اخبار اخبار اقتصادی

سلیقه‌ای شدن قیمت‌ها توسط نانوایی‌ها

تبلیغات بنری


نانوایی ها به سمت قیمت های خوشمزه می روند

به گزارش خبرگزاری مهر از توژال؛ امروزه اگر برای خرید نان سنتی به نانوایی بروید، قیمت ها متفاوت است. این بیشتر در مورد دو نوع نان، بربره و سانجاک مشهود است. فروش نان آماده روی دیوار نانوایی ها بدون استثنا با چند دانه کنجد دارای نرخ چند برابر می باشد. نانوا هوشیار می داند که امروز در شهر شلوغ مردم عجله دارند و فرصتی برای ایستادن در صف ندارند. آنها این نان طلایی را برای ارائه خدمات مناسب به شهروندان تهیه می کنند. برخی کارت خوان های هوشمند خراب هستند و مجبورند از کارتخوان های معمولی استفاده کنند.

امسال قیمت نان در شهریور 25 تا 30 درصد افزایش یافت و هنوز یک ماه از افزایش قیمت نان در استان تهران نگذشته است که نانوایان با ترفندهای مختلف از قیمت مصوب فراتر رفته اند و برای هر کدام قیمت بالاتری از مشتریان دریافت می کنند قرص نان

محمد سلیمانی رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در تهران درباره اعمال سلیقه در قیمت گذاری نان در نانوایی های سنتی از جمله سنجک به خبرنگار مهر گفت: سهمیه تعیین شده برای هر نانوایی بستگی به عملکرد دستگاه های کارتخوان هوشمند دارد و در نتیجه نانواها نمی توانند خارج از این سفارش بفروشند.

وی افزود: البته بارها اشاره کردیم که شرکت مجری این طرح از پشتیبانی مناسبی برخوردار نیست و تعمیر دستگاهی که مشکل دارد از دو روز تا یک هفته زمان می برد. در چنین شرایطی نانوایان باید دستگاه را برای عیب یابی به مراکز دیگر ببرند، در حالی که کادر پشتیبانی سایر کارتخوان ها در کمترین زمان ممکن مشکل را برطرف می کنند.

وی ادامه داد: اجرای طرح کارتخوان هوشمند به یک شرکت پیوند خورده است، اما اگر شرکت دومی وجود داشته باشد، رقابت بین آنها خدمات رسانی به این بخش را بهتر می کند.

وی به خطاهای موجود اشاره کرد و ادامه داد: سهم نانوایی ها هر 10 روز بر اساس عملکرد آنها در ماه قبل محاسبه می شود.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر عملکرد نانوایی ها از سوی اتحادیه صورت می گیرد، گفت: اتحادیه نیز با هرگونه گرانی غیرعادی مخالف است و با آن برخورد خواهد کرد. نظارت بر فعالیت نانوایی ها نیز توسط نهادهایی مانند اتاق اصناف، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه های صنفی و … ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نرخ امروز 5000 تومان برای هر نان غیراقتصادی است و کفاف هزینه ها را نمی دهد، گفت: مشکل کارگری یکی از مشکلات نانوایان سنتی است و اگر نانوا به هر دلیلی برود کار بسیار سخت است. برای جایگزینی آن، این همان قیمتی است که دستمزد کارگران این اتحادیه را چندین بار در سال افزایش می دهد زیرا با تغییر کارگران، هر کارگر جدید حاضر می شود با قیمت بالاتری کار کند یا نانوایی مجبور به تعطیلی می شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: زمانی که نانوایی شروع به فروش نان با قیمت بالاتر می کند، نانوایی هایی را که با قیمت مصوب می فروشند نیز با چالش مواجه می کند زیرا کارگران دیگر حاضر نیستند با دستمزد پایین در نانوایی ها کار کنند.

نانوایی ها به سمت قیمت های خوشمزه می روند

قیمت نان بالاست

رئیس اتحادیه نانوایان سینجک تهران درباره هزینه این اتحادیه گفت: اگر روزانه 8 کیسه آرد پخت شود، از هر کیسه بین 950 تا 1000 قطعه نان تهیه می شود که درآمد آن حدود 5 میلیون تومان است. با مبلغ 5 هزار تومان. از این درآمد بین 3 میلیون و 800 تا 4 میلیون تومان فقط هزینه روزانه دستمزد کارگران است.

وی گفت: به طور کلی نانوایان سنگ بین 3 تا 6 کارگر مشغول به کار هستند. سلیمانی در ادامه سخنان خود گفت: اگر قیمت نان سالانه بر اساس نرخ تورم مانند سایر محصولات تغییر کند، مشکلات موجود برطرف می شود. بین 130 تا 140 اتحادیه فعال در کشور وجود دارد که در ابتدای هر سال قیمت جدیدی را بر اساس تحلیل قیمت تعیین می کنند. این را می توان برای نانواها نیز اعمال کرد.

این فعال صنفی تصریح کرد: دولت می تواند ۲ تا ۳ نوع نان سنتی را به صورت یارانه ای مدیریت کند و بقیه نانوایی ها با قیمت آزاد فعالیت کنند. تاثیر قیمت آرد بر قیمت تمام شده 8 درصد است و 92 درصد بهای تمام شده مربوط به سایر مولفه ها مانند دستمزد، اجاره بها، برق، آب و … است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون تنها یک قلم تقاضا شده است که آن کیسه خمیر است که 300 تا 400 هزار تومان گران می شود و همین امر باعث افزایش قیمت تمام شده نان شده است.

سلیمانی بر برخورد با متخلفان تاکید کرد و در پایان گفت: نرخ مصوب نان در نانوایی های سنتی کفاف قیمت تمام شده آن را نمی دهد و کمتر از تحلیل قیمت واقعی است.

تبلیغات بنری