اخبار اخبار سیاسی

پیش‌بینی کم‌بارشی در پاییز و زمستان

تبلیغات بنری


عهد تعزیفی، کارشناس اقتصادی گفتگو با ایران وی در خصوص پیش بینی های هواشناسی پاییزی نیز گفت: بر اساس نظرات کارشناسان، آزمایش ها و خروجی های مدل های جهانی در سال جاری، با توجه به انتظار وقوع پدیده لا نینا در اقیانوس آرام و همبستگی زیاد بین و زمان وقوع این پدیده رخ می دهد، بارندگی کمتر از حد معمول در خاورمیانه و شرق آفریقا خواهد بود که به سمت جنوب، آمریکای شمالی و بخش هایی از… از آسیای مرکزی و چین می رود.

رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی اضافه کرد: بر این اساس اکثر مدل های دیجیتالی پیش بینی های فصلی حاکی از کاهش بارندگی از ابتدای پاییز تا اواسط زمستان در منطقه خاورمیانه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مناطق آبی مانند خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای مدیترانه و بسیاری از آب های دنیا به استثنای بخشی از غرب اقیانوس آرام با دمای بالاتر از حد نرمال مواجه هستند و گرمتر از حد نرمال هستند. شرایط در نتیجه این شرایط آب و هوایی، احتمالاً در نیمه اول زمستان پیش رو در کشور انتظار تجربه پاییزی با شرایط گرمتر و خشک تر از حد معمول را خواهیم داشت.

این مأموریت بر موارد زیر تأکید کرد: بر اساس شبیه‌سازی‌های عددی و پیش‌بینی‌ها، احتمال وقوع یک فاز «ضعیف لا نینا» یا سرد در غرب اقیانوس آرام بیشتر از سایر ایالت‌ها، یعنی فاز خنثی یا فاز گرم (ال نینو) است. از پاییز تا زمستان، ما انتظار توسعه پدیده ضعیف لانینا را داریم

رئیس مرکز مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی افزود: «ال نینو» و «لا نینا» دو مرحله از نوسانات «انسو» یا قطب جنوب هستند که در منطقه گرمسیری اقیانوس آرام رخ می‌دهند و با وجود اینکه از نوسان بسیار خوبی برخوردارند. نفوذ از راه دور، و هر یک از این موارد در آب های اقیانوس رخ می دهد، اقیانوس آرام بسیاری از مناطق جهان مانند آسیای مرکزی، خاورمیانه، جنوب آمریکای شمالی، شرق آفریقا و جنوب غربی آسیا را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خشکسالی یا خشکسالی می شود. تفاوت زیاد دما در مقایسه با شرایط عادی در خاورمیانه، با وقوع هر دوی این شرایط، شاهد تغییرات قابل توجهی در الگوهای آب و هوا هستیم.

رئیس مرکز مدیریت اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی افزود: «لانینیا» به معنای دمای آب کمتر از حد نرمال در مناطق غربی تا مرکزی است و دمای بین نیم درجه سانتیگراد تا بیش از 2.5 درجه سانتیگراد بین ضعیف و از جمله لا نینا و بسیار قوی. در این شرایط بارندگی کمتر و دما بالاتر از حد نرمال خواهد بود، اما با حاکم شدن فاز گرم اقیانوس آرام (ال نینو)، خاورمیانه شاهد بارندگی نرمال و بیش از حد نرمال خواهد بود و دما تا حدودی سردتر خواهد بود. نسبت به حالت عادی

وی ادامه داد: «پدیده ال نینو» در سال گذشته حاکم بود و میزان بارندگی در اکثر نقاط کشور خوب بود، اما امسال به تدریج آب مناطق غربی اقیانوس آرام سردتر شده و به سمت سرما می رویم. فاز (La Niña)، بنابراین ما انتظار داریم که باران در منطقه شرقی باشد وسط کمتر از حد معمول است، اما از آنجا که امسال حرکت تدریجی و تغییرات به سمت پایه یک لا نینا ضعیف در میان سایر شرایط محتمل‌تر است. خیلی بعید است که انتظار تغییرات دمایی قابل توجهی در سطح اقیانوس آرام داشته باشیم و در نتیجه، اثرات معمول پدیده ال نینو پدیده لا نینا را تجربه نخواهیم کرد.

رئیس مرکز مدیریت اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی اضافه کرد: در این شرایط شاخص های دور در مجاورت یا نزدیک به منطقه خاورمیانه یعنی اقیانوس هند یا حوضه اطلس تاثیر بیشتری دارند، هرچند در در زمان حال و با توجه به عدم قطعیت فعلی و توانایی نسبتاً ضعیف برای پیش‌بینی این پدیده‌ها، تأثیر سایر پدیده‌ها و تأثیرات توپوگرافی محلی در تعیین شرایط جوی پاییز فعلی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

تیم کاری در پایان تایید کرد: درست است که در پاییز و نیمه اول زمستان بارندگی کم خواهیم بود، اما برای مدیریت بهینه منابع طبیعی، حوزه آب و کشاورزی باید پیش بینی های هفتگی و ماهانه انجام شود. فصل که همیشه به روز می شود باید در نظر گرفته شود و بر اساس آن و شرایط میدانی تصمیم گیری شود.

تبلیغات بنری