اخبار اخبار تکنولوژی

ساخت و ساز در۶ کلانشهر ممنوع اعلام شد

تبلیغات بنری


ساخت و ساز در 6 شهر ممنوع شد

به گزارش مجله توژال؛ محدوده گسل ها تعریف شده و استانداردهایی برای محدودیت های ساختمانی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با عنوان استانداردهای ساخت و ساز در محدوده گسل به دلیل خطراتی که به همراه دارد یا اصلاح ساخت و ساز و نوسازی ساختمان ها در این موارد تدوین شده است. مرزها تعیین شده است. یکی از رویه هایی است که وزارت راه و شهرسازی به ویژه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به آن علاقه داشت. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان یکی از بازوهای تحقیقاتی و تحقیقاتی وزارت راه و شهرسازی از یک دهه گذشته با در نظر گرفتن موقعیت ایران در کمربند لرزه خیز جهان و موقعیت جغرافیایی، اقدام به شناسایی خطوط گسل می کند. ساختمان ها، شبکه های حمل و نقل، شریان های حیاتی و زیرساخت های موجود در برنامه موضوعی.

علاوه بر وظایف ذاتی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در شناسایی گسل‌ها، طبق دو قاعده: براساس آئین نامه شماره 2800 (آیین نامه طراحی ساختمان های ضد زلزله) و ماده 14 قانون مدیریت بحران کشور، رسماً مسئولیت ویژه ای به مرکز تحقیقات برای تعیین حدود گسل های اصلی و ممنوعیت ساخت و ساز ساختمان های مهمی که باید حفاظت شوند، محول شد. . آنها در زمان بحران برای انجام وظایف خود و ادامه کار فعال هستند. همچنین بر اساس این قانون و استاندارد مقرر شده است تا ساخت ساختمان های حاوی مواد خطرناکی که نشتی آنها در هنگام زلزله منجر به حوادث بزرگ می شود، ممنوع شود.

با صدور این قانون، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسئول تعیین حریم گسل های بزرگ بیش از 10 کیلومتر در شهرهای کشور و ارائه راهکارها و دستورالعمل های ساخت و ساز برای کاهش خطرات شد با همکاری معاونت معماری و شهرسازی دانشگاه انجام می شود. مرکز تحقیقات با همکاری معاونت معماری و شهرسازی با طرح موضوع در شورای عالی شهرسازی و معماری و با تصویب این حدود در شورای عالی شهرسازی و شهرسازی این حدود را تعیین و معرفی می کند. . معماری و ابلاغ ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده اصلی اجرا و به اطلاع فرمانداران و سایر مسئولین می رساند.

برنامه نقشه برداری مرز گسل برای 39 شهر از سال های گذشته در برنامه پژوهشگاه گنجانده شده است

بر اساس ماده 14 قانون مدیریت بحران کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وظیفه شناسایی پهنه های گسلی شهرها را بر عهده داشت که از سال گذشته در 39 شهر آغاز شد. در حال حاضر مطالعات حریم 35 شهر به اتمام رسیده و ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده گسل های اصلی 6 شهر اعلام و اجرا شده و مابقی به شورای عالی شهرسازی و شهرسازی ارائه شده است. ساختار برای بررسی و اطلاع رسانی. مطالعات 4 شهر دیگر نیز به تدریج در برنامه گنجانده شده و قرار است نهایی و تکمیل شود.

اطلاعیه ممنوعیت ساخت و ساز در خطوط گسل در 6 پایتخت

در فاز اول این طرح بزرگ، 6 پایتخت کشور شامل تهران، کرج، کرمان، مشهد، تبریز و زنجان مورد بررسی قرار گرفت و پس از انجام مراحل مختلف مطالعاتی و ارزیابی‌های میدانی، نقشه پهنه گسلی در منطقه مذکور تهیه شد. شهرها ترسیم شد. تهیه و ارائه شد. این کار پس از طی مراحل قانونی مورد تایید تیم ریسک کاری استانداری و کمیته فنی استانداری قرار گرفت و در نهایت طرح ها به تایید و تایید شورای عالی شهرسازی و معماری رسید.

نهادهای ذیربط اعم از شهرداری ها و ادارات راه و شهرسازی در حال حاضر در حال اجرای طرح های جامع و تفصیلی و اعمال آن در تصمیمات آتی شهرها از نظر کاربری، تعداد طبقات ساختمان ها، نوع ساخت و ساز و ممنوعیت ساختمان هستند. ساختمان های بسیار مهم و اولویت بندی مقاوم سازی سازه های موجود مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارند.

تعیین خط گسل 9 شهر و ارائه آن به شورای عالی شهرسازی و معماری

به گزارش مرکز تحقیقات راه، میسکان و چریدر، در فاز دوم این طرح 9 شهر دیگر از جمله بم، شیراز، ساری، قیم شهر، لاهیجان، ارومیه، گرگان، سیشیر و اردبیل به صورت گسترده مورد بررسی و ارزیابی میدانی قرار گرفتند. . در این مرحله اطلاعات پایه برای شهرها، مطالعات زمین ساختی، مطالعات ژئومورفولوژی، مطالعات زمین شناسی، مطالعات ژئوتکنیکی، عملیات ژئوالکتریکی، مطالعات سازه ای، بازدید، ارزیابی عکس های هوایی و پهپادها، ارزیابی عکس های راداری و عکس های هوایی و … جمع آوری شد. . فروخته شد. پس از طی مراحل فنی و مطالعاتی، نتایج در قالب نقشه های محدوده گسل، گزارشات فنی و مستندات مربوط به شورای عالی شهرسازی و معماری به عنوان کارفرمای پروژه جهت ارزیابی و تایید نهایی ارائه گردید.

پهنه های گسلی نیز در 24 شهر در مرحله سوم مطالعه در حال شناسایی است. در حال حاضر از میان این 24 شهر که در مرحله مطالعاتی هستند، مطالعات پهنه گسلی برای 20 شهر شامل اهواز، بوشهر، قم، ساوه، رشت، خوی، سمنان و… انجام شده و مطالعات 4 شهر از آن به پایان رسیده است او شهرهای دیگر برنامه ریزی شده است

تبلیغات بنری