اخبار اخبار تکنولوژی

کاهش میانگین زمان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی با سامانه زمین

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین یکی از 23 طرح اولویت دار دولت الکترونیکی است که به منظور تسهیل در ارائه خدمات، صدور پروانه زمین و مدیریت و نظارت بهینه ایجاد و راه اندازی شده است. از روی زمین.

یکی از مهمترین اهداف این سامانه ثبت و صدور پروانه های مربوط به ساخت و ساز در اراضی و املاک و مستغلات و استعلام آنها، ثبت و تخصیص بهره برداری از اراضی ملی، دولتی و وقفی و املاک، ثبت و پیگیری است. گزارش های مردمی در مورد تصرفات زمین و نظارت بر اجرای قوانین مربوط به مساحت اراضی فوق الذکر.

با اتصال آن به این سامانه، دستگاه های مربوطه می توانند در کمترین زمان ممکن به کار متقاضی رسیدگی کنند و در کمترین زمان ممکن به استعلامات پاسخ دهند. بنابراین تسریع و تسهیل در کار متقاضیان یکی از مزایای این طرح است که در صورت اجرای صحیح، نیاز ارباب رجوع به حضور در دستگاه های اجرایی کاهش می یابد.

سامانه زمین شامل دو زیرسیستم با نام‌های پورتال متقاضی و نظارت بر زمین است که کاربران می‌توانند به آدرس https://iraneland.ir دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد آمایش سرزمین» با پایش استان‌های اصفهان، البرز، قزوین و زنجان آغاز به کار کرد و مأموریت ویژه جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگل‌ها و مراتع را دنبال می‌کند.

ذینفعان سامانه کنترل اراضی مجموعه بزرگی از نهادها هستند که به نوعی وظیفه قانونی حفظ، نگهداری و مدیریت اراضی کشور را بر عهده دارند که در این راستا وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، سازمان امور اراضی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور.

در همین راستا، محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران – اخیراً درباره این سامانه و آخرین وضعیت آن توضیح داد: سامانه پنجره خدمات بسیاری از جمله تعیین حریم روستاها را به واحد آمایش ارائه می کند. مساحت اراضی، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، تعیین ماهیت اراضی، استعلام اراضی (گواهی استثنای ملی)، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، صدور مجوز تأسیس و توسعه مناطق صنعتی غیردولتی از جمله آنها

وی گفت: تعداد کل درخواست های ثبت شده در این سامانه حدود 827 هزار مورد است که به بیش از 764 هزار مورد پاسخ داده شده است و مجموع استعلام های دریافتی در این زمینه حدود یک میلیون و 600 هزار است.

الخوانساری گفت: به این ترتیب با تأسیس این سازمان شاهد کاهش میانگین زمان صدور پروانه تغییر کاربری در کل کشور از حدود 253 روز به 163 روز بودیم (کاهش حدود 90 روز – بهبود حدود 36 درصد با دریافت 18 استعلام از دستگاه های مختلف اجرایی: از سوی دیگر این سامانه منجر به کاهش 3.2 میلیون مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی و از این طریق بیش از هزار میلیارد تومان هزینه ثبت درخواست شده است. برای شهروندی تغییر کاربری ایجاد شده است.

لازم به ذکر است پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که با راه اندازی سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین در 15 استان کشور و پیگیری های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در سال 1402 شاهد بوده اند. کاهش موارد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و باغات شهر تهران.

تبلیغات بنری