اخبار اخبار اقتصادی

می‌توانیم ۵ میلیارد دلار صادرات سازه‌های فولادی داشته باشیم

تبلیغات بنری


به گزارش مجله توژال، احمد کرم راد در اولین گردهمایی مدیران صنعت سازه های فولادی اظهار کرد: چهار وزارتخانه را در تولید اسکلت فلزی خودکفا کردیم. در سال‌های پس از جنگ، وزارت نیرو تقریباً تمامی سازه‌های فولادی را وارد کرد و با ورود همکارانمان در بخش‌هایی مانند نیروگاه، پل، شفت و سد، اکنون پیشروترین تولیدکننده این تجهیزات در کشور هستیم.

تمامی سازه های فولادی در مراحل عسلویه توسط شرکت های ایرانی ساخته شده است

وی افزود: سازه های کره ای، چینی و اروپایی در فازهای 9 و 10 در عسلویه در وزارت نفت نصب شد اما با ورود شرکت های ایرانی در این بخش به خودکفایی رسیدیم. در حال حاضر کلیه سازه های فولادی در مراحل عسلوی توسط شرکت های ایرانی ساخته می شود.

نایب رئیس انجمن سازه های فولادی خاطرنشان کرد: در وزارت حراست توسعه نیشکر، خودروسازی، صنایع فولاد و همه صنایع توسط همکاران ما به خودکفایی رسیده است.

کرمراد افزود: در حال حاضر به وزارت راه و شهرسازی رسیده ایم و در نهضت ملی مسکن بحث سود مردم مطرح است. ما خدمات خود را در بخش راه ارائه کرده ایم. تقریبا هیچ پل در ایران با قطعات خارجی ساخته نمی شود. اما در بحث مسکن همیشه رقابت بین بتن و فولاد وجود داشته که منجر به انحراف ذی نفعان شده است.

وی تاکید کرد: نمی گوییم سازه بتنی بد است یا سازه فلزی خوب است. موضوع اصلی به فرآیند اجرا مربوط می شود. در سازه های بتنی از آنجایی که در کشور با چهار فصل زندگی می کنیم و همچنین نظارت و کنترل ضعیفی بر ریختن بتن داریم، از مقاومت و پایداری سازه کاسته می شود. فاصله تولید بتن تا محل پروژه باید کمتر از 45 دقیقه باشد اما بتن در این مدت به پروژه نمی رسد. بتن ریخته شده در بهار با رطوبت هوا یا بتن ریخته شده در دمای منفی 5 درجه یا مثبت 5 درجه ساختاری ناهمگن به ما می دهد.

نایب رئیس انجمن سازه های فولادی گفت: این مشکلات در سازه های فلزی وجود ندارد. زیرا سازه فولادی یکپارچه بوده و از طبقه اول تا آخرین طبقه دارای رفتار یکسان می باشد. زمستان و تابستان تاثیری بر آن ندارد زیرا در کارخانه ساخته شده است. نظارت کافی دارد و باعث می شود ساختار قابل اعتمادتری داشته باشیم. در زلزله سرپل دهاب تقریباً تمامی سازه های بتنی به طور کامل تخریب شده و یا دچار خرابی های نامتقارن شدند که باید تخریب می شدند. اما هیچ یک از سازه های فلزی در آن زلزله تخریب نشد.

کرمراد گفت: در حال حاضر صنعت سازه های فلزی آماده تحویل سالانه 100 هزار واحد مسکونی با قیمت رقابتی است.

وی درباره ظرفیت تولید اسکلت فلزی گفت: در صورت رفع شرایط تحریم و اعتبارات اسنادی بانکی، ظرفیت صادرات پنج میلیارد دلاری اسکلت فلزی را در کشور داریم که به دلیل تحریم ها تقریبا صفر شده است. چون نمی توانیم پولمان را پس بگیریم. البته در داخل کشور حدود دو میلیارد دلار حجم تجارت در صنعت سازه های فلزی داریم.

نایب رئیس انجمن سازه های فولادی تصریح کرد: به شدت به سرمایه گذار خارجی و ارز نیازمندیم. چرا که ما آنقدر از بخش انرژی ناراضی هستیم که دولت نمی تواند به صنعت سازه های فولادی کمک کند و بودجه ای هم ندارد که به ما اختصاص دهد.

موضوع طبقه بندی صنعت فولاد در حال پیگیری است

همانطور که محمدمهدی حیدری – معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه اظهار داشت: در وزارت راه و شهرسازی تلاش می کنیم موضوع طبقه بندی را در کشور بر اساس روش علمی اجرا کنیم که این کار انجام می شود. در کشور در زمینه قیر و آسفالت و در فولاد با کمک انجمن سازه های فولادی آن را دنبال می کنیم.

وی افزود: در نهضت ملی مسکن مشکل فناوری وجود ندارد، اما در مدل های تامین مالی با چالش مواجه هستیم، امیدواریم بتوانیم با تولیدکنندگان به صورت مشارکتی بحث تامین مالی را داشته باشیم و مشکلات مسکن مردم را حل کنیم.

همانطور که سیامک ایپکچی، رئیس هیئت مدیره انجمن سازه های فولادی در حاشیه این برنامه گفت: ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تا دو میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد و آماده ساخت هستیم. یک میلیون واحد مسکونی در نهضت ملی مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی.

وی به لزوم جلوگیری از ایجاد رانت در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت فولاد قطعی برق و گاز است و انتظار داریم از تولیدکنندگان حمایت ویژه ای صورت گیرد. دولت باید با اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان صنعت فولاد کمک کند.

ایپکچی در خصوص این شبهه که تولیدکنندگان فولاد گاهی به صورت هماهنگ قیمت ها را افزایش می دهند، گفت: اصلا چنین چیزی وجود ندارد. سازنده به دنبال تولید است. شاید در زمینه گندله، شمش یا ورق آهن چنین مشکلاتی وجود داشته باشد اما به عنوان یک تولیدکننده چشم انتظار تولید هر چه بیشتر و کمک به صنعت فولاد کشور هستیم.

تبلیغات بنری