اخبار اخبار عمومی

به دلیل موضوع مالکیت تکلیف نظارت بر بانک‌ها مشخص نیست

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، کوروش پرویزیان در نشست تخصصی ویژگی های نظارت موثر بانکی اظهار داشت: در بحث نظارت موثر، اولین موضوع، بحث سنجش است؛ به طوری که در بحث نظارت موثر بانکی بحث نظارت است. اینکه مشکلات ما چقدر بزرگ است، چه گزارش های موجود دقیق و منعکس کننده مشکلات و محیط نظارت باشد یا نه، همه به نوع گزارش در حوزه نظارت برمی گردد. بنابراین، ما مشکلات جدی در اندازه گیری داریم و باید اندازه دقیق مشکلات خود را بررسی کنیم.

وی در خصوص عدم تعادل در بانک ها خاطرنشان کرد: در حوزه بانک ها مولفه ها مشخص است و امروز که به ترازنامه بانک ها توجه می شود متاسفانه برخورد با بانک ها درست نیست و داریم. بانک ها را به سمت عدم تعادل بیشتر سوق داد. اساساً دولت به بانک ها اجازه استفاده از بازار بانکی و خلق پول را داد، اما بانک ها نتوانستند آن طور که باید در این حوزه فعالیت کنند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ملی شدن بانک ها حل مسئله را پیچیده تر می کند. این امر به دلایلی باعث ایجاد چشم انداز خیریه در بانک ها شده است. دولت ها در این سال ها کسری بودجه داشته اند و بر اساس وعده هایی که به مردم داده اند، هزینه های بیشتری را برای بانک ها و سیستم بانکی ایجاد کرده اند.

پرویزیان گفت: امروز قدرت اعتباری بانک ها را کاهش داده ایم و کسب و کار بانکی را تضعیف کرده ایم از سوی دیگر در حال ادغام برخی بانک های مشکل دار در بانک های دیگر هستیم.

وی افزود: در حال حاضر تا زمانی که چرخه موثر و سودمندی در بازار خدمات بانکی خصوصی مشاهده نشود، بخش خصوصی اجازه فعالیت در این زمینه را ندارد.

رئیس پژوهشکده تحقیقات پولی و بانکی در خصوص موضوع مالکیت بانک ها گفت: متاسفانه امروز به دلیل موضوع مالکیت مشخص نیست که نظارت بر بانک ها بر عهده کیست و اختیار تصمیم گیری از بانک ها گرفته شده است. بانک مرکزی، عدم مسئولیت پذیری در حوزه نظارت را ایجاد می کند. با این حال، مالکیت به تنهایی موضوع کارایی را به طور کامل توضیح نمی دهد.

پرویزیان در پایان گفت: بانک مرکزی سال هاست درگیر موسسات بانکی غیرمجاز بوده و تجربه آن برای بانک مرکزی تجربه بسیار مفیدی بوده و در این حوزه نظارتی بانک مرکزی موفق بوده است. . اما امروز نهادهایی هستند که تحت نظارت بانک مرکزی نیستند و نظارت بانک مرکزی باید در این حوزه باشد.

تبلیغات بنری