اخبار اخبار اقتصادی

تاکید بر اجرای دقیق احکام سند توسعه تعاون

تبلیغات بنری


به گزارش روزنامه توژال، سند توسعه بخش تعاون در سال 1392 تهیه شد اما در صحنه عملی نشد. در واقع، اگرچه سند توسعه بخش تعاون در سال 1391 تدوین شد، اما این سند نزدیک به 10 سال است که متوقف شده است، در حالی که اجرای آن می‌توانست به تحول و رونق بخشی در بخش تعاونی منجر شود، اما نتایج اولین دوره نظارتی تعاونی‌ها را به همراه داشت. بخش سند توسعه بخش تعاون توسط اتاق تعاون نشان می دهد که تا پایان سال 1400 هجری شمسی حدود 20 درصد از اهداف سند محقق شده است و دولت های قبلی آنطور که باید برای اجرای این سند عمل نکرده اند. مفاد و اهداف مندرج در سند، سند توسعه بخش تعاون.

موضوعی که رئیس اتاق تعاون ایران را بر آن داشت تا درخواست بررسی اهداف کمی و کیفی مندرج در متن سند و تشکیل کارگروهی متشکل از کلیه ذینفعان سند را برای به روز رسانی اهداف، مفاد و سیاست های مندرج در آن و تشکیل کارگروهی تشکیل دهد. تطبیق مفاد سند با برنامه های سالانه و توسعه.

بر اساس سند توسعه بخش تعاون، شورای عالی تعاون به ریاست رئیس جمهور باید تشکیل شود و سهم تعاونی ها در اقتصاد ملی سالانه 2 درصد افزایش یابد.

تا اینکه دولت سیزدهم با فعال‌سازی سند توسعه بخش تعاون و موافقت با اصلاح سند، گامی اساسی در راستای تحول بخش تعاون و افزایش جایگاه تعاونی‌ها در توسعه بخش تعاون برداشته شد به مدت 6 ماه در کمیته های دولتی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اصلاحیه سند توسعه بخش تعاون در روزهای پایانی سال 1401 هجری شمسی به عنوان یکی از اسناد اولیه بخش تعاون به تصویب رسید.

یکی از دستاوردهای این سند، تشکیل شورای عالی همکاری است که جلسه آن با حضور رئیس جمهور تشکیل می شود. در این سند تعداد دستگاه ها و وزارتخانه های مشارکت کننده در احیای بخش تعاون افزایش یافت تا تعاونی بتواند به سهم ۲۵ درصدی خود در اقتصاد دست یابد. بر این اساس سهم تعاونی ها در اقتصاد ملی باید سالانه 2 درصد افزایش یابد.

روز گذشته نشست مشترک اتاق تعاون ایران با حضور رئیس، هیئت رئیسه و اعضای کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی در اتاق تعاون ایران برگزار شد. وی گفت: سهم تعاونی باید به 25 درصد اقتصاد ملی می رسید اما اکنون با برنامه هفتم هنوز تعاونی ها به سهم واقعی خود نرسیده اند و تنها در 5 تا 6 درصد اقتصاد مشارکت دارند و وضعیت قانونی تعاونی ها به میزان کمتری مورد استفاده قرار گرفته است.

وی بر اهمیت نظارت بر قوانین در بخش تعاون تاکید کرد و گفت: شورای دوم در زمینه تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آنها نقش اساسی دارد، اما با وجود اینکه قوانین مناسبی در بخش تعاونی وجود دارد، هیچ نظارتی وجود ندارد. در حال حاضر 264000 تعاونی ثبت شده داریم که شامل 19 میلیون عضو تعاونی می شود که با ظرفیت مشارکت تعاونی ها حدود 49 میلیون نفر در مجموع 57 میلیون نفر عضو تعاونی ها هستند. جمعیت کشور ذینفع تعاونی ها هستند.

تاکید بر اجرای دقیق مفاد سند توسعه تعاون

رئیس اتاق تعاون ایران ادامه داد: بر اساس قانون سیاست عمومی اصل 44، دولت موظف است سند توسعه بخش تعاون را که در سال 1392 تصویب و ابلاغ شده است، به تصویب برساند و بر اساس نظارت های انجام شده توسط اتاق تعاون ایران تنها حدود 12 درصد از این سند اجرا شده و بیش از 88 درصد اجرا نشده است. در سند مذکور ۲۱ دستگاه دولتی باید بیش از ۸۲ حکم را اجرا کنند.

عبدالله عبدالله با اشاره به تکلیف ماده 73 قانون اقتصاد تعاون در خصوص تفکیک وظایف مدیریتی و حاکمیتی، خواستار اعمال دقیق مفاد سند توسعه بخش تعاون، اجرای معافیت 20 درصدی از بیمه سهم کارفرما شد. حق بیمه و اجرای تبصره 6 ماده 105 قانون مالیات های مستقیم گفت: مقرر شد 30 درصد از منابع عملیات تحویل به بخش تعاونی اختصاص یابد که تاکنون محقق نشده است.

رئیس اتاق تعاون ایران با تاکید بر ماموریت ماده 73 قانون اقتصاد تعاون در خصوص تفکیک وظایف مدیریتی و حاکمیتی خواستار اجرای دقیق مفاد سند توسعه بخش تعاون و اجرای معافیت 20 درصدی شد. حق بیمه سهام کارفرما

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی در عین حال به وظیفه قانون دستیابی 25 درصدی سهم تعاونی ها در اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: کسب سهم تعاونی ها. ما باید ابتدا به جای تمرکز بر سرمایه و شدت، به مرکز انسانی فکر کنیم. سرمایه باید بر بنگاه‌های تعاونی حاکم باشد، اگر تعاونی‌ها به جریان فقرزدایی نزدیک شوند، به رشد و توسعه دست خواهند یافت

وی به ساختار تعاونی ها در کشور اشاره کرد و گفت: بخش تعاون بیم آن را دارد که تعاونی از نام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جدا شود چرا که معتقد است یتیم می شود، در حالی که اگر دولت به بخش عمومی و غیردولتی اعتماد دارد و می تواند امور آن را اداره کند، تعاونی را به خود تعاونی ها واگذار می کند.

هادی قوامی -عضو کمیته برنامه و بودجه – نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: 62 درصد بودجه دولت در استان تهران هزینه می شود و چیزی به استان ها و شهرستان های دوردست نمی رسد، بنابراین این ثروت باید به صورت مشارکتی در کشور توزیع شود. انتقال مالکیت به تعاونی های عمران شهر و شکستن تمرکز از طریق شرکت های عمرانی شهر.

به گفته وی، ماده 44 قانون سیاستگذاری عمومی مقرر می دارد در شرکت هایی که سهم دولت کمتر از 50 درصد نباشد، اولویت با تعاونی ها است اما تاکنون عملکردی در این زمینه ثبت نشده است.

یکی از توانمندی های بخش تعاون در حال حاضر بهره برداری از توانمندی های شرکت های عمرانی شهرستان است و این تعاونی ها برای مشارکت در تکمیل پروژه های نیمه تمام در سطح شهرستان فعال هستند. اتاق تعاون ایران این تمهید با هدف تحقق این شعار کلی است که مشارکت مردم در عرصه پروژه های عمرانی ناتمام زیر نظر نمایندگان مجلس در سطح استان و شهرستان باشد.

به گزارش سایت توژال، کارشناسان تایید می کنند که برای دستیابی به سهم تعاونی ها در اقتصاد ملی به 25 درصد، باید سهم 80 درصدی دولت در اقتصاد کاهش یابد، پروژه های اولویت دار به تعاونی ها واگذار شود. باید از ظرفیت ها و ظرفیت های کشور استفاده کرد. شبکه تعاونی های تولید، توزیع، مسکن و مصرف، اعتبار و دانش بنیان از اهمیت بیشتری در کشور برخوردار است.

تبلیغات بنری