اخبار اخبار تکنولوژی

ضرورت هم‌افزایی و وحدت فرماندهی در کشور برای توسعه هوش مصنوعی

تبلیغات بنری


به گزارش اقتصاد ایران، سید ستار هاشمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در افتتاحیه یازدهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات که ظهر امروز (چهارشنبه) در پژوهشگاه ارتباطات برگزار شد، از تمرکز برگزارکنندگان این رویداد تقدیر کرد. . وی درباره هوش مصنوعی گفت: کسب و کارهای امروزی بدون هوش مصنوعی بی معنا هستند و وقتی این فناوری در اختیار آنها قرار می گیرد، ارزش افزوده ایجاد می کند و ضمن کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری، رضایت ذینفعان را جلب می کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این چشم انداز خاص در بحث پروژه های وزارت ارتباطات کاربردی و قابل استفاده باشد.

الهاشمی نگاه نظری در این زمینه را خوب اما ناکافی دانست و به نیازها و ضرورت های کشور اشاره کرد و تاکید کرد که باید در راستای نهادینه سازی استفاده از هوش مصنوعی متناسب با این نیازها گام برداریم.

اقدامات انزوا به حل مشکل کمک نمی کند

وی در جمع اندیشمندان و فعالان این حوزه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر استفاده از هوش مصنوعی و ابراز نگرانی از اقدامات منفرد در این حوزه گفت: یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. در بحث هوش مصنوعی در کشور هم افزایی وجود دارد.

وزیر ارتباطات حوزه زیرساخت را یکی از حوزه هایی دانست که نیاز به همکاری دارد و تاکید کرد: اقدامات مجزا کمکی به حل مشکل نمی کند و باید تمرکز و وحدت رهبری مورد توجه قرار گیرد.

وی به اهمیت داده ها و حاکمیت داده ها در همه دولت ها اشاره کرد و قدرت داده ها را یکی از دلایل عدم تحویل داده ها توسط سازمان ها دانست و افزود: حفظ حریم خصوصی و محرمانه بودن داده ها موضوع مهم تری در نظر گرفته می شود این فیلد که باید در نظر گرفته شود تا اطلاعات افراد فاش نشود.

وزیر ارتباطات به سرمایه انسانی گرانبهای حاضر در پژوهشکده ارتباطات اشاره کرد و از آنان خواست برای رفع مشکلات کشور تلاش کنند.

الهاشمی با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با تعدادی از داوطلبان برتر کنکور و تعهدی که به این افراد برای استفاده از توانمندی های پژوهشگاه ارتباطات داده شد، از مدیران این پژوهشگاه خواست تا برنامه هایی را به عنوان ماموریت داشته باشند. که قول به زمین نمی خورد.

الهاشمی بر لزوم تلاش برای گسترش قابلیت‌ها و زیرساخت‌های آزمایشگاهی این پژوهشکده در سراسر کشور تاکید کرد.

وزیر ارتباطات از تمرکز فعالیت پژوهشگاه ارتباطات در این مدت بر موضوع هوش مصنوعی خبر داد و توضیح داد: بهتر است چنین برنامه هایی با حضور مدیران صنایع در همان صنایع برگزار شود تا بتوانیم خروجی های عملیاتی این جلسات، علاوه بر آن شرکت های دانش بنیان می توانند ایده ها و خلاقیت های خود را برای ماندن در کشور اجرا و تشویق کنند.

الهاشمی خاطرنشان کرد: این اقدامات به افزایش پای اقتصاد دیجیتال که رسالت وزارت ارتباطات در برنامه هفتم توسعه است، کمک می کند.

سید محمد رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با اشاره به تاریخچه این مراسم و موضوعاتی که در دو روز این هم اندیشی ارائه می شود، به تشریح مشکلات پیش روی این همایش پرداخت. کاربرد علم و فناوری در کشور و عدم علاقه به پژوهش را یکی از مهم ترین دلایل آن برشمرد.

بر اساس این گزارش، وزیر ارتباطات در پایان این مراسم از تمبر یادبود یازدهمین سمپوزیوم ارتباطات رونمایی کرد.

تبلیغات بنری