اخبار اخبار عمومی

شوکه شدن بازار خودرو از چه قرار است

تبلیغات بنری


شوک بازار خودرو چیست؟

به گزارش مجله توژال؛ خودروسازان چینی کمترین تعداد خودروی برقی را در 18 ماه گذشته به مشتریان خود در سراسر اروپا فروخته اند و ثبت نام در ماه اوت نسبت به یک سال گذشته تقریباً نصف شده است.
با توجه به ارقام ارائه شده، کاهش 48 درصدی منجر به کاهش سهم برندهای چینی برای دومین ماه متوالی شد. به گزارش Jato Dynamics، خودروساز بریتانیایی MG Motor که اکنون بخشی از Cyc Motors است، جایگاه برتر خود را در سراسر اروپا به رقیب چینی BYD از دست داده است.

فیلیپه مونوز، تحلیلگر ارشد در Jato گفت، عدم قطعیت مربوط به تعرفه های موقت اعمال شده توسط اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای الکتریکی چینی ممکن است تا حدودی کاهش 65 درصدی ام جی در ماه اوت را توضیح دهد. او گفت که این خودروساز بیشتر بر روی خودروهای هیبریدی ملایم و پلاگین هیبریدی تمرکز کرده است تا خودروهای تمام الکتریکی.

ام‌جی موتور موفق‌ترین خودروساز چینی در اروپا بوده و در عین حال به سمت خودروهای الکتریکی نیز حرکت کرده است. اما از ماه ژوئیه، سیاک با تعرفه های 38 درصدی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی خود که بالاترین ارزیابی است، مواجه شده است.
خودروسازان هنوز در حال ارزیابی تاثیر بالقوه تعرفه های اتحادیه اروپا هستند که بر تمام خودروهای الکتریکی وارد شده از چین، از جمله خودروهای شرکت های غیر چینی مانند BMW، Slantis و Tesla تاثیر می گذارد. هیچ چیز روشنی در مورد نقش خودروهای الکتریکی چینی در اروپا وجود ندارد. اگرچه برنامه‌ها و اعلامیه‌های زیادی وجود داشته است، اما ابهامات بیشتری در مورد آینده آن و نحوه واکنش اروپا به افزایش رقابت وجود دارد.

به گزارش بلومبرگ، خودروساز چینی چری هدف خود را برای شروع تولید خودروهای الکتریکی در کارخانه ای که در اسپانیا خریداری کرده بود را یک سال به اکتبر 2025 به تعویق انداخت.

کاهش گسترده تقاضا برای خودروهای الکتریکی در سراسر اروپا باعث افزایش عدم اطمینان در بین خودروسازان شده است. پس از اینکه بازارهای بزرگی مانند آلمان مشوق ها را کنار گذاشتند، ثبت نام ها در سراسر منطقه در هشت ماه اول سال 5.5 درصد کاهش یافت.

بلومبرگ گزارش داد که فروش خودروهای الکتریکی وارداتی از چین پس از وضع عوارض گمرکی متفاوت بوده است. به عنوان مثال، در بریتانیا و نروژ، ثبت نام خودروهای الکتریکی در ماه اوت افزایش یافت. در بین برندهای غربی، بی ام و، گروه مرسدس بنز و رنو همگی شاهد کاهش 50 درصدی یا بیشتر در ثبت نام های آگوست در سراسر منطقه بودند. با این حال، به فروش دو برابری Volvo EX 30 کمک کرد. سهام شرکت تسلا که برخی خودروها را از چین به اروپا وارد می کند، 7 درصد افزایش یافت.

منبع: اقتصاد نیوز

تبلیغات بنری