اخبار اخبار سیاسی

ایجاد مراکز «هوش مصنوعی» و «رایانش با عملکرد بالا» در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی

تبلیغات بنری


به گزارش مجله ایرانیان اکونومیست. محمدرضا غفاری مسئول تأسیس پژوهشکده‌های هوش مصنوعی و کلان داده‌های کشاورزی دلیل ورود این پژوهشکده به حوزه هوش مصنوعی را برای تصمیم‌گیری مدیران ارشد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با تعداد زیادی از این پژوهشکده‌ها مواجه هستیم. حجم اطلاعات موجود در دنیا که شامل داده های بین شهروندان و داده های ماهواره ای، حسگرها و … می شود. به عبارت دیگر، ما با سیل اطلاعات مواجه هستیم و برای استفاده از این اطلاعات نیازمند فناوری برای تبدیل این اطلاعات هستیم. به داده های قابل استفاده

وی این فناوری را فناوری هوش مصنوعی دانست و گفت: فناوری هوش مصنوعی یک فناوری جدید نیست، بلکه از قبل وجود داشته و اکنون در حال توسعه است حرکات 34 صدم ثانیه

الغفاری با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه کشاورزی یکی از این کاربردها را در زمینه اصلاح نباتات برشمرد و اظهار داشت: به منظور اصلاح مولکولی گیاه و ایجاد ویژگی هایی مانند تحمل به خشکی یا شوری در آن. حدود 10 تا 20 سال زمان نیاز داریم. اما اگر داده‌های مربوط به فرآیندهای سال‌های گذشته آن کارخانه را جمع‌آوری کنیم، با ارائه آن به هوش مصنوعی، می‌توانیم زمان اصلاح مولکولی آن گیاه را از ۲۰ سال به یک تا دو سال کاهش دهیم.

این مقام مسئول تاسیس موسسات تحقیقات کشاورزی هوش مصنوعی و کلان داده وابسته به پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی از چالش های حوزه کشاورزی را تغییر اقلیم و خشکی و شوری زمین های کشاورزی عنوان کرد ایجاد خشکسالی و شوری به دلیل شرایط تغییر اقلیم می‌تواند بسیاری از زمین‌های کشاورزی را از بین ببرد و اگر محققین بخواهند بخشی از این زمین‌ها در بخش تحقیقات باشد، ممکن است به کیفیت لازم برای رشد برخی محصولات نرسد ما می توانیم ما از هوش مصنوعی برای جمع آوری اطلاعات موجود استفاده می کنیم بدون اینکه محقق گیاه را در مزرعه آزمایش کند در این صورت نیازی نیست که بذر را برای سال های طولانی در مزرعه بکاریم و آن را آزمایش کنیم تا ببینیم آیا این گیاه به خشکی و شوری مقاوم است یا خیر. یا نه. این منطقه ای است که توسط محققان در سراسر جهان مورد مطالعه قرار گرفته است.

غفاری با اشاره به بخش‌های مختلف پژوهشی در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، گفت: هر یک از بخش‌های پژوهشی در این پژوهشکده به تحقیق روی محصولات خاص می‌پردازند و یک سری داده‌ها تولید می‌شود و ما درباره پژوهشکده هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم. برای ایجاد داده های عظیم، در مرحله ابتدا این داده ها را جمع آوری می کنیم.

وی با بیان اینکه این داده ها اکنون به یک ترابایت رسیده است، تصریح کرد: در حال یکسان سازی این داده ها و ذخیره آن در این پژوهشکده هستیم و در تلاش هستیم تا زیرساختی ایجاد کنیم تا بتوان از این داده ها استفاده کرد. از این رو در پژوهشکده مرکزی به نام مرکز محاسبات پیشرفته راه اندازی کردیم.

به گفته وی، این مرکز حاوی ابررایانه هایی است که می توانند در عرض چند ثانیه ترابایت داده را تجزیه و تحلیل کنند که چندین سال پیش در این پژوهشکده ساخته شد.

الغفاری افزود: در حال کار بر روی بهبود ابزارهای هوش مصنوعی در این مرکز هستیم که یکی از آنها واحد پردازش گرافیکی است که در حوزه‌های یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی راه اندازی مراکز HPC (High Performance Computing) و مراکز هوش مصنوعی را از دیگر اقدامات این مرکز عنوان کرد و گفت: امسال مرکز HPC (High Performance Computing) راه اندازی می شود و می توان از آن برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرد.

تبلیغات بنری