اخبار اخبار اقتصادی

رکود جدید در بازار مسکن/ چالش‌های جدید برای خریداران

تبلیغات بنری


رکود جدید در بازار مسکن / چالش های جدید برای خریداران

به گزارش مجله توژال؛ کیانوش گودرزی در نشست خبری گفت: سال ها قانون شرط حرکت بین مجلس شورا و شورای نگهبان بود که در نهایت به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. برخی از آنها با مشاوران املاک مرتبط هستند. به خصوص در تبصره 3 ماده 1 به تعرفه مشاوران املاک مربوط می شود. من معتقدم در آینده جامعه از این قانون راضی خواهد بود.

وی افزود: بازار مسکن چند سالی است که راکد بوده و رشد چندانی نداشته است. مسکن نتوانسته بازاری برای خود فراهم کند و قشر آسیب پذیر ما تقریباً خارج از رده خریداران مسکن هستند. امیدواریم در آینده با تولید مسکن در حجم بالا، نسبت عرضه و تقاضا متعادل شود.

گدرزی درباره حق الزحمه مشاوران املاک گفت: قبلا حق الزحمه ما بر اساس درصدی از فروش ملک بود. بنابراین، رایج بود که مشاوران املاک باعث افزایش قیمت مسکن می شدند، اما این درست نبود. قانون ملزم به اخذ ضریب ارزش معاملاتی به عنوان کارمزد است. قانونگذار قصد کاهش حق الزحمه مشاوران املاک را ندارد، بلکه نحوه دریافت آنها تغییر خواهد کرد. جلساتی را با سازمان ثبت احوال و وزارت حریم خصوصی برگزار کرده ایم تا معاملات به گونه ای باشد که تعرفه کمتر از الان نباشد.

رکود جدید در بازار مسکن / چالش های جدید برای خریداران

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره اقداماتی که در صورت عدم رعایت کمیسیون توسط مشاور املاک انجام می شود، چه گفت؟

وی گفت: در این موارد قانون اخطار، مهر و سایر مجازات ها را مشخص کرده است. حدود 50 درصد کار ما توسط وکالت انجام می شود که در این زمینه برای ما ممنوع است اما به این موضوع اعتراض داریم و امیدواریم در دادگاه حل شود.

سیستم خودنویسی در آینده راضی کننده نخواهد بود.

وی در مورد سامانه خودنویس و نویسنده گفت: هیچ کدام از سیستم ها حذف نمی شود، هرچند فکر می کنم چندوظیفه بودن برای مردم مشکل و سردرگمی ایجاد می کند. باید یک نظام باشد و مردم وظایف خود را بدانند. تنها مشاوران املاک حق ورود به سامانه رایتینگ را دارند چرا که هویت تجاری آنها از طریق سامانه جدید شناسایی می شود. اما سیستم خود امضای در این بخش که مشتریان می توانند خارج از حوزه مشاوران املاک قرارداد ببندند، در آینده رضایت بخش نخواهد بود.

گدرزی ادامه داد: با هر سیستمی که مردم با آن بیشتر احساس راحتی کنند که به نظر می رسد سیستم نویسنده آینده است، موافقیم. نظر شخصی من این است که وقتی در یک سیستم خودنویس به افراد دسترسی می دهیم، علاوه بر از دست دادن حقوق دولتی، مشکلات حقوقی را افزایش می دهد.

اتباع خارجی باید تحت نظارت باشند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره دخالت دولت در ساماندهی اتباع بیگانه گفت: اولاً فرض کنیم اکثر اتباع افراد خوبی هستند و مؤمن و نخبه ای در بین آنها وجود ندارد، اما باید ساماندهی شوند. شهروندان باید کارت شناسایی منحصر به فرد و مشخص را در یک مکان داشته باشند. خرید و فروش مسکن برای شهروندان ممنوع است. معمولا به صورت دستی قرارداد اجاره می بندند که این هم تخلف است. در این زمینه با سازمان وثیقه، وزارت کشور و نیروی انتظامی در حال همکاری هستیم تا در این زمینه به راهکار برسیم.

گودرزی گفت: شهروندان معمولاً از طریق متولیان خود قراردادهایی را به نام مردم ایران منعقد می کنند. اگر مشکل ساماندهی حل شود نیازی به انعقاد قرارداد به نام افراد دیگر نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه برخورد با مشاوران املاک بدون مجوز گفت: تاکنون 2500 واحد غیرمجاز شناسایی و پلمپ شده است. در شش ماهه اول سال حدود 800 دفتر املاک بدون مجوز را تعطیل کردیم. ما بدون مجوز کار پلمب دفاتر را انجام می دهیم اما از طرفی طرفین خارج از دفاتر املاک با سیستم خودامضا قرارداد می بندند. در صورت تداوم این رفتار، اقدامات آموزشی و زیرساخت های صدور پروانه کسب معنای خود را از دست می دهد. دو نفر همدیگر را پیدا می کنند و قرارداد می بندند. بنابراین ما به این موارد دسترسی نداریم و نظارتی هم نخواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره افزایش اجاره بها گفت: نرخ اجاره بها در تهران نسبت به سال گذشته بین 15 تا 30 درصد افزایش داشته است. اما در بخش خرید و فروش در رکود کامل هستیم و در نیمه دوم سال اتفاق خاصی نمی افتد. زیرا طبق برآوردها برای خانه دار شدن 70 تا 80 سال زمان لازم است. / تابناک

تبلیغات بنری