اخبار اخبار فرهنگی

همه آمدند اما خودت نبودی آتیلا پسیانی!

تبلیغات بنری


به گزارش توژال، 23 مهر اولین سالگرد درگذشت آتیلا پیسیانی است. هنرمندی که بازی زندگی را خوب بلد بود و نام گروهش را «گروه تئاتر بازی» گذاشت.

شیوه کار او با سلیقه بخشی از جامعه نمایشی سازگار نبود و به همین دلیل هیچ توهینی نمی شنید. با این حال او هرگز اجازه نمی داد مشکلات هنر سر راهش قرار گیرد و همیشه در تلاش بود.

شاید همین روحیه سرشار از زندگی او بود که مرگ او را برای دوستان و نزدیکانش اتفاقی غیرقابل تصور جلوه می داد، هر چند می دانستند که او از بیماری رنج می برد و مبارزه با بیماری او نیاز به حریفی قوی دارد.

او آخرین نمایش خود را اندکی قبل از همه گیری کرونا اجرا کرد و این ویروس کشنده اجازه نداد نمایش «قهوه جگری» در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به پایان برسد.

او نیز مانند عباس کیارستمی آخرین روزهای زندگی خود را در فرانسه گذراند و در این کشور درگذشت. او پیش از این در جشنواره تئاتر آوینیون و دیگر رویدادهای هنری شرکت کرده بود.

چند تن از دوستانش برای تحویل گرفتن جسدش به فرودگاه رفتند و او را به وطن خود که در سال های زندگی اش بسیار به آنجا سفر کرده بود، بردند.

در سال‌هایی که با ویروس مخوف کرونا گذراندیم، مجموعه‌های هنری مثل همه گروه‌های دیگر برچیده شد و ما همچنان در حال و هوای این دوران انزوا و دوری بودیم، اما صبح آن روز پاییزی، گروهی مقابل تالار وحدت تشکیل شد. سالن کمیاب در دوران پس از کرونا ما را به یاد سال های دور انداخت. جمعیتی که برای وداع با آتیلا پیسیانی به تالار وحدت آمده بودند. همه آمدند، اما او که همیشه عاشق و حامی جوانان بود، با خنده های همیشگی خود آنها را تشویق نمی کرد و می گفت چرا همه چیز را درست می کنید و…

اکنون پس از گذشت یک سال از درگذشت او، زمان کمی باقی مانده تا جای خالی او احساس شود. لحظات زیادی در گوشه ذهن جامعه نمایشی حضور داشت و بسیاری از فعالان تئاتر در ته ذهن خود فکر می کردند که آتیلا پیسیانی در این شرایط چه می کند؟ حکایت او تبدیل به حکایت حضور و غیاب شد.

آخرین حضور او روی صحنه نمایش «جزیره مروارید» به کارگردانی سه تار پیسیانی است که نمایش آن از یکشنبه ۲۴ مهرماه در تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌شود.

آتیلا پیسیانی قصد داشت این نمایش را با نام قبلی «جزیره گنج» ارائه کند. او شروع به تمرین این نمایش کرد اما به دلیل شدت بیماری اجرای این پروژه به تاخیر افتاد و هم اکنون سیتار پیسیانی در حال تکمیل این پروژه ناتمام است.

تبلیغات بنری