اخبار اخبار اقتصادی

تفاوت سامانه خودنویس و کاتب چیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، راه اندازی دو سامانه ثبت قراردادهای اجاره و خرید و فروش مسکن به صورت موازی باعث سردرگمی مردم شده است. از سال گذشته وزارت راه و شهرسازی سامانه خودنویسی ایجاد کرده است که همه افراد می توانند قرارداد را ثبت کنند و اخیراً این وزارتخانه سه سرویس جدید به آن اضافه کرده است.

از سوی دیگر سازمان ثبت با همکاری فدراسیون املاک و در راستای قانون الزام ثبت رسمی معاملات املاک، سامانه «کاتب» را ایجاد کرد که در آن تنها مشاوران املاک مجاز به ثبت قرارداد هستند.

در خصوص نحوه ارائه خدمات سامانه نگارش و تفاوت آن با سامانه خودنویس، با یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک گفت و گو کرده ایم.

مهدی کرباسیان به مجله توژال گفت: قانون به صراحت تصریح کرده است که اسناد باید به صورت الکترونیکی ثبت شوند. بر این اساس، موسسه ثبت مجبور به ایجاد سامانه‌ای شد که شرکت‌ها و مشاوران املاک بتوانند به آن لینک داده و قراردادهای خود را در آن ثبت کنند.

وی افزود: سامانه نویسنده به تمامی پایگاه‌های اطلاعاتی متصل شده است. البته هنوز در مراحل اولیه است و به تدریج بروز رسانی و تکمیل خواهد شد.

کرباسیان با بیان اینکه تعامل خوبی بین اتاق سندیکاهای ایران و فدراسیون مشاوران املاک با سازمان ثبت و کانون سردفتران ایجاد شده است، گفت: تحقیقات میدانی و بحث با مشاوران املاک نشان می دهد که همه مشاوران راضی هستند. با سیستم اسناد رسمی.» دلالان املاک این سامانه را آسانتر و سریعتر می دانند و قراردادها را در این سامانه ثبت می کنند.

وی در پاسخ به اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ثبت بیش از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودامضا، گفت: دلیل افزایش تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه خودامضا این است که کسبه خیابانی. افرادی که فاقد پروانه ملکی هستند و هرکس در زمینه اسناد و مدارک خود با مشکل مواجه شود می تواند قرارداد را در سامانه مذکور ثبت کند. افرادی با حداقل دانش حقوقی می توانند به سامانه خودنویس دسترسی داشته باشند و قراردادهای خود را ثبت کنند. کافی نت دارانی که در سامانه خود امضای قرارداد ثبت می کنند ارگان رسمی بازار مسکن محسوب نمی شوند و تعهدی ندارند.

به گفته کرباسیان، قانون شرایط لازم برای ثبت قرارداد را مشخص کرده و هم اکنون آیین نامه در دست تهیه و بررسی است. دولت و قوه قضائیه در حال اصلاح مقررات هستند تا مشاوران املاک بتوانند بهتر از این سامانه استفاده کنند.

وی درباره نحوه استفاده از سامانه قطب گفت: افراد بدون مجوز و افراد عادی نمی توانند در سامانه قطب قرارداد ثبت کنند. مشاوران املاک دارای مجوز پس از ثبت نام با وارد نمودن شماره ملی و اطلاعات هویتی وارد لیست مشاورین املاک می شوند. در این قسمت دو لیست برای آنها باز می شود. یکی خارج از قانون تعهد و دیگری مشمول قانون تکلیف است و اسناد مورخ 12 تیر 1403 به بعد باید به صورت پیش نویس ثبت شود. موارد خارج از قانون اجباری مربوط به قبل از این تاریخ است که مشاوران املاک می توانند سپرده ها و اجاره ها را به عنوان قراردادهای قبلی ثبت کنند.

یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تایید کرد: به منظور تخصصی شدن و کاهش مشکلات حقوقی، سامانه کتاب اجازه ورود افراد عادی را نمی دهد که به اعتقاد من یکی از مزیت های این سامانه است. درست است که استفاده از سامانه ثبت قرارداد توسط اشخاص حقیقی در قانون پیش بینی شده است اما این موضوع مشکلات حقوقی ایجاد می کند و خواسته ما اصلاح قانون برای جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز است.

تبلیغات بنری