اخبار اخبار سیاسی

واکنش ایران و حزب‌الله اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد

تبلیغات بنری


به گزارش سایت توژال، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه تایید کرد که رژیم صهیونیستی با استفاده از روشی که اغلب سازمان های اطلاعاتی از آن استفاده می کنند به دنبال انتقال درگیری خود با فلسطینی ها به لبنان است.

فیدان به سوالات خبرگزاری آناتولی درباره انفجار پیجرها و تلفن های بی سیم در دو روز گذشته در سراسر لبنان که رژیم صهیونیستی مسئول آن بود، پاسخ داد.

وی در برنامه زنده خبرگزاری آناتولی گفت: این تشدید اوضاع شرایط را به جایی می رساند که واکنش ایران و حزب الله لبنان اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. فیدان تاکید کرد: هیچ امکانی وجود ندارد که ایران و حزب الله پاسخی ندهند.

فیدان با انتقاد از سیاست کنونی رژیم صهیونیستی با حمایت غرب، آن را افراطی و مخرب توصیف کرد و خاطرنشان کرد: این سیاست فاقد عقلانیت و دارای انگیزه های رادیکال است.

هاکان فیدان همچنین در مورد کشور کاملاً به رسمیت شناخته شده فلسطین اظهار داشت که وتو در شورای امنیت سازمان ملل تنها چیزی است که مانع تحقق آن می شود. در حال حاضر، کشورهای بیشتری آن را به طور یکجانبه به رسمیت می شناسند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: افراد منطقی باید وارد عمل شوند و جلوی این جنون را بگیرند، این جنون تنها به فلسطینی ها آسیب نمی رساند بلکه آینده اسرائیل و اسرائیلی ها را نیز به خطر می اندازد.

وی با اشاره به جنایات مکرر صهیونیست ها علیه ملت فلسطین، افزود: اگر این تعداد بی گناه را سلاخی کنید، زمین های آنها را بدزدید و آنها را تحقیر کنید، تا سال ها در معرض واکنش شدید قرار خواهید داشت. شما نمی دانید این واکنش کی، چگونه و کجا ظاهر خواهد شد. این شما را در یک مارپیچ از ناامنی برای دهه ها و قرن های آینده نگه می دارد. هر اسرائیلی منطقی این را می‌بیند، اما ذهن متعصب و کنترل‌کننده کنونی سیاستی را با هدف نابودی کامل اجرا می‌کند.»

فیدان در خصوص عادی سازی روابط با رژیم اسد سوریه گفت: ترکیه مشکلی با عادی سازی ندارد، اما انتظار دارد اقدامات بیشتری از طرف سوری انجام شود. وی افزود: ابتدا باید با مردم صلح کنند.

فیدان در مورد روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و روند عضویت آن گفت که ظهور راست افراطی در اروپا بر آن سایه نخواهد انداخت زیرا روابط در حال حاضر در هاله ای از عدم قطعیت را تجربه می کند.

وی تاکید کرد: ما همیشه به گونه ای با روابط خود با اتحادیه اروپا برخورد کرده ایم که گویی راست افراطی از قبل در قدرت بوده است.

او گفت که اروپا نمی تواند متحد استراتژیک خود را در ترکیه از دست بدهد. فیدان با ابراز تأسف از توقف این روند، یکی از دلایل پیوستن ترکیه به بریکس را عدم ادامه روند عضویت اتحادیه اروپا عنوان کرد.

تبلیغات بنری