اخبار اخبار اقتصادی

مالیات بر عایدی سرمایه در اروپا چگونه است؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال و بر اساس داده های منتشر شده، تنها سه کشور در اروپا مالیات خالص بر ثروت وضع می کنند، نروژ، اسپانیا و سوئیس. البته فرانسه و ایتالیا بر دارایی های منتخب مالیات بر عایدی سرمایه دارند، اما هیچ مالیات بر دارایی بر دارایی خالص افراد وجود ندارد.

مالیات بر عایدی سرمایه در نروژ

نروژ بر دارایی های افراد به ارزش بیش از 1.7 میلیون کرون (150000 یورو یا 160000 دلار آمریکا) مالیات خالص بر عایدی سرمایه 1 درصدی اعمال می کند که 0.7 درصد آن به شهرداری ها و 0.3 درصد به دولت مرکزی تعلق می گیرد. مالیات بر عایدی سرمایه نروژ به سال 1892 باز می گردد، و علاوه بر این، برای دارایی خالص بیش از 20 میلیون کرون (1.94 میلیون دلار آمریکا)، نرخ مالیات 1.1 درصد است.

مالیات بر عایدی سرمایه در اسپانیا

مالیات بر عایدی سرمایه در اسپانیا یک مالیات تصاعدی است که از 0.16% (در ناوارا) تا 3.5% بر دارایی بیش از 700000 یورو (757850 دلار آمریکا) متغیر است، با نرخ های قابل توجهی در مناطق خودمختار اسپانیا (مادرید، کاناسیو، آنتابالو،). متغیر madridialo، antabalo، madridialo، antabalo، andalio). ساکنان اسپانیا در سراسر جهان مشمول مالیات هستند، در حالی که افراد غیر مقیم این مالیات را فقط بر دارایی های واقع در اسپانیا می پردازند.

علاوه بر این، دولت مرکزی اسپانیا «مالیات یکپارچه بر عایدی سرمایه» را در سال‌های 2022 و 2023 از 1.7 درصد به 3.5 درصد برای افراد با دارایی خالص بیش از سه میلیون یورو (3.25 میلیون دلار) اعمال کرد. بر اساس این طرح مالیاتی جدید، دولت مرکزی هرگونه درآمد مالیاتی اضافی را پس از کسر جمع آوری مالیات بر ثروت منطقه ای جمع آوری خواهد کرد. سه دولت منطقه ای مادرید، اندلس و گالیسیا از اجرای این طرح به دادگاه قانون اساسی شکایت کردند. هنگامی که دادگاه در دسامبر 2023 به قانونی بودن این طرح حکم داد – برخلاف استدلال کارشناسان – دولت مرکزی اسپانیا این طرح را تا اصلاح سیستم مالی منطقه ای تمدید کرد. در نتیجه، شهرهای مادرید، کانتابریا، اکسترمادورا و اندلس مجدداً مالیات بر عایدی سرمایه را وضع کرده اند تا دولت های منطقه بتوانند درآمدهایی را که دولت مرکزی قصد دارد در سال 2024 جمع آوری کند، حفظ کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه در پرتغال

با اجرای این طرح در اسپانیا، تصمیم پرتغال برای تمدید برنامه مالیاتی غیرمقیم خود در زمان مناسب اتخاذ می شود، زیرا مالیات دهندگان اسپانیایی بیشتری به تغییر محل اقامت مالیاتی خود فکر می کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه در سوئیس

سوئیس مالیات بر عایدی سرمایه را در سطح کانتونی (نوعی تقسیم ملی) اعمال می کند و دارایی های جهانی (به استثنای املاک و مستغلات و موسسات دائمی واقع در خارج از کشور) را پوشش می دهد. نرخ‌ها و کمک‌های مالیاتی بین کانتون‌ها بسیار متفاوت است. مالیات خالص بر عایدی سرمایه اولین بار در سال 1840 در سوئیس معرفی شد.

مالیات بر عایدی سرمایه در اروپا چگونه است؟

مالیات بر سود سرمایه منتخب در فرانسه

فرانسه در سال 2018 مالیات بر عایدی سرمایه را لغو کرد و در همان سال مالیات بر دارایی را جایگزین آن کرد. ساکنان فرانسه با دارایی خالص املاک و مستغلات در سراسر جهان 1.3 میلیون یورو (1.41 میلیون دلار آمریکا) یا بیشتر مشمول این مالیات هستند و ساکنان غیر فرانسوی با دارایی خالص املاک و مستغلات در فرانسه 1.3 میلیون یورو یا بیشتر مشمول این مالیات هستند. . بسته به ارزش خالص دارایی ملک، نرخ مالیات تا 1.5٪ متغیر است.

مالیات بر سود سرمایه منتخب در ایتالیا

ایتالیا مالیات 0.2 درصدی را بر دارایی هایی که توسط مالیات دهندگان مقیم فردی بدون واسطه ایتالیایی در خارج از کشور نگهداری می شود و 0.4 درصد بر دارایی هایی که در برخی کشورها نگهداری می شود، اعمال می کند. علاوه بر این، در سال 2024، املاکی که در خارج از کشور متعلق به ساکنان مالیاتی ایتالیا هستند، 1.06 درصد مالیات خواهند داشت، از 0.76 درصد در سال 2023.

مالیات بر سود سرمایه منتخب در بلژیک

از سال 2021، بلژیک مالیات یا مالیات ثابتی را بر حساب اوراق بهادار (TSA) 0.15 درصد بر حساب های اوراق بهادار با ارزش متوسط ​​1 میلیون یورو (1.08 میلیون دلار) وضع کرده است.

مالیات بر سود سرمایه منتخب در هلند

در هلند، دارایی خالص، به استثنای محل اقامت و منافع قابل توجه در شرکت ها، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است. با این حال، دادگاه عالی هلند در سال 2021 حکم داد که این سیستم قوانین اروپا، حقوق مالکیت و عدم تبعیض را نقض می کند. در سال 2022، یک سیستم جایگزین موقت جدید برای سال‌های 2023، 2024 و 2025 پیشنهاد شد که در آن هر طبقه دارایی (یعنی پس‌انداز، بدهی و غیره) بازده مورد نیاز را دریافت می‌کرد. برای سال 2024، میانگین موزون بازده در همه دسته‌ها برای کل دارایی‌های بیش از 57000 یورو (61697 دلار آمریکا) معافیت شخصی اعمال می‌شود تا سود مشمول مالیات تعیین شود که با نرخ ثابت 36 درصد مالیات می‌گیرد. دولت قصد دارد تا سال 2026 یک سیستم جدید مبتنی بر بازده واقعی ایجاد کند.

گزارش OECD می گوید که مالیات بر عایدی سرمایه نه تنها باعث افزایش درآمدها و ایجاد عدم اطمینان قانونی می شود، بلکه می تواند کارآفرینی را خفه کند، به نوآوری آسیب برساند و به جای اصلاح و افزایش مالیات بر ثروت اروپا، به جای اصلاح و افزایش مالیات بر ثروت اروپا، ممکن است آن را لغو کند.

تبلیغات بنری