اخبار اخبار تکنولوژی

۸۱ مؤسسه آموزش عالی ایرانی در چمع برترین‌های جهان

تبلیغات بنری


به گزارش گروه علمی «توژال» از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و بر اساس این گزارش، دانشگاه صنعتی شریف در سطح ملی رتبه اول و در سطح جهانی از رتبه 301 تا 350 قرار گرفت.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی البرز و دانشگاه پزشکی بابل علوم به این ترتیب رتبه های بعدی در بین موسسات آموزشی ایرانی عالی است که به خود اختصاص داده است.

در این ترتیب، جایگاه چهار نهاد ایرانی نیز به عنوان «خبرنگار» ذکر شده است. مؤسساتی که دارای رتبه‌بندی جهانی «خبرنگار» هستند، موسساتی هستند که داده‌های خود را به مؤسسه آموزش عالی تایمز ارسال کرده‌اند، اما حداقل شرایط لازم برای کسب رتبه‌بندی جهانی را برآورده نکرده‌اند.

در نسخه 2025 نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز، نام بیش از دو هزار موسسه از 115 کشور در فهرست نهایی قرار گرفت. در نسخه قبلی این نظام رتبه بندی، 73 موسسه از ایران جزو بهترین های جهان (نزدیک به 1950 موسسه) بودند. در نمودار اول روند سالانه تعداد مؤسسات ایرانی که در این نظام طبقه بندی جایگاه دارند نشان داده شده است.

81 موسسه آموزش عالی ایران جزو بهترین های جهان هستند

رتبه بندی جهانی آموزش عالی تایمز موسسات پیشرو جهان را در پنج حوزه رتبه بندی می کند: آموزش، چشم انداز جهانی، محیط تحقیقاتی، کیفیت تحقیق و صنعت. بر اساس 18 معیار کمی ارزیابی می شود. در حالی که این سیستم طبقه بندی تا سال گذشته از 13 شاخص کمی برای ارزیابی استفاده می کرد، از نسخه 2024، 18 شاخص کمی استفاده شده است.

مهم ترین تغییر در شاخص کیفیت پژوهش رخ داد. این شاخص که تا سال 2023 به عنوان «استنادها» شناخته می شد و برای هر یک از اعضای هیئت علمی مؤسسه 30 درصد امتیاز را به خود اختصاص می داد و از نسخه 2024 به بعد به «کیفیت تحقیق» تغییر نام داد سرانه 15 درصد از کل رتبه تعیین شده است. بقیه نمرات این شاخص (یعنی 15 درصد دیگر) به سه مقیاس قدرت تحقیق، برتری پژوهشی و تأثیر پژوهش داده شد.

آکسفورد یکی از بهترین دانشگاه های دنیاست

طبق نسخه 2025 سیستم رتبه بندی آموزش عالی تایمز، دانشگاه آکسفورد همراه با مؤسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون، دانشگاه کمبریج، دانشگاه استنفورد، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، دانشگاه برکلی، رهبر جهان است. و امپریال کالج لندن و دانشگاه کمبریج دوم تا دهم است.

از نظر تعداد مؤسسات از کشورهای مختلف در این نظام رده بندی، ایران در رتبه هفتم جهان قرار دارد. در جدول سه، فراوانی مؤسسات در بیست کشور برتر جهان با بیشترین تعداد مؤسسات در این نظام رتبه بندی گزارش شده است. در این جدول تعداد مؤسسات این 20 کشور بین 500 تا 1000 مؤسسه برتر نیز آمده است.

81 موسسه آموزش عالی ایران جزو بهترین های دنیا هستند

تبلیغات بنری