اخبار اخبار عمومی

هشدار بانک مرکزی به ۱۰ بانک پر ریسک

تبلیغات بنری



به گزارش مجله توژال؛ 10 بانک دارای کفایت سرمایه منفی یا مثبت اما پایین هستند. این بانک ها باید برنامه خود را برای افزایش سرمایه ارائه دهند در غیر این صورت بانک مرکزی سهام خود را در بورس عرضه می کند.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی گفت: 10 بانک کفایت سرمایه منفی یا مثبت دارند اما پایین است. این بانک ها باید طرح خود را برای افزایش سرمایه ارائه دهند در غیر این صورت بانک مرکزی سهام خود را در بورس عرضه می کند.

به گزارش «تن نیوز» به نقل از تسنیم، فرشاد محمد پور با اعلام این موضوع گفت: در حال حاضر 10 بانک که برخی از آنها بانک های بی طرف محسوب می شوند دارای نسبت کفایت سرمایه هستند که شرایط استاندارد را ندارد و حتی در برخی از آنها. بانک ها، این نسبت منفی است.

محمدپور با اشاره به واگذاری برنامه هفتم به شبکه بانکی برای ارائه طرح اصلاحی در حوزه کفایت سرمایه، خاطرنشان کرد: براساس بند الف ماده (8) برنامه هفتم توسعه بانک‌های غیردولتی، دو ماه پس از ابلاغ برنامه هفتم توسعه یعنی تا 22 شهریور امسال باید برنامه خود را ارائه می کردند. از سوی دیگر، بانک مرکزی در این برنامه مکلف شد این برنامه ها را به بانک های غیردولتی ابلاغ کند تا در صورت نیاز با اصلاحاتی، ظرف مدت دو ماه پس از دریافت برنامه، آن را اجرا کنند.

وی افزود: تاکنون یکی دو بانک طرح های خود را ارائه کرده اند و مابقی بانک ها مکاتبات لازم برای ارائه برنامه های خود را در یکی دو هفته گذشته از معاونت نظارت و مقررات بانک مرکزی دریافت کرده اند. البته از آنجایی که برنامه های بانک ها باید به تصویب هیأت ها برسد و با توجه به شرایط خاصی که در ماه های اخیر به دلیل هماهنگی زمان با تحولاتی مانند روند تشکیل دولت جدید شاهد بودیم، امید است بانک ها حرکت کنند. تا در اسرع وقت برنامه های خود را ارائه دهند.

یکی از اعضای شورای اجرایی بانک مرکزی فرصت ارائه برنامه اصلاحی از سوی بانک های خصوصی برای حل مشکل کفایت سرمایه را در قانون به دو ماه محدود دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی نمی تواند این فرصت را تمدید کند، بنابراین ما نمی توانیم این فرصت را تمدید کنیم. امیدواریم ظرف ده روز آینده تمامی بانک ها با ارائه اطلاعات خود به بانک مرکزی این برنامه را اجرا کنند.

عضو شورای اجرایی بانک مرکزی ضرب العجل برای ارائه برنامه اصلاحی کفایت سرمایه در بانک های دولتی در قانون برنامه هفتم یک ماهه تعیین شده است و آنها موظف به تهیه افزایش سرمایه هستند طرح، تامین منابع لازم برای افزایش سرمایه و ارائه طرح به بانک مرکزی.

وی با بیان اینکه در صورت عدم ارائه طرح اصلاحی از سوی بانک ها، قانون تمهیدات لازم را برای برخورد با بانک های معوق اتخاذ کرده است، گفت: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، در صورتی که بانک ها طرح های لازم را ارائه ندهند، بانک و بانک مرکزی می تواند مستقیماً مجامع خود را برگزار کند و سهام بانک ها را در بازار سرمایه به روش حق تقدم عرضه کند تا بتواند سرمایه لازم برای پوشش نسبت کفایت سرمایه لازم را داشته باشد.

محمد پور با اشاره به استانداردهای یکپارچه بین المللی در خصوص نسبت کفایت سرمایه، گفت: کمیته جناح وظیفه تعریف و یکسان سازی شاخص های نظام بانکی در سطح بین المللی را بر عهده دارد و بسیاری از موضوعات مرتبط با کفایت سرمایه را مطرح کرده است. بنابراین، نسخه سوم برنامه بال که پس از بحران مالی سال 2008 منتشر شد، بانک ها را موظف به رعایت نسبت کفایت سرمایه 8 درصدی کرد. پس با تعریف ساده به این معناست که سرمایه بانک نباید کمتر از 8 درصد کل دارایی های بانک باشد.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک دستورالعمل های لازم را مطابق با استانداردها و شاخص های پیشنهادی کمیته جناح تدوین و بررسی کرده است، یادآور شد: در این دستورالعمل، بانک مرکزی نسبت کفایت سرمایه را مبنای ارزیابی قرار داده است. 8 درصد و بر این امر تاکید شده است و در ماده (7) برنامه هفتم توسعه، رعایت نسبت کفایت سرمایه توسط شبکه بانکی را الزامی کرده است. بنابراین بانک ها باید حداکثر تا پایان برنامه هفتم توسعه به این درصد 8 درصد پایبند باشند.

وی با اشاره به مواد قانونی مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه گفت: قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در 22 تیرماه 1403 به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و از آن زمان لازم الاجرا شده است. بنابراین یکی از مقررات مهم قانون مذکور در خصوص نظام بانکی، فصل الف ماده (۸) است که به اصلاح ساختار مالی نظام بانکی اشاره دارد. یکی از مهم ترین مواردی که در این قانون باید مورد توجه قرار گیرد، نسبت کفایت سرمایه بانک ها و توجه به حداقل سرمایه آنهاست. زیرا این نسبت یکی از مهم ترین شاخص های مربوط به بانک است; اهمیت این شاخص در این است که تمامی فعالیت های بانک به حداقل سرمایه آن بانک بستگی دارد.

وی افزود: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی موظفند هر شش ماه یکبار بر اجرای برنامه نظارت و گزارش لازم را به رئیس جمهور ارائه کنند رئیس مجلس نمایندگان شورای اسلامی و شورای عالی دولت.

محمد پور با اشاره به مصوبه سال گذشته هیات وزیران در خصوص افزایش سرمایه و حجم سرمایه بانک ها، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه مذکور حداقل سرمایه برای بانک ها 20 هزار میلیارد تومان تعیین شد و بانک ها باید به این میزان برسند. این مبلغ در مدت سه سال حداقل سرمایه برای موسسات اعتباری غیربانکی ۱۵ همات و برای بانک‌های قرض حسن ۵ همت تعیین شد. از این رو طی پنج تا شش ماه گذشته دو تصمیم مهم مرتبط با سرمایه بانک تعیین شد و بانک مرکزی موظف به نظارت بر روند اجرا شد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی شبکه بانکی از نظر نسبت کفایت سرمایه گفت: در حال حاضر 10 بانک وجود دارند که نسبت 8 درصدی قانون برنامه هفتم توسعه را رعایت می کنند. البته این بدان معنا نیست که بانک های مذکور دارای حداقل سرمایه ریالی مصوب هیات وزیران باشند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر برخی از بانک ها دارای نسبت کفایت سرمایه بیش از 12 هستند اما حداقل سرمایه 20 را ندارند بنابراین با وجود در نظر گرفتن نسبت کفایت سرمایه لازم است این بانک ها به این نسبت دست یابند. حداقل سرمایه 20 سهم است که به تصویب هیأت وزیران می رسد. از سوی دیگر برخی از بانک های دولتی حداقل 20 درصد سرمایه دارند اما 8 درصد سرمایه کافی ندارند. بنابراین این بانک ها نیز باید اقدامات لازم را برای افزایش سرمایه خود انجام دهند. بنابراین با توجه به قوانین این حوزه، پیش بینی می شود طی سه سال آینده با در نظر گرفتن نسبت کفایت سرمایه 8 درصد، بانک ها نیز به حداقل سرمایه 20 درصدی دست یابند.

وی با بیان اینکه طی یکی دو سال گذشته بانک ها برای بانک های مشکل دار و بانک هایی که سرمایه لازم را ندارند برنامه اصلاحی را ابلاغ کرد و برای بانک هایی که سرمایه لازم را ندارند برنامه اصلاح را ابلاغ کردیم. یکی از مهمترین ویژگی های برنامه اصلاحات، کسب سرمایه مجاز است. همچنین بانک مرکزی هر سه ماه یکبار بر این بانک ها نظارت دارد. البته این بدان معنا نیست که بانک ها طبق برنامه پیش می روند.

محمد پور با بیان اینکه در ماده هشتم برنامه هفتم توسعه به ضمانت اجرایی و ابزارهای لازم برای اصلاح ساختار نظام بانکی پرداخته شد، اظهار داشت: بر این اساس امیدواریم از برنامه هفتم توسعه و اصلاح نظام مرکزی بهره مند شویم. بانک هم همینطور برنامه بانکداری شبکه حداکثر تا پایان برنامه هفتم وضعیت بهتری خواهد داشت.

معاون نظارت و تنظیم بانک مرکزی خاطرنشان کرد: کلیه بانک هایی که طرح اصلاحی از سوی بانک مرکزی ارائه شده است موظفند برنامه خود را مطابق برنامه هفتم توسعه به بانک مرکزی ارائه کنند و بانک نیز باید طرح خود را ارائه کند. به بانک مرکزی مطابق با برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شود. طرح مذکور را بررسی کنید. لذا تاکید می کنم برنامه قبلی بانک مرکزی نافی مسئولیت قانونی بانک ها در ارائه برنامه جدید نیست. زیرا طبق قانون برنامه هفتم توسعه، بانک ها باید طرح های خود را توسط انجمن های خود تصویب کنند. باید تاکید کرد که برنامه قبلی بانک مرکزی نیازی به تصویب مجمع عمومی نداشته و تنها بانک مرکزی این برنامه را به هیات مدیره بانک ها گزارش کرده است. /

تبلیغات بنری