اخبار اخبار سیاسی

رکوردشکنی نیروگاه بوشهر با تولید هفت میلیارد کیلووات ساعت برق در سال گذشته

تبلیغات بنری


به گزارش کارشناس اقتصادی ایران، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه 8 مهر 1403 میزبان اعضای کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی بود.

در این دیدار که در جریان آن آخرین مسائل هسته ای کشور از جمله تولید انرژی، وضعیت صنایع و معادن، کشاورزی هسته ای، محیط زیست و سایر موضوعات مرتبط با فناوری های روز بحث و تبادل نظر شد، محمد اسلامی معاون رئیس جمهور تسلیت گفت. بر سر این حادثه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و جمعی از رهبران جبهه های مقاومت به مناسبت شهادت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله گفت: روح شهید سید حسن نصرالله و یارانش قرین رحمت است. خوب است و ما همه امیدواریم به فضل الهی خون پاک این شهدا موجب تسهیل و تسریع سقوط رژیم صهیونیستی و رژیم باطل خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سال 1400 ماموریت ما انتقال سازمان انرژی اتمی از مجتمع تحقیقاتی به تولیدی بوده است، گفت: در این زمینه مهمترین نیاز این بود که صنعت هسته ای و جایگاه آن را در رابطه با حال و آینده به نقطه ای مناسب برای حرکت در آن جهت ایجاد شود.

اسلامی تصریح کرد: این موضوع برای ما مهم بود تا با این تعریف بتوانیم ضمن حذف شایعات هسته ای در مورد کشورمان، پیشرفت این صنعت را در همه ابعاد تسریع کنیم تا آثار آن در زندگی مردم و ملت احساس شود. . اقتدار گسترش یافته و خدمت می شود.

وی افزود: در این راستا سندی با مشارکت همه ذی‌نفعان در چارچوب سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای تا سال 1420 تنظیم و تنظیم شد و توسط شهید آیت‌الله رئیسی در سال 1389 افشا و ابلاغ شد. دولت قبلی سندی که از برنامه های مهم آن می توان به توسعه انرژی هسته ای در سبد انرژی کشور و رسیدن به تولید 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای اشاره کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به برنامه های دیگر صنعت هسته ای مطابق با سند چشم انداز بیستم در حوزه های مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس این سند توسعه در حوزه بهداشت و محیط زیست را در سراسر جهان اجرا کرده ایم. این کشور در زمینه پرتوها، رادیوداروها و ایزوتوپ ها قرار دارد. اینها امور و مواد اولیه مورد نیاز شاخه های دانش است و راه را برای علوم و فنون پیشرفته باز می کند.

اسلامی تاکید کرد: گسترش پرتودهی در مراکز مهم کشاورزی کشور که منجر به پیشگیری از ضایعات و از بین بردن بقایای آفات و سموم می شود، هزینه های ضایعات محصولات کشاورزی را از بین می برد و با رونق صادرات منجر به تحول می شود. در معیشت و اقتصاد

معاون رئیس جمهور به توسعه فعالیت های سازمان انرژی اتمی در حوزه معدن اشاره کرد و گفت: در این مدت و بر اساس سند چشم انداز، با همکاری همه بخش های خصوصی در حوزه صنعت و معدن فعالیت های معدنی خود را افزایش دادیم. استخراج و تمامی قابلیت ها را در این راستا فعال کرد.

وی با تاکید بر اینکه مرکز سیستم ایمنی هسته ای کشور زیر نظر سازمان انرژی اتمی وظیفه حفاظت از جان مردم در برابر تشعشعات را بر عهده دارد و در سراسر کشور پیگیر این موضوع است، گفت: وظیفه این مرکز است نظارت شود تا مردم از خطر تشعشعات در امان باشند و تشعشعات باید دور باشد و از این نظر موضوع در معادن بدویتر است.

نیروگاه بوشهر با تولید هفت میلیارد کیلووات ساعت برق در سال گذشته رکورد شکست.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان انرژی اتمی نظارت بر این موضوع و پیگیری کار بهره برداری و ساخت اورانیوم برای تولید کیک زرد در معادن کشور است چرا که برای تولید برق در نیروگاه ها لازم است. در حال ساختن هستند. ایران از نظر حجم ذخایر معدنی مواد رادیواکتیو محدود است که به دلیل ممنوعیت و عدم فروش آن به ما، مواد رادیواکتیو باید گرم به گرم شناسایی و جمع‌آوری شوند.

عضو هیات وزیران در دولت چهاردهم با اشاره به رکوردشکنی ایستگاه تولید برق بوشهر در این دوره مدیریت سازمان انرژی اتمی، افزود: نیروگاه تولید برق بوشهر بیش از هفت میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد. در سال گذشته توانسته است به امتیاز 100 درصدی از نظر کارایی و رتبه بندی ایمنی دست یابد.

وی ادامه داد: نیروگاهی که توانسته هزینه سوخت های فسیلی را در این ده سال فعالیت خود با نرخ امروز جبران کند دو برابر هزینه است.

اسلامی با تاکید بر اینکه انتشار گازهای آلاینده از نیروگاه اتمی بوشهر وجود ندارد و بهره وری نیروگاه اتمی بوشهر توجیه اقتصادی دارد، گفت: در دهه های گذشته ساخت نیروگاه اتمی پیگیری نمی شد امروز کار جدی برای ساخت نیروگاه های تولید برق در شمال و جنوب کشور در حال انجام است

وی افزود: در حال حاضر مطالعات میدانی، تفسیر، زمین شناسی و انتخاب زمین در دستور کار است که حدود دو سال به طول می انجامد چرا که ساخت نیروگاه هسته ای معمولا بین 5 تا 7 سال زمان می برد.

اسلامی تصریح کرد: در این زمینه ساخت نیروگاه های ایران با ظرفیت 300 مگاوات در دستور کار قرار دارد و هم اکنون کارگاه ها و کارخانه های داخلی کشورمان فعال هستند. این همان چیزی است که ایران را به تازگی اعلام کرد که برنامه جاه طلبانه خود در صنعت هسته ای را کنار می گذارد.

وی ادامه داد: یعنی ما راه درست را طی کردیم و امروز بحث بمب را رها کرده ایم و چون خود نیروگاه برق می سازیم این مسائل را مطرح می کنند.

رئیس کمیسیون انرژی اتمی در بخشی دیگر از دیدار با نمایندگان مجلس با اشاره به پیشرفت های بزرگی که ایران در زمینه رادیوداروها و آب سنگین به دست آورده است و کشورمان را به یکی از بهترین کشورهای جهان تبدیل کرده است، گفت: گفت: در این دوره از فعالیت این سازمان تلاش کردیم با سم پاشی و باج‌گیری صنعت هسته‌ای کشورمان، دیپلماسی علمی و فناوری را برای مقابله با تصویر دشمنان ادامه دهیم.

وی افزود: در همین راستا این روند در آخرین نشست آژانس بین‌المللی انرژی پیگیری شد و علاوه بر برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشورمان، ایران میزبان برنامه‌های جانبی نیز بود. اتفاقی که بازدیدهای ما را با مراکز علمی دنیا آغاز کرد و توانستیم پروژه های مشترکی با کشورهای دیگر داشته باشیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت هسته‌ای برای حفظ و توسعه نیروی انسانی خود با توجه به گسترش این صنعت نیازمند بیشترین همکاری ممکن است، گفت: در بحث جهاد باید در سیاستگذاری‌های بسیاری انجام شود درهای باز و فناوری های باز این کار در محیط رسانه ای، مجازی و اطلاعاتی انجام شد. این رویکردی است که توانسته بازدید از مراکز هسته ای ما را با رشد قابل توجهی که قابل مقایسه با گذشته نیست به ارمغان بیاورد.

وی افزود: در این راستا نشان دادن نقش صنعت هسته ای در زندگی مردم از طریق طنز در سریال های تلویزیونی و ارتباط مستمر با دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان و همچنین گسترش دبیرستان های انرژی اتمی به 20 مدرسه و توسعه آنها بر اساس شهری که در آن نیروگاه احداث می شود در دستور کار قرار دارد.

اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دوازدهم از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای کشور، راکتور تحقیقاتی تهران و آزمایشگاه رادیودارو بازدید کردند و در جریان آخرین دستاوردهای فناوری سازمان انرژی اتمی قرار گرفتند.

تبلیغات بنری