اخبار اخبار فرهنگی

ماجرای «شراره» و ضرورتی که نادیده گرفته می‌شود

تبلیغات بنری


این کارگردان تئاتر که شامگاه سه شنبه 26 مهرماه اولین نمایش خود را با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر در مشهد از جمله رضا صبری ارائه کرد، درباره اجرای این نمایش در این شهر به مجله توژال گفت: هدف اصلی من اجرا در مشهد است، با وجود اینکه 14 سال پیش به تهران آمدم، اما در این سال‌ها همیشه با گروه تئاتر «خرداد» در مشهد کار می‌کردم و من و اعضای گروه مدام جابه‌جا می‌شدیم.

خاتمی با اشاره به محتوای برنامه شراره افزود: این نمایش کاملاً مربوط به شهر مشهد است. در این اثر به اتفاقاتی که در اوایل دهه 60 در مشهد رخ داد اشاره می کنیم. به همین دلیل مخاطبان مشهدی به خوبی با این اثر ارتباط برقرار می کنند، زیرا همه چیز برایشان آشناست و نسبت به آن حس نوستالژی دارند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: «شراره» در سال 1395 در زاهدان به نمایش درآمد و این دومین اجرای عمومی ما در شهری خارج از تهران است.

وی با تاکید بر اینکه قطعا سفر گروه های نمایشی به استان ها و شهرستان های مختلف نتیجه خوبی خواهد داشت، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر هزینه های ساخت و اجرای نمایش به حدی است که گروه های نمایشی نمی توانند نمایش های خود را در شهرستان ها ارائه کنند. از سوی دیگر در برخی موارد هماهنگی با استانداری ها مشکل است. مثلاً قرار بود نمایش ما در استان دیگری نمایش داده شود که متأسفانه آن نمایش میسر نشد.

خاتمی ادامه داد: در حال حاضر شاهدیم که برخی از گروه های تئاتری سه چهار شب در شهری خارج از تهران با حضور چهره های سرشناس کار خود را اجرا می کنند و گاهی ممکن است در یک روز سه نمایش ارائه دهند که غیرحرفه ای است. این کار با هدف درآمدزایی انجام می شود و نه با هدف تبادل فرهنگی و تجربی بین گروه های هنری در استانداری های مختلف.

ناظر گروه تئاتر «خرداد» خاطرنشان کرد: پیش از این در جشنواره های مختلف مرسوم بود که اگر اثری در آن جشنواره برگزیده می شد، شرایط ارائه آن در چند فرمانداری فراهم می شد و در واقع این یک امتیاز برای آن بود. آنها گروه‌های انتخابی که قبلاً «جرقه» را نشان می‌دادند نیز اتفاق افتاد، اما اکنون دیگر این امتیاز وجود ندارد. این بدان معناست که روش های ارتباطی بین گروه های عملکرد در سراسر کشور محدودتر می شود.

شایان ذکر است نمایش «شراره» به نویسندگی و کارگردانی محمدمهدی خاتمی و کاری از گروه خرداد مشهد از ساعت 17 در تالار استاد نوری مشهد به روی صحنه می رود.

این سریال داستان عاشقانه شراره با نامزدش ابراهیم را روایت می کند که او را در روزهای اول جنگ از دست داده است…

در این نمایش الهی باجوحی، مهری شمس، فهیمه نوروزی، سحر داوودی، آمنه خاتمی، محمود کریمی، مجتبی زادفر، امیر احسان امیری پور، کریم گشانی، صادق نظامی بازیگر هستند.

اسامی سایر اعضای تیم اجرایی این نمایش به شرح زیر است: مجتبی غفوری: تهیه کننده و مدیر پروژه، کریم جشنی: دستیار کارگردان، سینا یلاق بیجی: طراح صحنه، فرزانه عقیلی: طراح صحنه و لباس، محمود کریمی. : طراح نور، امیرحسین خاتمی: کارگردان تئاتر، مهدی حسنی: آهنگساز، عماد دانایی: گیتاریست، علاله بیکدالی: طراح گریم، سروش حیدری: طراح پوستر و بروشور، عیساف فلاح: مدیر روابط عمومی، وحید مجیدی: اجرای تئاتر، ردساده. : تولید تعلیق.
نمایش «شراره» همه روزه به جز شنبه ها ساعت 19:00 در تالار استاد نوری واقع در خیابان هاشمیه مشهد پذیرای عموم است و به مدت یک ماه ادامه دارد.

تبلیغات بنری