اخبار اخبار تکنولوژی

لباس مخصوص شهرهای گرم ابداع شد

تبلیغات بنری


لباس برای شهرهای گرم اختراع شد

به گزارش مجله توژال؛ یک گروه بین المللی از محققان پارچه طبیعی ابداع کرده اند که ساکنان شهرهای سراسر جهان می توانند برای مقابله با دمای بالای ساختمان ها، آسفالت و بتن آن را بپوشند.

با آشکارتر شدن امواج گرما، پارچه‌های خنک‌کننده که می‌توانند در لباس‌ها، کلاه‌ها، کفش‌ها و حتی پشت بام‌ها ادغام شوند، نگاهی اجمالی به آینده‌ای می‌دهند که در آن ممکن است دیگر به دستگاه‌های تهویه هوای گرم‌کننده آب و هوا در شهرها نیاز نباشد.

مهندسان دانشگاه ژنگژو و دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) می گویند این پارچه برای انعکاس نور خورشید و دفع گرما طراحی شده است، در حالی که مانع از نور خورشید و کاهش دما می شود.

این پارچه به میلیون ها نفر از ساکنان شهری که از دمای گرم و ناراحت کننده ناشی از تغییرات آب و هوایی جهانی رنج می برند و کمتر فضای سبز را می بینند، امیدوار می کند. یانگزی هو، محقق دانشگاه استرالیای جنوبی گفت: این پارچه از اصل خنک کننده تابشی استفاده می کند. این یک فرآیند طبیعی است که در آن مواد گرما را به اتمسفر و در نهایت به فضا آزاد می کنند. برخلاف پارچه های معمولی که گرما را حفظ می کنند، این پارچه ها با سه لایه طراحی شده اند تا شما را خنک نگه دارند.

لایه بالایی که از الیاف پلی متیل پنتن ساخته شده است، امکان دفع موثر گرما را فراهم می کند. لایه میانی که از سیم های نقره ای تشکیل شده است، بازتاب پارچه را افزایش می دهد و از رسیدن گرمای اضافی به بدنه جلوگیری می کند. لایه پایه، ساخته شده از پشم، گرما را از پوست دور می کند و به کاربران اطمینان می دهد که حتی در گرم ترین محیط های شهری خنک می مانند.

محققان امیدوارند که این فناوری بتواند برای کاربردهای گسترده تری از جمله مصالح ساختمانی، مبلمان فضای باز و برنامه ریزی شهری مورد استفاده قرار گیرد.

تبلیغات بنری