اخبار اخبار اقتصادی

تمهیدات ویژه برای استانداردسازی کفایت سرمایه بانکها

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، فرشاد محمد پور از روابط عمومی بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر 10 بانک وجود دارد که برخی از آنها بانک های بی طرف محسوب می شوند که نسبت کفایت سرمایه آن ها شرایط استاندارد را ندارد و حتی در برخی بانک ها وجود دارد، گفت: این نسبت کم است منفی است و به همین دلیل تمرکز اصلی بانک مرکزی روی این بانک ها است.

وی با اشاره به ماموریت برنامه هفتم شبکه بانکی در ارائه برنامه اصلاحی در حوزه کفایت سرمایه، خاطرنشان کرد: بر اساس بند الف ماده (8) برنامه هفتم توسعه، بانک های غیردولتی باید دو توسعه یابند. ماه ها بعد از ابلاغ برنامه هفتم، یعنی تا دهم شهریور امسال برنامه خود را ارائه کردند. از سوی دیگر، بانک مرکزی در این برنامه مکلف شد این برنامه ها را به بانک های غیردولتی ابلاغ کند تا در صورت نیاز با اصلاحاتی، ظرف مدت دو ماه پس از دریافت برنامه، آن را اجرا کنند.

وی افزود: تاکنون یکی دو بانک طرح های خود را ارائه کرده اند و بقیه بانک ها مکاتبات لازم را برای ارائه برنامه های خود در یکی دو هفته اخیر از معاونت نظارت و مقررات بانک مرکزی دریافت کرده اند. البته از آنجایی که برنامه های بانک ها باید به تصویب هیأت مدیره برسد و با توجه به شرایط خاصی که در ماه های اخیر به دلیل هماهنگی زمان با تحولاتی از جمله روند تشکیل دولت جدید شاهد بودیم، امید است بانک ها به سمتی حرکت کنند. در اسرع وقت طرح های خود را ارسال کنند.

یکی از اعضای شورای اجرایی بانک مرکزی فرصت ارائه برنامه اصلاحی از سوی بانک های خصوصی برای حل مشکل کفایت سرمایه را در قانون به دو ماه محدود دانست و تاکید کرد: بانک مرکزی نمی تواند این فرصت را تمدید کند، بنابراین ما نمی توانیم این فرصت را تمدید کنیم. امیدواریم تا ده روز آینده همه بانک ها برنامه های خود را به بانک مرکزی ارائه دهند.

عضو شورای اجرایی بانک مرکزی ضرب العجل برای ارائه برنامه اصلاحی کفایت سرمایه در بانک های دولتی در قانون برنامه هفتم یک ماهه تعیین شده است و آنها موظف به تهیه برنامه افزایش سرمایه هستند تامین منابع لازم جهت افزایش سرمایه و ارائه طرح به بانک مرکزی.

وی با بیان اینکه در صورت عدم ارائه طرح اصلاحی بانک ها، قانون با تشکیل مجامع و عرضه سهام بانک ها در بازار سرمایه به روش حق تقدم، تمهیدات لازم را برای برخورد با بانک های متخلف در نظر گرفته است تا آنها و هرکس که باشند. دارای سرمایه لازم می تواند نسبت کفایت سرمایه مورد نیاز را پوشش دهد.

محمد پور با اشاره به استانداردهای یکپارچه بین المللی در خصوص نسبت کفایت سرمایه، گفت: کمیته جناح وظیفه تعریف و یکسان سازی شاخص های نظام بانکی در سطح بین المللی را بر عهده دارد و بسیاری از موضوعات مرتبط با کفایت سرمایه را مطرح کرده است. بنابراین، نسخه سوم برنامه بال که پس از بحران مالی سال 2008 منتشر شد، بانک ها را موظف به رعایت نسبت کفایت سرمایه 8 درصدی کرد. پس با تعریف ساده به این معناست که سرمایه بانک نباید کمتر از 8 درصد کل دارایی های بانک باشد.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک دستورالعمل های لازم را مطابق با استانداردها و شاخص های پیشنهادی کمیته بال تدوین و بررسی کرده است، اظهار داشت: بانک مرکزی بر ضریب کفایت سرمایه 8 درصد تاکید کرده است. در این دستورالعمل و در ماده (7) برنامه توسعه هفتم: تعهد به نسبت کفایت سرمایه توسط شبکه بانکی الزامی است. بنابراین بانک ها باید حداکثر تا پایان برنامه هفتم توسعه به این درصد 8 درصد پایبند باشند.

وی با اشاره به مواد قانونی مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه گفت: قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در 22 تیرماه 1403 هجری شمسی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و از آن زمان لازم الاجرا شده است. . بنابراین یکی از مقررات مهم قانون مذکور در خصوص نظام بانکی، فصل الف ماده (۸) است که به اصلاح ساختار مالی نظام بانکی اشاره دارد. یکی از مهم ترین مواردی که در این قانون باید مورد توجه قرار گیرد، نسبت کفایت سرمایه بانک ها و توجه به حداقل سرمایه آنهاست. زیرا این نسبت یکی از مهم ترین شاخص های مربوط به بانک است; اهمیت این شاخص در این است که تمامی فعالیت های بانک به حداقل سرمایه آن بانک بستگی دارد.

وی افزود: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی موظفند هر شش ماه یکبار بر اجرای برنامه نظارت و گزارش لازم را به رئیس جمهور ارائه کنند رئیس مجلس نمایندگان شورای اسلامی و شورای عالی دولت.

دکتر محمد پور با اشاره به مصوبه سال گذشته هیات وزیران در خصوص افزایش سرمایه و اندازه سرمایه بانک ها خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه مذکور حداقل سرمایه برای بانک ها 20 هزار میلیارد تومان تعیین شد و بانک ها باید به این میزان برسند. این مبلغ در مدت سه سال حداقل سرمایه برای موسسات اعتباری غیربانکی نیز حداقل 15 HUF و برای بانک های قرض الحسن 5 HUF تعیین شد. از این رو طی پنج تا شش ماه گذشته دو تصمیم مهم مرتبط با سرمایه بانک تعیین شد و بانک مرکزی موظف به نظارت بر روند اجرا شد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی شبکه بانکی از نظر نسبت کفایت سرمایه گفت: در حال حاضر 10 بانک به نسبت 8 درصدی قانون برنامه هفتم توسعه پایبند هستند. البته این بدان معنا نیست که بانک های مذکور دارای حداقل سرمایه ریالی مورد نظر هیات وزیران باشند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر برخی از بانک ها دارای نسبت کفایت سرمایه بیش از 12 هستند اما حداقل سرمایه 20 را ندارند بنابراین با وجود در نظر گرفتن نسبت کفایت سرمایه لازم است این بانک ها به این نسبت دست یابند. حداقل سرمایه 20 سهم است که به تصویب هیأت وزیران می رسد. از سوی دیگر برخی بانک های دولتی حداقل 20 درصد سرمایه دارند اما 8 درصد سرمایه کافی ندارند. بنابراین این بانک ها نیز باید اقدامات لازم را برای افزایش سرمایه خود انجام دهند. بنابراین با توجه به قوانین این حوزه، پیش بینی می شود طی سه سال آینده با در نظر گرفتن نسبت کفایت سرمایه 8 درصد، بانک ها نیز به حداقل سرمایه 20 درصدی دست یابند.

وی با بیان اینکه این بانک طی یکی دو سال گذشته از برنامه اصلاحی بانک های مشکل دار و بانک هایی که سرمایه لازم را ندارند، خبر داده و برنامه اصلاحی را ابلاغ کرده است. یکی از مهمترین ویژگی های برنامه اصلاحات، دسترسی به سرمایه مجاز است. همچنین بانک مرکزی هر سه ماه یکبار بر این بانک ها نظارت دارد. البته این بدان معنا نیست که بانک ها طبق برنامه پیش می روند.

دکتر محمد پور با بیان اینکه ماده هشتم برنامه هفتم توسعه شامل ضمانت های اجرایی و ابزارهای لازم برای اصلاح ساختار نظام بانکی است، خاطرنشان کرد: بر این اساس امیدواریم با استفاده از برنامه هفتم توسعه و اصلاح بانک مرکزی این امر انجام شود. برنامه شبکه بانکی تا پایان برنامه تکمیل می شود. هفتم، توسعه باید در شرایط بهتری باشد.

معاون نظارتی و سازمانی در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: تمامی بانک‌هایی که بانک مرکزی برنامه اصلاحی به آنها ارائه کرده است، موظفند برنامه‌های خود را بر اساس برنامه هفتم توسعه به بانک مرکزی ارائه کنند و این بانک برنامه مذکور را بررسی خواهد کرد. لذا تاکید می کنم برنامه قبلی بانک مرکزی نافی مسئولیت قانونی بانک ها در ارائه برنامه جدید نیست. زیرا طبق قانون برنامه هفتم توسعه، بانک ها باید طرح های خود را توسط انجمن های خود تصویب کنند. باید تاکید کرد که برنامه قبلی بانک مرکزی نیازی به تصویب مجمع عمومی نداشت و فقط بانک مرکزی این برنامه را به هیات مدیره بانک ها گزارش کرد.

تبلیغات بنری