اخبار اخبار سیاسی

مردی که در برج حمود به دنیا آمد/ ویکی‌پدیا سیدمقاومت

تبلیغات بنری


به گزارش «توژال»، «بارنا»: آقای حسن نصرالله (31 اوت 1960 – 27 سپتامبر 2024) یک روحانی شیعه و سیاستمدار لبنانی بود که از سال 1992 به عنوان سومین دبیرکل حزب سیاسی لبنان و گروه مسلح حزب الله فعالیت می کرد.

نصرالله در یک خانواده شیعه لبنانی به دنیا آمد و تحصیلات خود را در شهر صور به پایان رساند. مدتی به نهضت امل پیوست، سپس به حوزه علمیه بعلبک پیوست. سپس در مدرسه العمل به تحصیل و تدریس پرداخت. نصرالله پس از حمله اسرائیل به لبنان در سال 1982 به حزب الله پیوست. نصرالله پس از مدت کوتاهی تحصیلات دینی در ایران، پس از ترور سید عباس موسوی در سال 1992 به لبنان بازگشت و رهبر حزب الله شد.

تحت رهبری او، حزب الله به موشک های دوربرد دست یافت که به آنها امکان حمله به شمال اسرائیل را می داد. اسرائیل در جریان اشغال جنوب لبنان که 18 سال به طول انجامید متحمل خسارات سنگینی شد و در سال 2000 نیروهای خود را خارج کرد. این امر محبوبیت حزب الله را در منطقه افزایش داد و موقعیت آن را در لبنان تقویت کرد. نقش حزب الله در حمله به واحد گشت مرزی اسرائیل که به جنگ اسرائیل و لبنان در سال 2006 انجامید، مورد انتقاد محلی و منطقه ای قرار گرفت. در سال 2013، حزب الله حمایت خود را از رژیم بشار اسد در جنگ داخلی سوریه علیه آنچه که نصرالله به عنوان “افراطی های اسلامی” توصیف کرد، اعلام کرد.

در 27 سپتامبر 2024، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروی هوایی اسرائیل به مقر حزب الله در بیروت با هدف ترور نصرالله حمله کرده است. در ادامه ارتش رژیم صهیونیستی از شهادت حسن نصرالله در این حمله خبر داد.

زندگی

تولد و خانواده

نصرالله در 31 اوت 1960 در برج حمود، یکی از محله های شرقی بیروت به دنیا آمد. او پسر ارشد در میان 9 فرزند دیگر خانواده است. در دوران کودکی پدرش به عنوان میوه و سبزی فروش کار می کرد. به دلیل فقر اقتصادی و شرایط نامساعد کاری، خانواده وی به منطقه کارانتینا در جنوب بیروت نقل مکان کردند. خانواده وی در سال ۱۳۵۴ همزمان با آغاز جنگ داخلی لبنان به بزوریه بازگشتند. آقای حسن از همان دوران کودکی به آقای موسی صدر علاقه زیادی داشت. حسن با اینکه خانواده اش مذهبی نبودند، به علوم دینی علاقه داشت. او در مدرسه النجاح و سپس مدرسه دولتی در محله سنت الفیل که اکثرا مسیحی هستند در بیروت تحصیل کرد.

محمد هادی نصرالله

محمد هادی (1979، برزوه، لبنان – 1997، منطقه الطفاح)، پسر ارشد نصرال.یک طرفدار او در سال 1979 در بارزویای لبنان به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ناصر بعلبک آغاز کرد و چند سال بعد در سال 1364 به همراه پدرش در سفری به ایران آمد. اما پس از یک سال به دلیل بحران در لبنان به زادگاهش بازگشت و به تحصیل ادامه داد. در سال 1994 با موافقت پدرش در جبهه های جنوب لبنان به رزمندگان حزب الله لبنان پیوست. وی تازه ازدواج کرده بود و در شهریور 1376 در سن 18 سالگی در عملیاتی که در منطقه الطفاح در منطقه جبل الرفیعه به همراه تعدادی دیگر از همراهان انجام داد به شهادت رسید. در اولین سالگرد درگذشت هادی حسن نصرالله در 24 شهریور 1377، خیابان شهید هادی حسن نصرالله در بیروت پایتخت این کشور با حضور رفیق حریری رئیس جمهور وقت و برخی از وزرا افتتاح شد. اعضای دولت پارلمان لبنان

آموزش و پرورش

حسن نصرالله تحصیلات ابتدایی خود را در زادگاهش و دوره راهنمایی را در محله ای به نام سن الفیل در شرق بیروت گذراند. تحصیلات متوسطه را در روستای البزوریه در جنوب لبنان به پایان رساند و در سال 1355 در سن 16 سالگی برای تحصیل حوزه علمیه به شهر نجف عراق رفت و در بعلبک به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. انگیزه اصلی ایشان برای رفتن به نجف و فراگیری علوم اسلامی، آقا محمد غروی امام شهر صور بود. نصرالله در سال 1368 برای گذراندن دوره های علمی به قم رفت، اما یک سال بعد به دلیل شدت تنش ها در لبنان، به درخواست شورای حزب الله به بیروت بازگشت.

نصرالله پس از اخذ دبیرستان و همزمان با آغاز جنگ داخلی لبنان به جنبش امل پیوست و به عنوان مسئول سازمانی جنبش شیعی امل در روستای البزوریه مشغول به کار شد. وی در دوران تحصیل در مدرسه امام منتظر به فعالیت های تشکیلاتی در نهضت امل پرداخت و همزمان به عضویت دفتر سیاسی آن برگزیده شد.

شایعه سکته مغزی

در آخرین روزهای سال 2022 و در پی انتشار بیانیه ای که شبکه المنار پخش کرد، سخنرانی نصرالله در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی به دلیل بیماری وی لغو شد. این پرونده گمانه زنی ها مبنی بر سکته مغزی را افزایش داد.

در همین رابطه، حسین الغاوی، روزنامه‌نگار سعودی در توئیتی نوشت: عوارضی که باعث بستری شدن حسن نصرالله در بیمارستان شد، با شایعات آنفلوآنزا تناقضی ندارد، اما وی برای دومین بار دچار سکته مغزی شد و به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) منتقل شد. در بیروت.»

نماینده امام خمینی در لبنان

در دیدار حسن نصرالله با سید روح‌الله خمینی در تهران در سال 1360، خمینی وی را به عنوان نماینده خود در امور حسبیه و تأسیس امور شرعیه در لبنان منصوب کرد. نصرالله 21 ساله بود که این حکم را دریافت کرد و اولین رهبر حزب الله لبنان بود که چنین حکمی را از روح الله خمینی دریافت کرد. نصرالله همچنین در سال 1361 به عنوان سرپرست تیم ورزشی جنبش امل به تهران سفر کرد که به دلیل شروع جنگ لبنان در سال 1982 این سفر به پایان نرسید.

نصرالله در سال 1366 تصمیم گرفت برای ادامه تحصیلات دینی به قم مهاجرت کند. دو سال در حوزه علمیه قم تحصیل کرد. نصرالله در این مدت زبان فارسی را به خوبی آموخت و در میان نخبگان سیاسی و نظامی ایران دوستان صمیمی پیدا کرد. در سال 1368 به لبنان بازگشت.

وی در سخنرانی ها و جلسات خود بارها بر حمایت ایران از حزب الله تاکید کرد. در سال 2015، پس از اعمال تحریم‌های بانکی توسط دولت آمریکا علیه حزب‌الله، نصرالله اعلام کرد که این تحریم‌ها بی‌اثر هستند، زیرا این سازمان تمام نیازهای آن، از غذا و پوشاک گرفته تا… مستقیماً از جمهوری اسلامی موشک و موشک دریافت می کند.

نصرالله در سخنان خود از انقلاب اسلامی ایران دفاع می کند و آن را وظیفه ای بر اساس قانون وفاداری می داند. سید حسن نصرالله نماینده مردم ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش حزب الله در صورت حمله اسرائیل و حامیان آن به ایران گفت: رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران مانند پدر و پسر است و در صورت حمله از سوی رژیم صهیونیستی. متجاوزان، ما از ایران دفاع خواهیم کرد، حتی اگر بتوان با فدا کردن بقای جمهوری اسلامی، این کار را کرد و این نه به خاطر تعصب، بلکه به خاطر منافع واقعی جهان اسلام است.

حزب الله

ساخت و ساز

در سال 1982، همزمان با حملات اسرائیل به جنوب لبنان و پس از ربوده شدن امام موسی صدر، به دلیل اختلافات سیاسی-نظامی بین رهبران جنبش امل، آقای حسن به همراه برخی دیگر از مقامات امل رهبری کرد. حرکت. آقای عباس موسوی که تمایلاتی به انقلاب ایران داشت از این گروه خارج شد که در واقع مقدمه تأسیس حزب الله شد. در همان سال 1361 به رهبری موسوی هسته حزب الله تشکیل شد. در این زمان موسوی می خواست بر فعالیت و نفوذ سوریه در زمان حافظ اسد در لبنان بیفزاید. اما نصرالله اصرار داشت که این گروه بر حملات به سربازان آمریکایی و اسرائیلی تمرکز کند.

مسئولیت ها

سید حسن نصرالله از ابتدای تشکیل حزب الله در آنجا فعال بوده و در سال 1985 با مهاجرت به بیروت مسئولیت های سنگین تری را بر عهده گرفت. اولین مسئولیت خطیر نصرالله، آماده سازی نیروهای مقاومت و ایجاد یگان های نظامی بود و همزمان معاون ابراهیم امین، یکی از نمایندگان حزب الله در پارلمان لبنان بود. در سال 1987 همزمان با تأسیس کمیته اجرایی حزب الله، نصرالله به عنوان رئیس کمیته انتخاب شد. وی در همان زمان به شورای تصمیم گیری حزب الله نیز پیوست و مسئول اجرایی آن بود.

دبیر کل

پس از ترور آقای عباس موسوی توسط بالگردهای اسرائیلی در 16 فوریه 1992، با موافقت اتفاق آرا شورای تصمیم گیری حزب الله، نصرالله به عنوان دبیرکل حزب الله انتخاب شد. وی در زمان رهبری حزب الله 32 سال داشت و به گفته برخی انتخاب او به دلیل ارتباط خاص با جمهوری اسلامی ایران بوده است. به گفته بسیاری از روحانیون شیعه، نصرالله تحصیلات دینی کافی ندیده است، به همین دلیل است که در همان زمان تحصیلات خود را از سر گرفت.

در دوره نصرالله برخی از اعضای حزب الله در انتخابات لبنان شرکت کردند. نصرالله تصمیم گرفت شاخه سیاسی حزب الله را در کنار شاخه نظامی خود به یک بازیگر مهم در لبنان تبدیل کند. حزب الله 8 کرسی پارلمان لبنان را به دست آورد.

فعالیت های مبارزاتی علیه اسرائیل

سید حسن نصرالله از آغاز رهبری حزب الله لبنان موضعی تهاجمی علیه اسرائیل اتخاذ کرده است. یک سال پس از تصدی پست دبیرکل حزب الله در سال 1993، 26 سرباز اسرائیلی توسط حزب الله در درگیری بین دو طرف کشته شدند. جنگ حزب الله علیه اسرائیل همچنان باعث عقب راندن اسرائیل از جنوب لبنان شد. تعداد سربازان اسرائیلی که در سال 1997 کشته شدند به 40 نفر رسید. اسرائیل در سال 2000 با دشوار شدن شرایط مجبور به ترک لبنان شد. پیروزی حزب الله در بیرون راندن اسرائیل از جنوب لبنان و کشته شدن پسر نصرالله در جنگ 1997، سید حسن نصرالله را در جنوب لبنان بسیار محبوب کرد.

پس از خروج اسرائیل از لبنان، گروه های سیاسی رقیب و قدرت های خارجی خواستار خلع سلاح این گروه بودند، اما نصرالله با این امر مخالفت کرد.

جنگ داخلی سوریه

در 25 مه 2013، نصرالله اعلام کرد که حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه با «افراطی‌های اسلامی» می‌جنگد و «متعهد شد که گروهش به شبه‌نظامیان سوری اجازه نخواهد داد مناطق هم مرز با لبنان را کنترل کنند». سوریه در کنار ارتش سوریه می جنگد. وی در این سخنرانی تلویزیونی گفت: اگر سوریه به دست آمریکا، اسرائیل و تکفیری ها بیفتد، مردم منطقه ما وارد عصر تاریکی خواهند شد. در جولای 2014، برادرزاده نصرالله در جنگ سوریه کشته شد.

حمله 2024

در 27 سپتامبر 2024، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروی هوایی اسرائیل به مقر حزب الله در بیروت با هدف ترور نصرالله حمله کرده است.

روز بعد ارتش اسرائیل مدعی شد که نصرالله در جریان حمله هوایی به زیرزمین ساختمانی در منطقه ضاحیه بیروت کشته شده است. اما حزب الله در پاسخ به این ادعا بیانیه ای صادر نکرد.

تصویر کلی

نصرالله یک چهره محبوب در لبنان و دیگر کشورهای عربی است و با وجود این مخالفان سرسختی دارد. او نقش عمده ای در ورود حزب الله به عرصه سیاسی و قدرت گرفتن این گروه در ساختار دولت لبنان داشت. شهرت نصرالله به دلیل رویارویی با اسرائیل بیشتر شد و به چهره ای قدرتمند در این کشور تبدیل شد. برای جلوگیری از ترور توسط اسرائیل، او سال ها کمتر در معرض دید عموم قرار گرفته است. یک تیم حفاظتی متشکل از 150 نفر وظیفه حفاظت از او را بر عهده دارند. این تیم حفاظتی توسط عماد مغنیه ایجاد شده است. مسئولیت این تیم بر عهده ابوعلی جواد است. او داماد سید حسن نصرالله معروف به «صابر السید» است و دوره های پیچیده نظامی بسیاری را در ایران گذرانده است..

در فرهنگ عامه

در سال 2007، علا زلزالی خواننده لبنانی آهنگی به نام “یا نصرالله” ارائه کرد. جولیا بوتروس، خواننده مسیحی لبنانی، ترانه محبوب دیگری با عنوان «عشق من» با الهام از سخنان نصرالله در پیام تلویزیونی به مبارزان حزب الله در جنوب لبنان در طول جنگ 2006 برای او ساخت.

تبلیغات بنری