اخبار اخبار اقتصادی

سبد کالای ۵ میلیون تومانی در کنار افزایش دستمزد کارگران

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، طی ماه های گذشته طرح افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم در دستور کار مجلس قرار گرفت که ابهام موجود در ماده 41 قانون کار در خصوص تعیین دستمزد رفع می شود. . متناسب با تورم.

مشام زهریان نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و طراح این طرح به مجله توژال گفت: با توجه به ابهام قانونی در افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم، طرح اصلاحی ماده 41 قانون کار مدتی پیش در مجلس تصویب شد و اعلام شد که برای بررسی آن به کمیته تخصصی یعنی کمیته اجتماعی ارجاع می شود متناسب با تورم .

وی افزود: طبق ماده 41 قانون کار «افزایش حقوق باید بر اساس نرخ تورم انجام شود» و کلمه «بر اساس» مبهم است و به همین دلیل در سال های گذشته به ویژه از سال 1396 و به استثنای سال 1401 افزایش حقوق در واقع کمتر از نرخ تورم بوده است. به عنوان مثال افزایش حقوق کارگران در سال گذشته 22 درصد با نرخ تورم 45 درصد بوده است. تعبیر دولت این است که از آنجایی که در قانون عبارت «با غرامت» وجود دارد، این الزام نیست، بنابراین سعی شد این ابهام در قانون رفع شود و ماده 41 قانون کار اصلاح شود تا افزایش حقوق حداقل برابر با تورم باشد. نرخ

وی ادامه داد: برای رفع این ابهام پیشنهاد دادیم با تغییر عنوان به نرخ تورم با توجه به نرخ تورم، ماده 41 اصلاح شود و شورای عالی کار ملزم شود نرخ تورم را با افزایشی که هر سال به تصویب شورای عالی کار می رسد، افزایش دهد. سال

در همین راستا محسن باقری – عضو کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران در گفتگو با مجله توژال از وی از طرح پیشنهادی مجلس برای اصلاح اصل 41 و تلاش نمایندگان برای این منظور استقبال کرد اما گفت: تغییر عبارت «بر اساس نرخ تورم» به عبارت «بر اساس نرخ تورم» کمکی به تعیین کارگران نمی کند. دستمزد

وی علت این مشکل را تشریح کرد و گفت: متاسفانه هنوز در مبانی تعیین دستمزد و بحث معیشت با مشکل مواجه هستیم، اما اگر مبنای درستی باشد، تعیین دستمزد کار سختی نیست، بنابراین نظر ماست این است.» اگر اصلاحیه ای در ماده 41 قانون کار انجام شود باید روی سبد معیشت باشد زیرا مبنای ما برای تعیین دستمزد تورم سبد معیشت است. هزینه های نیروی کار زیاد است و تورم سبد هزینه ها را می خورد، در حالی که ما افزایش را بر درآمدها تحمیل می کنیم، بنابراین تورم شاخص خوبی برای افزایش دستمزد نیست.

باقری ادامه داد: هر ساله درصدی متناسب با تورم افزایش می یابد اما اگر تورم را 20 درصد فرض کنیم و افزایش دستمزد را 20 درصد در نظر بگیریم، تاخیر در دستمزد و افزایش چند برابری مواد و مواد غذایی در طول سال رخ می دهد. نیز در نظر گرفته می شوند. آیا موقعیت دارد؟ کارگران دستمزد انباشته دارند و مخارج زندگی آنها تامین نمی شود، بنابراین انتظار داریم اگر در مجلس قصد اصلاح اصل 41 وجود دارد، روی سبد معیشت قرار گیرد و اصل 41 با رویکرد تقویت کارگران اصلاح شود. سبد معیشت

5 میلیون تومان سبد کالا با افزایش دستمزد کارگران

اکثر فعالان کارگری و مراجع کارگری بر این باورند که در اصلاح ماده 41 قانون کار با هدف افزایش دستمزد کارگران، نمایندگان باید بیشتر به بحث سبد معیشت و بند 2 ماده 41 بپردازند. فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی نیز در گفت و گو با مجله توژال بر لزوم توجه به معیشت کارگران در جریان اصلاح ماده 41 قانون کار تاکید کرده و می گوید: اگر طراحان در این مقاله به دنبال تغییر عبارت هستند باید به سبد معیشت و بند ۲ در کنار آن نگاه کنند زیرا بدون نگاه به سبد معیشت کارگران دستمزد واقعی دریافت نمی کنند.

وی با بیان اینکه بند 2 ماده 41 مکمل بند 1 است، افزود: قانونگذار بند 2 را برای پوشش سبد معیشت خانواده مشخص کرده و در غیر این صورت مانند بند 1 است که بر اساس اعلام رسمی از سوی مراجع، نرخ تورم را محاسبه می کند. این کافی بود، زیرا ممکن است نرخ تورم در برخی از ماه‌های سال کاهش یا افزایش یابد، زیرا سبد معیشت در بند 2 برای پوشش هزینه‌های زندگی خانواده در نظر گرفته شده است. از طراحان اصلاحیه اصل 41 تقاضا داریم ضمن تغییر عبارت، سبد معیشت را نیز مد نظر قرار دهند، زیرا این دو بند بهم پیوسته و مکمل یکدیگر هستند، به طوری که در صورت کاهش تورم در برخی سال ها، باید به سبد معیشت نیز توجه شود. با بند اول به منظور جبران هزینه های زندگی کارگران.

با توجه به اظهارنظر فعالان کارگری و درخواست مسئولان کارگری، به نظر می رسد نمایندگان مجلس و تدوین کنندگان طرح بحث، معیشت خانواده های کارگری را نیز در بررسی و اصلاح اصل 41 مد نظر قرار داده اند، به طوری که احمد بیگدیلی – عضو کمیسیون اجتماعی مجلس وی اخیراً از طرح پیشنهادی توزیع سبد غذایی 5 میلیون تومانی بین کارگران خبر داد و گفت: در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 41 قانون کار و نحوه تعیین دستمزد کارگران، درصدد هستیم تا یک خوراکی پیشنهاد کنیم. طرح سبد کالایی که شامل چند نوع کالای اساسی می شود زیرا اگر توزیع سبد کالا به قانون تبدیل شود، هیچکس از اجرای آن امتناع می کند.

وی همچنین گفت: بر اساس این پیشنهاد سبد غذایی شامل مرغ، گوشت، برنج و روغن به صورت ماهانه بین کارگران توزیع می شود تا حداقل دستمزد به خط فقر برسد حقوق منجر به عدم وجود تورم می شود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: سعی می کنیم علاوه بر افزایش نقدی دستمزدها، کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز کارگران را در قالب سبد کالایی از وزارت کار یا دولت به صورت ماهانه توزیع کنیم و بخشی از کالاها توسط شرکت های دولتی تامین می شود و نقدینگی افزایش یافته و تولید رونق گرفته است.

به گزارش توژال، با توجه به تلاش مجلس برای افزایش دستمزد کارگران با اصلاح اصل 41 و پیشنهاد توزیع ماهیانه سبد غذایی بین خانوارهای کارگری، باید منتظر ماند و دید دولت و کارفرمایان تا چه حد این موضوع را می پذیرند. طرح پیشنهادی مجلس نمایندگان و اصلاحات آن عمدتاً با اصلاح اصل 41، حقوق و دستمزد کارگران تا چه حد خواهد بود؟

تبلیغات بنری