اخبار اخبار تکنولوژی

دانشگاهیان از برج عاج خود خارج شوند

تبلیغات بنری


احمد فرهان محمد سعدالله امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ستاد رسانه ای بنیاد علم و فناوری المصطفی(ص) اظهار کرد: علمای مسلمان در گذشته نفوذ زیادی در جهان داشتند اما اکنون باید تلاش کنند. به سختی می توان به دنیا نشان داد که هنوز می توانند از نظر علمی تأثیرگذار باشند و مشکلات را حل کنند.

وی از زحمات بنیاد علمی و فناوری المصطفی(ص) در معرفی و تجلیل از دانشمندان برتر قدردانی کرد و گفت: باید با قدردانی، اهمیت آثار تجلیل شده در جایزه المصطفی(ص) را بیش از پیش نشان دهیم. تلاش گروه پژوهشگران حامی برندگان جوایز.

عضو ناظر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی ادامه داد: گاهی یک فرد را بیش از حد تحسین می کنیم، اما باید به گروه یا گروهی که حامی او هستند نیز نشان دهیم.

پیشنهاد دیگر این محقق مالزیایی این است که پیش از اعلام اسامی برگزیدگان، فهرست برگزیدگان نهایی جایزه مصطفی (ص) اعلام شود.

وی همچنین درخواست کرد که برندگان جایزه مصطفی (ص) به عنوان سفیران این جایزه معرفی شوند و در مجامع عمومی سخنرانی هایی برای الهام بخشیدن به دیگران و جوانان ارائه شود.

احمد فرهان محمد سعدالله در تشریح این پیشنهاد گفت: این امر موجب انگیزه بیشتر مردم برای فعالیت علمی در جهان اسلام و تایید جایگاه کشورهای اسلامی می شود.

رئیس دانشگاه پوترا مالزی با اشاره به اینکه این دانشگاه میزبان دومین برنامه تبادل علمی و فناوری (STEP) در سال 2016 بوده است، بر شبکه سازی بین علمای جهان اسلام که در برنامه STEP به دست آمده و یکی از آنها محسوب می شود، تاکید کرد. دستاوردهای این برنامه علمی وی برای ادامه همکاری های تحقیقاتی گفت: یکی از پژوهشکده های ما (در نتیجه برنامه STEP) همچنان با موسسات علمی در سراسر جهان کار می کند و به همین دلیل است که ما به چنین انجمن ها و بسترهای ارتباطی نیاز داریم که همه ما را به ارمغان بیاورد. با هم

ایشان همچنین پیشنهاد دیگری دادند و گفتند که می‌توان مجمع جامع‌تری ایجاد کرد که همه دانشگاه‌های کشورهای اسلامی هر دو یا سه سال یک‌بار تشکیل جلسه دهند.

به گفته رئیس دانشگاه پوترا، نشریات علمی و روزنامه ها برای ایجاد شبکه های ارتباطی بهتر بسیار مهم هستند. اما در نهایت مغز متفکر همه اینها افرادی هستند که فداکارانه کار را پیش می برند.

دانشگاهیان باید برج های عاج خود را ترک کنند

تبیین نقش دانشگاه ها در ارتباطات علمی

احمد فرحان محمد سعدالله در پاسخ به سوالی درباره نقش دانشگاه ها در انتقال علم گفت: ما نمی توانیم فقط در دنیای آکادمیک خود زندگی کنیم، بنابراین حداقل در دانشگاه پوترا معتقدیم که باید از انتشار مقاله فراتر رفت. در اینکه چاپ مقاله علمی در دانشگاه مهم است شکی نیست، اما ممکن است افراد خارج از دانشگاه از این مقالات مطلع نباشند یا قدردان ما نباشند یا آگاه باشند اما توجهی نکنند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین چالش دانشگاه ها از نظر علمی این است که برج عاج خود را رها کرده و وارد برج دانش شوند و علم را به مردم تحویل دهند.

این مقام دانشگاهی در توضیح این تغییر گفت: برج عاج انحصاری و دور از سایرین است. اما در برج دانمارکی باید درگیر مسائل شد، آموزش داد، ظرفیت ایجاد کرد و جامعه را الهام بخشید.

فرهان سعدالله با اشاره به اینکه اکثر برگزارکنندگان جوایز و دانشگاهیان بیشتر تمایل دارند که برندگان را معرفی کنند تا اینکه نشان دهند دستاوردهای آنها چگونه جهان را تغییر داده است، افزود: به عنوان مثال. احمد فوزی اسماعیل برنده جایزه مصطفی 2023 از مالزی دوست عزیزم، دانشمند برجسته و ممتازی در زمینه فناوری غشاء است، اما چرا با معرفی او به عنوان برنده نشان ندهیم که چگونه فناوری غشاء دنیا را تغییر داده و چه تأثیراتی داشته است. ? این کار نیاز به ظرفیت سازی دارد که در کشورهای ما ضعیف است.

وی بیان کرد: اگر هدف ما ایجاد انگیزه در جوانان برای علم آموزی و تغییر روند فعلی است، باید از خود دانشمند فراتر رفته، به شخصیت او توجه کنیم و تاثیر و کار او را برجسته کنیم. این امر نه تنها برای عموم مردم در حال حاضر، بلکه برای نسل جدید و دانشجویان آینده و همچنین سیاست گذاران و دولت ها که از آن به خوبی استفاده می کنند، سودمند خواهد بود.

علاقه به تحقیق و نوآوری در مالزی در سه برنامه

رئیس دانشگاه پوترا افزود: مردم متوجه می شوند که نتیجه تلاش این دانشمند مفید است چرا ما نمی توانیم از این فرد برای کمک به حل مشکلات بزرگتر استفاده کنیم؟ بنابراین جایزه مصطفی (ص) باید نقطه شروعی برای برندگان به سوی پیشرفت بیشتر باشد. این پایان کار آنها نیست، بلکه آغاز فرصت های جدید است.

فرحان سعدالله در خصوص ارزیابی عملکرد کلی مالزی در زمینه علم و تحقیقات گفت: دولت مالزی به ویژه وزارت آموزش عالی در اوایل سال 2005 روند جدیدی را آغاز کرد و برای اولین بار استراتژی اختصاصی برای ارتقای تحقیق و نوآوری معرفی شد. اجرا شد. این روند با برنامه ده ساله دیگر آموزش عالی از سال 1394 تا 2026 ادامه یافت و اکنون در حال اجرای طرح زیر هستیم: در هر یک از این دوره ها به تحقیق و نوآوری توجه ویژه ای شده است.

وی ادامه داد: در مالزی روند علاقه به تحقیق بهتر شده است اما هنوز امکانات زیادی برای بهبود وجود دارد. ما می خواهیم تحقیقات تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم و به همین دلیل است که من در مورد تأثیر علمی فراتر از انتشار (مقاله) صحبت می کنم، زیرا ما از نظر انتشار مقالات علمی در موقعیت خوبی هستیم و آثار دانشمندان مالزیایی به خوبی در مجلات معتبر منتشر می شوند.

رئیس دانشگاه پوترا اظهار داشت: ارتباط بین محققان، آموزش عالی همچنان ضعیف و صنعت همچنان ضعیف است. بنابراین، مرحله بعدی استراتژی های آموزش عالی در مالزی، به ویژه در حوزه تحقیق و نوآوری، برای دستیابی به این اهداف تدوین شده است.

احمد فرهان محمد سعدالله، دانشجوی دکترای مطالعات حمل و نقل از دانشگاه لندن در سال 1995 و مدرک کارشناسی ارشد در رشته مطالعات حمل و نقل از همین دانشگاه در سال 1990، کار خود را به عنوان مدرس در دانشگاه ساینس مالزی آغاز کرد و مسئولیت های مختلفی از جمله هماهنگ کننده را بر عهده داشت. از واحد توسعه نوآوری و فناوری، رئیس پلت فرم تحقیقات مهندسی و فناوری و بخش مدیریت نوآوری، تحقیق و نوآوری، دانشگاه Sains مالزی. این دانشگاه علاوه بر این، سوابق اجرایی او شامل ریاست گروه ایمنی جاده ای استراتژی ملی اقیانوس آبی (NBOS)، عضویت در کمیته حمل و نقل عمومی زمینی (SPAD) و مدیرکل موسسه تحقیقات ایمنی جاده ای مالزی (MIROS) از سال 2017 تا 2020 است. وی معاون آموزشی (دانشگاهی و بین المللی) در دانشگاه علوم بود.

تبلیغات بنری