اخبار اخبار تکنولوژی

بایدها و نبایدهای امنیت سایبری در ایران

تبلیغات بنری


حمید بیدی در گفت و گو با مجله توژال درباره مهم ترین موانع و چالش های حوزه امنیت سایبری گفت: مانع اصلی ایجاد امنیت سایبری در سطح سیاست گذاری رخ می دهد. در واقع تصمیمات اشتباهی بر این مبنا گرفته شده است که هر چه ممنوعیت ها و محدودیت های بیشتری ایجاد شود، امنیت سایبری بهتری تامین می شود، در حالی که به دلیل ماهیت فناوری نمی توان آن را صرفا با کاهش امنیت تامین کرد. به عنوان مثال در لایه زیرساختی به دلیل تحریم یا خودتحریمی، استفاده از معتبرترین دستگاه های بین المللی غیرممکن شده است.

یک کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره اهمیت امنیت سایبری گفت: در بحث امنیت سایبری عوامل مختلفی مانند سخت افزار، مخابرات، زیرساخت های ارتباطی و همچنین نرم افزار وارد می شود.

وی افزود: اهمیت همه این موارد مشخص است اما در کنار آن عامل نیروی انسانی نیز وجود دارد که با توسعه کشورها در زمینه های مختلف ارتباط مستقیم دارد. همچنین در سطح سیاست گذاری، برخی تصمیمات حتی اگر با هدف تامین امنیت اتخاذ شود، می تواند در این زمینه اثر نامطلوبی داشته باشد.

رشد منابع اکوسیستم فناوری با تعامل آنها با یکدیگر شکل می گیرد

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی از راهکارهای مصوب مناسب نبودند و دستگاه های شناخته شده بین المللی با دستگاه های ناشناخته و نامشخص جایگزین شدند، گفت: در لایه نرم افزاری و کاربری چنین اتفاقی می افتد. امروزه شاهد یکی از آلوده ترین شبکه های دنیا در ایران در اثر فیلتر و مسدود شدن هستیم، زیرا فیلترشکن های زیادی بر روی دستگاه های میلیون ها نفر نصب می شود که در نهایت باعث می شود دستگاه های کاربران و کل شبکه ناامن است

او معتقد است: اساساً داشتن دیدگاه غلط در نهایت به راه حل های اشتباه می انجامد. به عنوان مثال، به منظور افزایش امنیت سیستم در برابر حملات سایبری احتمالی، ایران به آن دسترسی دارد. به این معنی که دسترسی به سامانه فوق برای آدرس های IP خارج از کشور بسته شده و هیچکس نمی تواند وارد این سامانه شود. اما با توجه به تجربه، این محلول مضرتر است. متاسفانه همان رویکرد منفی اشتباه در همه سطوح تکرار شد.

وی با اشاره به اینکه رشد منابع اکوسیستم فناورانه دنیا با وابستگی و تعامل با یکدیگر شکل می گیرد، به مهاجرت متخصصان این حوزه اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع امنیت سایبری با هدف ارتقای نیروی انسانی، نیاز به دلایلی وجود دارد که منجر به مهاجرت آنها شود، از جمله انحلال و تحریم.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است که در بحث امنیت سایبری، جوامع فنی مختلف در دنیا دانش را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، اما متأسفانه در ایران، تحریم ها و برخی دیدگاه های داخلی مبتنی بر محدودیت ها، آنها را به سمت دور شدن از فضای مجازی سوق داده است. شبکه جهانی و نیروهای انسانی متخصص در زمینه مهاجرت.

تبلیغات بنری