اخبار اخبار اقتصادی

سامانه تخصیص برق ایران راه اندازی شد/ تحولی عظیم در صنعت برق کشور

تبلیغات بنری


راه اندازی سیستم توزیع برق در ایران/ تحولی بزرگ در صنعت برق کشور

به گزارش مجله توژال؛ سامانه تخصیص برق ایران (ستبا) با هدف ایجاد بستری موثر برای توسعه پایدار و بهبود اقتصاد انرژی کشور راه اندازی شد و امکان تبادل انرژی بین تامین کنندگان و خریداران را فراهم می کند.

این سامانه که به آدرس https://setba.ir قابل دسترسی است به نیروگاه ها و سایر شرکت های برق از یک سو و خرده فروشان برق از سوی دیگر اجازه داده است تا مجوزهای لازم را از وزارت نیرو برای تخصیص برق دریافت کنند. و بتوانند برق مورد نظر خود را با قیمتی بهتر از آنچه که انتظار داشتند، بدون یک روند طولانی مذاکره معامله کنند.

سامانه STBA همانند بازار عمده فروشی برق ایران، تنظیم کننده حراج یکجانبه معاملات برق در ایران است. تفاوت اصلی در این بازار این است که حراج یک طرفه با قیمت دوم برگزار می شود. یعنی در قسمت فروشندگان برق، کمترین قیمت برنده این مزایده خواهد بود، در حالی که مبلغ معامله، قیمت ثبت شده شخص قبلی خواهد بود. در این صورت اگرچه برنده این حراج محصولی با بهترین قیمت درج شده است، اما این فروش با قیمتی بالاتر از قیمت ثبت شده انجام خواهد شد.

این مکانیسم اجرای تراکنش شرایطی را برای خریدار و فروشنده ایجاد می کند تا قیمت واقعی مورد انتظار را ثبت کنند، به طوری که معاملات برق بدون چانه زنی خورنده انجام شود.

تمامی نیروگاه‌های متصل به شبکه توزیع برق کشور اعم از نیروگاه‌های مقیاس بزرگ، نیروگاه‌های پراکنده و نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند در شرایط مطلوب‌تری نسبت به فعلی، برق را در سامانه ستپا تامین کنند. هر نوع برق مکانیزم تخصیص خاصی دارد که سیستم بر اساس روابط زمانی، بستر تراکنش و شرایط پرداخت آن را مدیریت می کند.

راه اندازی سیستم توزیع برق در ایران/ تحولی بزرگ در صنعت برق کشور

سیستم ستبا گامی در جهت مدیریت بهینه انرژی است

سیستم ستبا نه تنها به خرده فروشان و صاحبان نیروگاه ها کمک می کند تا برق مورد نیاز خود را در بازه های زمانی ماهانه یا سالانه و بدون حاشیه های زیاد تامین کنند، بلکه با ارائه خدمات تخصصی به فعالان بازار برق، بدون تضاد منافع ساختار اکوسیستم بازار برق نیز کمک می کند. با هیچ یک از بازیگران در بازار. / تحلیل بازار

تبلیغات بنری