اخبار اخبار فرهنگی

«خون شریک» بودن ایران و لبنان از کجا آغاز شد؟

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، لبنان کشوری پیچیده حاوی اقوام، طوایف و گرایش‌های مذهبی مختلف است و اگرچه یکی از واحدهای سیاسی مستقل در جهان عرب به شمار می‌رود، اما تنوع قومیتی و قبیله‌ای در این کشور، آن را به یک کشور تبدیل کرده است. مکان متمایز جزیره کوچک به پدیده های متفاوتی تبدیل شده است.

بنابراین بررسی پیشینه روابط فرهنگی ایران و لبنان بسیار حائز اهمیت است پیشینه تاریخی روابط دو کشور نشان می دهد که مردم و نخبگان دو کشور همواره تعاملات خوبی با یکدیگر داشته اند. این روابط در دوران صفویه و مهاجرت علمای کوه امل به ایران تقویت شد و در دوران پیروزی انقلاب اسلامی گسترش یافت.

رشد آگاهی شیعیان معاصر لبنان مرهون زحمات امام موسی صدر است و تلاش های امام موسی صدر در عرصه سیاسی و اجتماعی و نیز تأثیرات انقلاب اسلامی ایران، شیعیان لبنان را به یکی از قدرتمندترین طوایف تبدیل کرد. . در این کشور.

ادامه بی توجهی و ظلم به مردم جنوب لبنان، امام موسی صدر را متوجه ایجاد یک تشکل سیاسی رسمی در کنار شورای عالی برای رفع محرومیت های جامعه لبنان به ویژه مردم جنوب این کشور کرد. وی با هدف تحقق عدالت و برابری برای همه در جنوب لبنان و سایر نقاط این کشور معتقد بود که باید بدون تبعیض بین قبایل لبنان و صرفاً با تکیه بر ملیت لبنانی به دنبال رفع محرومیت از جامعه باشیم. لذا در همین راستا «جنبش محرومین» را تأسیس کرد تا ضمن ایجاد تعادل بین طوایف مختلف لبنان، محرومیت را از کل جامعه لبنان بزداید.

«تقسیم خون» ایران و لبنان از کجا آغاز شد؟شهید چمران و سید احمد خمینی – لبنان

اهداف اصلی شیعیان از این اقدام عبارت بودند از: کسب سهم بیشتر از قدرت، موقعیت مساعد در نظام سیاسی لبنان، حفاظت از مناطق شیعه نشین هم مرز با اسرائیل، اختصاص بودجه و طرح های ساختمانی به مناطق شیعه نشین و برخورد با شیعیان. شکایات پس از این دوره، شورای عالی تشیع در سطح رهبران و گروه‌های رسمی بین‌المللی فعالیت بیشتری داشت و «جنبش مستضعفین» علاوه بر تحقق اهداف شیعی، سازماندهی توده‌های محروم لبنان را نیز بر عهده داشت.

جنبش محرومان به رهبری امام موسی صدر به سرعت در میان مردم لبنان به ویژه شیعیان که از ابتدایی ترین امکانات سیاسی و اجتماعی محروم بودند، جایگاه ویژه ای پیدا کرد. تلاش او در عرصه اجتماعی باعث شد تا بتواند رهبری سنتی جامعه شیعه را در عرصه سیاسی جابجا کند و نماینده اصلی دردها و خواسته های شیعیان شود. اگرچه مهمترین محور فعالیت این جنبش بر تأسیس نهادهای اقتصادی و اجتماعی برای قبایل مختلف لبنان به ویژه قبایل محروم این کشور بود، اما در عمل جوانان شیعه به طور مخفیانه آموزش نظامی برای مقابله با اسرائیل می دیدند. در همین راستا، پس از دیدار امام موسی صدر با جمال عبدالناصر، گروهی از جوانان شیعه برای فراگیری فنون نظامی به مصر اعزام شدند.

با بازگشت این جوانان به عنوان اولین کادرهای مقاومت لبنان، عملیات تهاجمی مشترک رزمندگان فلسطینی و لبنانی در شمال فلسطین اشغالی آغاز شد که تا اوایل سال 1972 ادامه یافت و پس از آن و با تلاش امام موسی صدر مؤسسه صنعتی جبل امل به ریاست مصطفی شمران رسماً آغاز به کار کرد.

شیعیان به رهبری امام موسی صدر تا سال 1354 در یکی از دوره های آموزشی در بعلبک به فعالیت های نظامی خود ادامه دادند که ناگهان مین ضد تانک در دستان مربی آموزشی منفجر شد و 28 نفر به شهادت رسیدند 45 نفر دیگر مجروح شدند. اگرچه در این شرایط امام موسی صدر فرصتی برای اعلام عمومی نهضت نظامی ندید، اما خبر انفجار بعلبک امام موسی صدر را مجبور کرد تا تولد شاخه نظامی «جنبش مطرود» را رسما اعلام کند. عنوان «نیروهای مقاومت امل لبنان».

«تقسیم خون» ایران و لبنان از کجا آغاز شد؟تصویری از امام موسی صدر و زنان مجاهد لبنانی

این اولین بار در تاریخ لبنان بود که قبیله شیعه حضور خود را در چارچوب یک سازمان نظامی مستقل و غیر وابسته به دیگران تثبیت کرد. اگرچه شیعیان با تأسیس این جنبش تحت رهبری یک نهاد مذهبی و با حمایت دولت سوریه، در صدد رسیدن به اهداف واقعی خود در جامعه لبنان بودند، اما به دلیل موانعی مانند آغاز جنگ داخلی لبنان، شیعیان برای دستیابی به اهداف خود با مشکل مواجه هستند.

آقای عبدالله مرتضی عاملی از شاگردان شهید چمران در لبنان است. به همین دلیل با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تعدادی از شاگردان شهید که از اعضای نهضت امل بودند، همراه وی به ایران آمدند. این گروه در جنگ های نامنظم همراه شمران بودند. او نیز با او وارد ایران شد. تعدادی از دانش آموزان لبنانی شهید شمران در دفاع مقدس به شهادت رسیدند شهید عبدالرضا الموسوی و شهید علی عباس اشاره کرد

تاریخ شهادت «سید عبدالرضا موسوی» حدود 50 روز قبل از شهادت دکتر مصطفی شمران است که در ارتفاعات الله اکبر به شهادت رسید.

علی عباس علیرغم سن کمی که داشت، چنان رهبر فهیمی بود که شهید چمران برای او وظایف ویژه ای محول کرد. یکی از مهمترین کارهایی که بر عهده شهید علی عباس گذاشته شد، توقف تانک های عراقی در اهواز بود. در ابتدای سال 1360 در حالی که تعداد کمی از رزمندگان او را همراهی می کردند به سمت سدی حرکت کرد در حالی که در محاصره تعداد زیادی تانک عراقی بود با توسل به بمباران این تانک ها را منهدم و غرق کرد پیشروی نیروها به سمت اهواز

«تقسیم خون» ایران و لبنان از کجا آغاز شد؟شهید علی عباس در کنار شهید شمران

علی عباس سرانجام در بیست سالگی در سوسنگرد به شهادت رسید.

علاوه بر این حسن الشتری و تولد در دست من دو تن از نیروهای مستشاری ایران نیز در لبنان به شهادت رسیدند. علاوه بر این، چهار نفر از دیپلمات های ما در این کشور ربوده شدند. بنابراین فرمایش مقام معظم رهبری چه کسی در 13 مهرماه در حضور جمعی از پیشکسوتان و فعالان عرصه جهاد و مقاومت گفت: امروز حادثه ای مشابه جنگ تحمیلی در فلسطین و لبنان به چشم می خورد.جنگ فقط برای دفاع از وطن نبود، علت این جنگ دفاع از اسلام بود. شهدای ما در خارج از مرزها با همین منطق با دشمنان جنگیدند.

تبلیغات بنری