اخبار اخبار اقتصادی

درآمد بازار خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴

تبلیغات بنری


به گزارش وب سایت توژال، پیش بینی می شود درآمدهای حاصل از بازار خودروهای الکتریکی در سال 2024 به 786.2 میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. این رشد در نهایت منجر به اندازه بازار مورد انتظار 1084 میلیارد دلار تا سال 2029 خواهد شد.

Statista گزارش داد که انتظار می رود چین در سال 2024 بیشترین میزان درآمد را با برآورد 376400 میلیون دلار ایجاد کند که نشان دهنده حضور چشمگیر بازار خودروهای الکتریکی در بخش بازار چین است. استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است و کشورهایی مانند نروژ از نظر سهم بازار پیشتاز هستند.

با وجود شرایط فعلی بازار که منجر به تجدید نظر در پیش‌بینی‌های جهانی خودروهای الکتریکی شده است، انتظار می‌رود که بازار همچنان به بهبود خود ادامه دهد. بازار جهانی وسایل نقلیه سبک که متشکل از خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک است، در سال 2023 نسبت به سال قبل 10 درصد رشد داشته است. با این حال، این اعداد هنوز کمتر از سال 2019 هستند که نشان دهنده تأثیر مداوم همه‌گیری COVID-19 است که باعث کمبود عرضه و بحران هزینه زندگی شده است.

برای درک وضعیت فعلی بخش خودروهای الکتریکی، باید نگاهی به آنچه در چند سال گذشته رخ داده است بیندازیم. سال 2020 رشد قابل توجهی در ثبت نام کلی خودروهای جدید نشان نداد. بازار جهانی خودرو تحت تأثیر همه گیری کووید-19 و رکود اقتصادی پس از آن قرار گرفته است. در میان همه‌گیری، پیش‌بینی‌های جهانی فروش خودروهای الکتریکی در ابتدای سال کاملاً غیرقابل پیش‌بینی بود. با این حال، همانطور که زمان نشان داد، سال 2020 یک سال مثبت شگفت‌آور بود، به طوری که فروش جهانی خودروهای برقی 43 درصد نسبت به سال 2019 رشد کرد و سهم بازار جهانی خودروهای برقی به رکورد 4.6 درصد رسید.

در حالی که رشد در اروپا و آمریکای شمالی (مجموع ایالات متحده و کانادا) بیش از 10 درصد بود، در چین و سایر مناطق رشد کمتر بود. خرده فروشی در چین پس از کاهش شدید در سال 2022 دوباره بهبود یافته است. دولت این کشور به دنبال تحریک اقتصاد است که از مشکل در بخش املاک و مستغلات، ضعیف بودن بازار سهام و نرخ بالای بیکاری در بین جوانان رنج می برد.

تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی، که شامل خودروهای باطری و خودروهای هیبریدی می شود، با وجود روندهای اقتصادی همچنان در حال رشد است. حجم جهانی در سال 2023 با رشد 35 درصدی نسبت به سال قبل به 14.2 میلیون واحد رسید که معادل سهم بازار 16.7 درصد از 13.6 درصد در سال 2022 است.

درآمد بازار وسایل نقلیه الکتریکی در سال 2024

سال 2021 یک جهش بزرگ برای فروش خودروهای برقی بود و از سال 2020 به 6.75 میلیون دستگاه رسید. سال 2022 با رکوردشکنی قوی همراه بود. فروش خودروهای برقی از مرز 10 میلیون فراتر رفت و 14 درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده الکتریکی بودند که نسبت به 9 درصد در سال 2021 و کمتر از 5 درصد در سال 2020 یک جهش کامل را نشان می دهد.

در سال 2024، پیش بینی می شود که 16.6 میلیون خودروی الکتریکی به فروش برسد که معادل 19.2 درصد از سهم بازار خودروهای سبک است. بنابراین، انتظار می رود تحویل پلاگین 17٪ رشد کند در حالی که انتظار می رود بازار کلی تنها 1٪ بهبود یابد. با این حال، پیش‌بینی سهم جهانی خودروهای برقی کاهش یافت و انتظار می‌رود حجم فروش خودروهای برقی 1.2 میلیون کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی باشد، که عمدتاً به دلیل چشم‌انداز محتاطانه‌تر برای چین و توسعه آهسته استقبال از EV در چین است. این به معنای فروش 470000 خودروی برقی کمتر در هر منطقه نسبت به پیش بینی قبلی است.

شکنندگی اقتصادی ژاپن و کره بر دیگر اقتصادهای آسیایی تأثیر منفی گذاشته است. انتظار می رود فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال های آینده دو برابر شود. طبق آخرین داده ها، این میزان از 14 میلیون دستگاه در سال 2023 به 29 میلیون دستگاه در سال 2027 خواهد رسید و 35 درصد در سال 2028.

کاهش یارانه ها در اروپا منجر به انتظارات برای کاهش سهم خودروهای الکتریکی شد. خودروهای الکتریکی قرار است نقشی محوری در هدف بلندپروازانه دستیابی به اهداف آلایندگی خالص صفر تعیین شده برای سال 2050 ایفا کنند و صنعت در حال آماده شدن برای تحقق آن است.

فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال 2023 که با چالش کربن زدایی مرتبط است، اکنون به طور جدی مورد توجه کشورهای پیشرو قرار گرفته و با حمایت از سیاست ها و مشوق های مختلف افزایش یافته است. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، فروش جهانی خودروهای الکتریکی به نزدیک به 14 میلیون دستگاه رسیده است که نشان دهنده افزایش 35 درصدی نسبت به سال 2022 است. این رشد به این معنی است که ناوگان جهانی برق در سال 2023 به 40 میلیون دستگاه خواهد رسید. 2024. تنها در سه ماهه اول سال، فروش 25 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 رشد داشته است.

انتظار می رود تا پایان سال 2024 شاهد 17 میلیون فروش باشیم. خودروهای برقی می توانند تا آن زمان 20 درصد از کل فروش خودرو را تشکیل دهند. آژانس بین‌المللی انرژی پتانسیل رشد عظیمی را به ویژه در خارج از بازارهای اصلی خود یعنی چین، اروپا و ایالات متحده مشاهده می‌کند. این نشانه خوبی است که حرکت الکترونیکی در حال یافتن راه خود به سایر نقاط جهان است.

چین، اروپا و ایالات متحده آمریکا بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای الکتریکی هستند که حدود 95 درصد از کل فروش را در سال 2023 به خود اختصاص داده‌اند. که نشان دهنده افزایش 15 درصدی نسبت به سال قبل است. پیش بینی می شود که 1000 مدل در سال 2028 عرضه شود.

محبوبیت اتوبوس های برقی از سال 2020 در حال افزایش است. در سال 2023، نزدیک به 50000 اتوبوس برقی در سراسر جهان فروخته شد که موجودی جهانی را به بیش از 635000 اتوبوس رساند. چین قبلاً بر بازار تسلط داشته است. در سال 2020، بیش از 90 درصد از فروش اتوبوس های برقی را به خود اختصاص داد، اما در سال 2023، تقاضای چین کاهش یافت. این ممکن است به دلیل موجودی زیاد اتوبوس های برقی و پایان یارانه خرید باشد. این کشور همچنان صادرکننده اصلی به کشورهای آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اروپا است. فرانسه، آلمان و اسپانیا تنها تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا هستند که شاهد افزایش فروش اتوبوس های برقی هستند. بلژیک، نروژ و سوئیس بیش از 50 درصد از سهم فروش را در سال 2023 خواهند داشت.

GreenMatch گزارش داد که با افزایش فروش خودروهای الکتریکی، وسایل نقلیه دست دوم به طور فزاینده ای در دسترس و مقرون به صرفه می شوند. در سال 2023، بازار خودروهای الکتریکی کارکرده شامل حدود 800000 خودرو در چین، 400000 وسیله نقلیه در ایالات متحده و بیش از 450000 خودرو در فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند و بریتانیا است. قیمت خودروهای برقی مستعمل در مقایسه با موتورهای احتراقی معمولی به سرعت در حال کاهش و رقابتی شدن است.

بازار خودروهای دست دوم برای وسایل نقلیه الکتریکی نقش مهمی در ارتقای تحرک الکتریکی ایفا خواهد کرد. مشابه موتورهای احتراق داخلی، که در آن خرید خودروی دست دوم اغلب روش ترجیحی خرید در کشورهای نوظهور و صنعتی است، انتظار می‌رود الگوی مشابهی برای خودروهای الکتریکی نیز پدیدار شود. در اقتصادهای نوظهور با بازارهای بزرگ خودرو، یارانه ها و مشوق ها برای خودروهای الکتریکی همچنان نقش مهمی در دستیابی به رشد بیشتر ایفا می کنند.

درآمد بازار وسایل نقلیه الکتریکی در سال 2024

بر اساس این گزارش، تا سال 2035 حدود 585 میلیون خودروی الکتریکی در جاده های جهان وجود خواهد داشت که حدود 66 درصد از فروش را شامل می شود. اگر بخواهیم تا سال 2050 به صفر خالص برسیم، موجودی جهانی خودروهای الکتریکی باید در سال 2035 به 790 میلیون خودروی برقی برسد و فروش خودروهای برقی به 95 درصد از کل فروش خودرو در سال 2035 خواهد رسید.

اروپا هدف بلندپروازانه ای دارد که تا سال 2050 به یک قاره خنثی آب و هوایی تبدیل شود. کمیسیون اروپا در حال ارائه پیشنهادهای قانونی جدید برای دستیابی به این هدف است. بسیاری از آنها با هدف تحرک هستند.

انتظار می رود تا سال 2030، ناوگان خودروهای برقی اروپا به 40 میلیون نفر برسد که افزایش قابل توجهی از هشت میلیون خودروی برقی فعلی در جاده های اروپا است. دستیابی به این هدف مستلزم مجموعه ای از مقررات و اهداف است تا دولت ها، کسب و کارها و مصرف کنندگان را در مسیر درست هدایت کند. سه شرکت بزرگ در صنعت خودروهای الکتریکی جهانی در سال 2022 عبارتند از BYD، تسلا، و شرکت خودروسازی چینی Syk-GM-Welling که تسلا بزرگترین تولید کننده خودروهای الکتریکی در جهان است.

حمل و نقل تقریباً یک چهارم از انتشار گازهای گلخانه ای اروپا را تشکیل می دهد، بنابراین ترویج تحرک الکتریکی برای دستیابی به اهداف آب و هوایی بسیار مهم است.

درآمد بازار وسایل نقلیه الکتریکی در سال 2024

بازار خودروهای الکتریکی در سال گذشته در بسیاری از کشورها با چالش هایی مواجه شد. فرانسه شاهد کاهش حمایت خود بود. در همین حال، آلمان به مشوق‌های خرید تجاری در ماه سپتامبر پایان داد و به طور ناگهانی مشوق‌ها را برای خریداران خصوصی در دسامبر متوقف کرد. حتی نروژ، بازار پیشرو اروپا برای خودروهای برقی، اعلام کرده است که معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای پلاگین ها را پایان خواهد داد. با این حال، ثبت نام خودروهای برقی در اروپا در سال 2023 با 17.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 3.15 میلیون دستگاه رسید. این به این فناوری اجازه داده است که در مجموع 21.3 درصد از کل تحویل خودروهای سبک را در مقایسه با 20.7 درصد در سال گذشته به خود اختصاص دهد.

چالش‌های بیشتری در سال 2024 وجود دارد، زیرا سفارش‌ها به دلیل نرخ‌های بهره بالاتر کند می‌شوند. بدون هیچ انگیزه ای در آلمان، بازار خودروهای الکتریکی این کشور اولین سال خود را بدون حمایت مالی از خریداران خواهد دید. در فرانسه، یارانه برای خریداران شرکتی به پایان رسیده است و مدل های الکتریکی صادر شده به اروپا دیگر واجد شرایط مشوق نیستند.

در چین، رونق خودروهای الکتریکی در سال 2022 ادامه یافت و سهم پیشرانه از 13.9 درصد در سال 2021 به 26.7 درصد افزایش یافت. حجم خودروهای الکتریکی در سال گذشته در برخی بازارها بیش از 100 درصد رشد داشته است. این شامل استرالیا، تایلند، برزیل، ترکیه، مالزی و مکزیک است. در همین حال، هند و ژاپن شاهد رشد بیش از 50 درصدی بودند. با این حال، سهم کلی خودروهای برقی تنها 3.5 درصد در سال 2023 بود که نسبت به 2.1 درصد در سال 2022 افزایش داشت. بازارهایی مانند هند، ژاپن، برزیل و مکزیک هنوز خودروهای الکتریکی بسیار کمی را نسبت به اندازه خود می فروشند. این همچنین میانگین سهم جهانی خودروهای الکتریکی را کاهش می دهد.

طبق گفته Autovista، ما انتظار داریم 100٪ از خودروهای جدید فروخته شده در اروپا از سال 2035 به بعد برقی باشند. البته، تنها زمان و داده های جدید نشان می دهد که آیا این پیش بینی ها درست هستند یا خیر. با این حال، آخرین روندها در جهت درستی هستند.

تبلیغات بنری