلیغات بنری